جستجو

طیبه فلکیان مدیر امور جشنواره‌ها و معاون امور استان‌های انجمن سینمای جوانان ایران گفت: مبنای برگزاری سی و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران بر بستر آنلاین متکی خواهد بود و در صورت مساعد بودن شرایط اکران حضوری فیلم‌ها را هم در دستور کار خواهیم داشت. شیوه دریافت فیلم‌ها در دوره سی و هشتم صرفا آنلاین و غیرحضوری بودند.

 

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، طیبه فلکیان مدیر امور جشنواره‌ها و امور استان‌های انجمن سینمای جوانان ایران درباره سازوکارهای سی و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران بیان کرد: سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با اندکی تفاوت نسبت به سال‌های گذشته برگزار می‌شود. همانطور که اطلاع دارید از دوره سی و هفتم جشنواره، به دلیل شیوع ویروس کرونا مجبور به تغییر در شیوه برگزاری جشنواره شدیم و این اتفاق ناخوشایند و نامیمون را تبدیل به یک ویژگی دائم در شیوه برگزاری جشنواره کردیم.

وی افزود: یکی از آرزوهای مهم فیلم‌سازان سراسر کشور دسترسی به جشنواره‌ای معتبر با سطح کیفی برجسته‌ای است که در سال‌های گذشته تنها راه دیدن فیلم‌ها برای فیلمسازان سایر شهرها، سفر‌ به تهران بود. خوشبختانه با فراهم شدن زیرساخت دسترسی به اینترنت و فراگیر شدن استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند بین افراد جامعه و به ویژه جوانان فیلم‌ساز، توانستیم برای دومین سال پیاپی و با کسب تجربه از دوره قبل امکانات اکران آنلاین فیلم‌های راه یافته به جشنواره را برای علاقه‌مندان فراهم کنیم.

معاون امور استان‌های انجمن سینمای جوانان ایران با بیان این که افزایش شاخص عدالت توسعه فرهنگی در کشور یکی از اهداف بسیار مهم سازمان سینمایی شناخته است، توضیح داد: خوشبختانه با فراهم شدن بستر اکران آنلاین زمینه لازم جهت دسترسی تمامی علاقه‌مندان در سراسر کشور به فیلم‌های جشنواره فراهم شده است.

وی درباره امتیاز مهم جشنواره امسال بیان کرد: یکی از دستاورد‌های انجام گرفته در چهار سال اخیر به دنبال پیگیری و ممارست مدیران انجمن در سطح بین‌المللی، قرار گرفتن این جشنواره در لیست جشنواره‌های مورد تأیید آکادمی اسکار است. این دستاورد بسیار بزرگ سینمای ایران که در سال جاری اتفاق افتاد، وظیفه انجمن را به عنوان قدیمی‌ترین نهاد سینمایی کشور سخت‌تر و بار مسئولیت را بر دوش ما سنگین‌تر ساخته است.

مدیر امور جشنواره‌های انجمن با اشاره به تغییر شیوه ارسال فیلم‌ها به جشنواره عنوان کرد: شیوه ارسال فیلم‌ها نیز تغییر کرد و برای دومین سال متوالی فیلم‌ها صرفا در پورتال جشنواره بارگذاری شدند. استقرار پورتال جدید جشنواره به همین منظور انجام شده تا قابلیت ثبت‌نام و بارگذاری راحت‌تر و بهتر فیلم‌ها در سامانه وجود داشته باشد. در این دوره از پذیرش فیلم‌ها به صورت حضوری خودداری شد تا شرایط ثبت نام برای همه فیلم‌سازان کشور یکسان باشد.

فلکیان با مرور آمار آثار ارسال شده به دوره سی و هشتم افزود: در دوره سی و هشتم جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، مجموع آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره تعداد 1775 فیلم کوتاه است که به نسبت چهار سال گذشته بیشترین تعداد آثار را به خود اختصاص داده است. همچنین آثار رسیده به دبیرخانه به تفکیک تعداد 1165 فیلم داستانی، 257 فیلم مستند، 228 فیلم تجربی و 125 فیلم پویانمایی هستند.

وی ادامه داد: جشنواره سی و هشتم به صورت آنلاین برگزار می‌‌شود و در صورت مساعد بودن شرایط به صورت حضوری نیز برگزار خواهد شد. تجربه برگزاری حدود چهار دهه جشنواره نشان داد که گردهمایی و حضور فیلم‌سازان در هر سال، زمینه ارتقای سطح کیفی فیلم‌های دوره بعدی جشنواره را فراهم کرده است که این موضوع برای ما اهمیت بسیار زیادی دارد. به عبارتی از این به بعد جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دو گونه حضوری و آنلاین برگزار خواهد شد و این ویژگی را به صورت ثابت حفظ خواهیم کرد.

فلکیان تصریح کرد: همچنین فقط فیلم‌هایی در پورتال جشنواره به صورت آنلاین در دسترس مخاطبان قرار خواهند گرفت که صاحبان اثر با اکران برخط فیلم در فضای مجازی موافقت کرده باشند. در پایان باید از تمامی فیلم‌سازان جوانی که با وجود شرایط کرونایی نسبت به ساخت آثار ارزشمند و ارسال فیلم‌هایشان به جشنواره اقدام کردند، تشکر کنم. پیش‌بینی کرده‌ایم که با توجه به اسکارکوالیفاید شدن جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، میزان استقبال از جشنواره در دوره بعدی بسیار افزایش یابد و بدون شک در آینده‌ای نزدیک نام فیلم‌سازان این مرز و بوم را در لیست جوانان مستعد و موفق جهانی مشاهده خواهیم کرد.

‌سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری سید صادق موسوی ۲۷  مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

تجسم یک باور کهن
موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *