جستجو

عضو هیات انتخاب بخش داستانی سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران معتقد است در شرایط فعلی هیچ چیز مهمتر از سلامتی و حفظ آرامش نیست. باید باهوش باشیم و از محدودیت موجود به شکل موثر و کارآمدی بهره ببریم.

به گزارش ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره  بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، مسعود مددی عضو هیات انتخاب بخش داستانی سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران در پاسخ به اینکه تاثیر کرونا بر سینمای کوتاه و تولیدات این بخش تا چه میزان بوده است و آیا این اثرگذاری در فیلم کوتاه بیشتر از سینمای بلند است، بیان کرد: به این سوال در سال بعد بهتر می توان پاسخ داد. با معیار فیلم های ارسال شده به جشنواره، بیشتر فیلم های کوتاهی که امسال ارایه شده پیش از محدودیت‌های شرایط کرونا ساخته شده اند. البته بی‌شک فیلمسازانی هم بودند که از ساخت فیلم شان منصرف شدند، آن را به تعویق انداختند و یا با شرایط موجود کار کردند. در کل تعداد فیلم های امسال مثل سالهای قبل فوق‌العاده زیاد بود. به نظرم اگر اوضاع همه‌گیری و سختی شرایط به همین منوال پیش برود، آمار سال آینده تحلیل دقیق‌تری از تاثیر کرونا بر میزان تولیدات می دهد. درباره فیلم بلند هم تا جایی که در رسانه‌ها از تولیدات می‌شنویم، به طرز عجیبی از تلاش برای رسیدن فیلم‌ها به جشنواره فجر خبر میرسد. به هر صورت در این حوزه به دلیل وابستگی سینما به اکران و اقتصاد سینما، موضوع پیچیده‌تر است. فیلم ها دست تهیه‌کنندهگان مانده اند و پخش نمی شوند ولی بازم تولید ادامه دارد. ظاهرا اگر سنگ هم ببارد قرار نیست جشنواره‌ای تعطیل شود! پس چرا فیلمسازی متوقف شود و این معادله پیچیده‌ای است.
وی با اشاره به راهکار عملی و پیشنهادی اش برای مواجهه و تعامل با این شرایط سینما توضیح داد: اگر منظور فیلم کوتاه است، صبوری بهترین راه‌حل است. نباید ترسید یا شلوغ کرد که اگر یکسال یا دو سال کمتر فیلم تولید شود یا جشنواره برگزار نشود، فاجعه ای اتفاق می افتد. در صورت تصمیم‌گیری و کارشناسی دلسوزانه، فیلم کوتاه به راحتی توان خودش را برای روی پا ایستادن به کار می گیرد و مطمئنا با یکسال کمتر، از پله‌های ترقی پایین نمی‌افتد. واقعا هیچ چیز مهمتر از سلامتی و حفظ آرامش نیست. باید باهوش باشیم و از محدودیت موجود به شکل موثر و کارامدی بهره ببریم. می توان از امکانات پلتفرم‌های موجود برای ترویج فیلم کوتاه و دیده شدن بیشتر این فیلم ها در سطح جامعه استفاده کرد. به نظر من در این شرایط این حتی مهم تر از اصرار بر تولید است. از طرفی با توجه به امکانات و ابزارهای اینترنتی، آموزش‌های مجازی باید در قالب‌های مختلف برنامه‌ریزی شوند تا از انتقال دانش به علاقه‌مندان سینما بیشترین تاثیر را ایجاد کنیم.
مددی درباره تاثیر جشنواره های مختلف از جمله جشنواره فیلم کوتاه تهران بر ایجاد امید و رونق ساخت و تولید فیلم کوتاه نیزعنوان کرد: طبیعتا جشنواره‌ها همیشه اسباب طراوت و رونق فیلمسازی را فراهم می کنند. در حال حاضر مهم درک درست از موقعیت دشواری است که در آن قرار گرفته ایم. بحران‌ها همیشه به پاسخ‌های به‌روز نیاز دارند. به نظرم اصرار بر برگزاری امکانی مثل جشنواره، در موقعیت هولناک و بحرانی به این بزرگی، فقط گویای سردرگمی ما در پیدا کردن راه حل است.
وی در پاسخ به این که آیا با لغو کامل جشنواره های هنری و سینمایی موافق است یا می توان آنها را با تمهیدات خاصی برگزار کرد، گفت: البته در مورد هر رشته هنری متناسب با ویژگی‌های خودش باید تصمیم گرفت اما در مجموع با برگزاری هر جشنواره‌ای که بصورت حضوری بهانه‌ای برای دیدار و دور هم جمع شدن مردم می شود، موافق نیستم. فراموش نکنیم پشت برگزاری هر جشنواره‌، ده‌ها جلسه و رفت‌و‌آمدهای بسیاری از کارکنان، کارشناسان و افراد ستادی است که هر روز و گاهی شبانه‌روز باید کنار هم کار کنند تا جشنواره‌ای برگزار شود. آسیبی که به این دوستان میرسد به هر حال کم نیست. تجربه همه دنیا یا تعطیلی جشنواره‌ها بوده یا برگزاری بسیار کوچک آن ها. اگر بنا به ملاحظات خاصی اصرار به برگزاری جشنواره‌ای است باید تا حد زیادی آن را کوچک و غیرحضوری کرد. به خاطر شرایط موجود، سینما در همه جای دنیا غیر از یکی دو کشور مثل چین، آسیب بسیار جدی دیده است. این موضوع جهانی است و باید تحمل کرد.
عضو هیات انتخاب آثار داستانی جشنواره خاطر نشان کرد: فیلم کوتاه مهم و به جریان بسیار پویایی تبدیل شده است. این سال ها تا این اندازه پرتکاپو نبوده است. به نظرم بخشی از این پویایی، تاثیر آموزش، حمایت مالی سینمای جوان از تولیدات از طریق شوراهای پیچینگ و همچنین جشنواره‌ها خصوصا جشنواره فیلم کوتاه تهران است. البته که در این میان جوانان زیادی هم به صورت شخصی با بضاعت کم و سختی زیاد بودجه یک فیلم را تامین کرده و می سازند.
نکته آخر تاکید من بر روند آموزش خصوصا تلاش بی دریغ دوستان در سینمای جوانان ایران است که بی‌تردید تاثیر قابل توجهی بر استعدادیابی و انتقال دانش سینمایی دارد. این روند آهسته آهسته توانسته است در کنار فیلمسازی داستانی، جریان فیلمسازی اکسپریمنتال یا تجربه‌گرا را که نقش جدی در خلاقیت فیلمسازان جوان بازی می‌کند فعال سازد و این اتفاق فوق العاده ای است.
سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری سیدصادق موسوی از 7 آبان با برگزاری نشست های تخصصی آغاز می شود.

پوستر ششمین همایش مطالعات فیلم ک...
فیلم‌ساز لرستانی جایزه‌اش را به ...
کتاب «مجموعه فیلم‌نامه کوتاه» ، ...
«پیام خصوصی» در جشنواره کونکوردی...
از فیلم‌سازی با پول تو جیبی تا آ...
«سوره» میزبان نشست‌های تخصصی «فی...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *