جستجو

بزرگترین معضل اقتصادی فیلم کوتاه، عدم بهره‌برداری گسترده از رسانه در ایران است و بدون حمایت‌های دولتی به حیات خود ادامه می‌دهد.

به گزارش ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران به نقل از سوره مهر، مرجان اشرفی‌زاده کارگردان سینما در خصوص برگزاری سی‌و‌هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: گرچه این روزها شرایط از لحاظ بهداشتی و سلامتی سخت است و برخی امور ارزش ریسک پذیری ندارند ولی فکر می‌کنم مسأله ای دیگری هم مهم است و نباید مغفول واقع شود که آن روحیه همه ما در این دوره، احساس زنده بودن و اتفاقات مثبت است. کرونا کاری کرد که کشور از جهاتی شرایطی بدتر از دوران جنگ را داشته باشد، آدم‌ها از هم دور شوند، فاصله ها زیاد شد و هر اقدامی را سخت و دشوار کرد. از این جهت برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران می‌تواند به ما پویایی و نشاطی بدهد که قطعا بیشتر از هرچیزی لازمه این روزها است. خوشحالم که جشنواره برگزار می‌شود چرا که با این کار احساس جاری و زنده بودن در عرصه فیلم کوتاه ایجاد می‌شود.

 

وی با اشاره به اقتصاد فیلم کوتاه افزود: در ایران امکان بهره‌برداری از رسانه به شکل گسترده برای عمده تولیدات فیلم کوتاه وجود ندارد و همیشه چرخه اقتصادی آن یک مسأله بوده است. با این وجود فیلم کوتاه به حیات خود ادامه داده و به شکل جدی‌تر و حرفه‌ای تر پیگیری شده است. این امر دو دلیل عمده دارد یکی روحیه خود فیلمسازان است، شور و اشتیاقی که جوانان برای تبدیل ایده‌های خود به فیلم دارند و دوم مسیری است که برای آینده کاری خود باز می کنند و نباید از آن غافل ماند. قطعا این افراد انگیزه‌های قوی دارند به طوری که در هر دوره‌ای از پس سختی‌ها برآمده‌ و امکانات را برای تولید فیلم خود فراهم کرده‌اند. ما می‌دانیم آینده ای در پیش است که در آن اصلی ترین لازمه سینما نیروهای تازه نفس خواهد بود پس چه راهی بهتر از این که افرادی با اندیشه، فکر، خلاقیت و با فیلم کوتاه وارد این حوزه شوند.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه مسأله چرخه اقتصادی فیلم کوتاه هیچوقت شکل جدی ای نداشته است در دوران کرونایی فیلم کوتاه آسیب کمتری دیده است به ویژه اینکه زمان کمی برای ساختش صرف می‌شود مثلا اگر بخواهیم سریال یا فیلم سینمایی بسازیم باید زمان زیادی صرف کنیم ضمن اینکه ریسک سرمایه و سلامت بالا می‌رود ولی ساخت فیلم کوتاه در یکی دو هفته به سرانجام می‌رسد، ضمن اینکه ریسک کمتر و امکان تولید بیشتری دارد بنابراین فکر می‌کنم فیلم کوتاه لطمه چندانی ندیده و مطمئنم بچه‌های فیلم کوتاه چه از حمایت‌های دولتی برخوردار باشند چه نباشند همواره آثارشان را می‌سازند و به جشنواره می‌‌رسانند. این خیلی خوب است که جشنواره به عنوان محل عرضه جدی فیلم کوتاه که سالیان سال است ما به آن عادت و شوق تماشای آثارش را داریم روی پاست و قرار است برگزار شود.

اشرفی‌زاده ادامه داد: هرچند من عرصه فیلم سینمایی، تلویزیون و… را تجربه کرده‌ام اما همچنان احساس می‌کنم پویاترین و بهترین بخشی که با عشق در آن کار کردم فیلم کوتاه بود چون می‌توانسته‌ام در آن ایده هایم را عملی کنم. در این سال‌ها هم جوانانی با انگیزه‌های بسیار جدی به این عرصه وارد شده‌اند. به طوری که در همه این سال‌ها از بخش فیلم کوتاه جشنواره‌ها به مراتب راضی تر بوده‌ام، فیلم هایی دیده‌ام که در ذهنم باقی مانده‌اند و تعدادشان از فیلم های بلند تاثیرگذار بسیار بیشتر بوده است. در عرصه جهانی هم موفقیت‌های جدی داشته‌ایم یعنی بچه‌ها بسیار خوب درخشیده‌اند چون زبان تعامل با دنیا را یاد گرفته‌اند. البته درصد کمی از آثار شاید تجربه ناخوشایندی داشته باشند به این صورت که کارگردان هایشان  فکر می‌کنند باید یک سری مسایل اگزجره را در فضای داخلی کشور به تصویر بکشند تا فیلم‌هایشان در جشنواره‌های خارجی دیده شود اما درصد زیادی از این موفقیت‌ها مربوط به فیلم‌های درخشان است، فیلم‌هایی که فارغ از هر نگاهی، آثار خوبی هستند و سینما و فرهنگ ما را در جشنواره‌های خارجی نمایندگی می‌کنند. اگر ما بتوانیم فضای خوبی را برای این سرمایه‌ها در کشورمان ایجاد کنیم تا این استعدادها به عرصه های دیگر هم ورود پیدا کنند، به فکر جوانان و ایده هایشان احترام بگذاریم، آن وقت آن درصد کمی که به ساخت مفاهیم اگزجره می پردازند این کار را نمی کنند. این سیاستگذار است که می تواند مسایل را حل کند و به فیلمسازان خط و امید بدهد.

تماشای فیلم‌های درام و فانتزی در...
حضور استاندار فارس در دفتر انجمن...
همزمان با حضور در جشنواره کن از ...
محسن جهانی سرپرست انجمن سینمای ج...
سیدوحید سیدحسینی به‌عنوان سرپرست...
تک‌نوازی در نشست فیلم کوتاه تبریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *