جستجو

 

کارگردان «آوانتاژ» با انتقاد به دایره کوچک داوران گفت: سلایق مختلف داوری جریان سینما را می‌سازد. تنوع داوری موجب متنوع شدن آثار و جریان‌ساز شدن جوایز یک جشنواره می‌شود.

 

این فیلم‌ساز که علاوه بر دریافت جوایزی از جشنواره‌های سینمایی گوناگون، در سی‌ویکمین دوره از این جشنواره نیز موفق به دریافت تندیس بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شده است با بیان اینکه “جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران و جشنواره حقیقت در چند سال اخیر به لحاظ عیار و برگزاری از مهم‌ترین جشنواره‌های سینمایی ایران محسوب می‌شوند” به ایسنا خاطرنشان کرد: این دو رویداد علاوه بر این‌که هیجان و شور لازم را دارند، آثار منتخب‌شان نیز از عیار مناسبی برخوردارند در صورتی‌که دیگر جشنواره‌ها این‌چنین نیستند.

کارگردان مستند «خون‌مردگی» با انتقاد نسبت به دایره کوچک داوران این رویداد، عنوان کرد: خوشبختانه جوایز بسیاری از جشنواره‌ها دریافت کرده‌ام و انتقادم از سرِ نگرفتن جایزه نیست. اما متاسفانه اغلب جشنواره‌ها در چند سال اخیر تیم  انتخاب و داوری محدودی دارند و آثار شرکت‌کننده با داورانی قابل پیش‌بینی طرف هستند. این موضوع باعث می‌شود تا مثلا جشنواره‌ای مثل فیلم کوتاه تهران تقریبا  دست سلیقه‌اش مشخص باشد؛ که امیدوارم امسال این چنین نباشد. این پیشنهاد شخصی نیست بلکه برآیند گپ و گفت من و همکارانم است.

کارت در ادامه صحبت‌هایش اضافه کرد: سلایق مختلف داوری، جریان سینما را می‌سازد. تنوع داوری موجب متنوع شدن آثار خواهد شد و جوایز آن نیز جریان‌ساز می‌شود، در غیر این‌صورت سینما به یکنواختی خواهد رسید.

وی دریافت جایزه ویژه تماشاگران از جشنواره فیلم کوتاه را که در آغاز فعالیتش دریافت کرد در روند مسیر فیلم‌سازی‌اش موثر و با اهمیت دانست و افزود: کسب جایزه به‌شدت در مصمم شدنم در روند فیلم‌سازی و جلب توجه و نظر دیگران موثر بوده است. چراکه چنین اتفاقی به  فیلم‌ساز  ثابت می‌کند مسیر درستی را انتخاب کرده و از آن پس با دقت و تلاش بیشتری این عرصه را دنبال می‌کند.

کارگردان فیلم مستند «آوانتاژ» درباره جایگاه بین‌المللی جشنواره فیلم کوتاه تهران یادآور شد: به نظرم این رویداد جزء فستیوال‌هایی است که اعتبار جهانی دارد و این موضوع را می‌توان از آثاری که در بخش مسابقه بین‌الملل حضور دارند، متوجه شد. البته در بخش آثار انیمیشن این اعتبار بیشتر است اما در بخش فیلم‌های مستند تاکنون چندان جدی نبوده؛ امیدوارم سال جاری با حضور فیلم‌سازان مهم در سطح بین‌الملل هیجان جشنواره بیشتر شود.

کارت در ادامه افزود: زمان آن رسیده تا جشنواره با دعوت از هنرمندان سرشناس این عرصه، زمینه‌های معاشرت بیشتری را میان فیلم‌سازان داخلی و خارجی فراهم کند و جشنواره فیلم کوتاه تهران به لحاظ عیار دارای چنین جایگاهی‌ست.

وی با اشاره به این موضوع که در چند سال اخیر تجربه ثابت کرده که  آبروی سینمای ایران به واسطه تعداد جوایزی ست که فیلم‌سازان کوتاه و مستندسازان در سطح بین‌المللی دریافت کرده‌اند، متذکر شد: این دو عرصه فیلم‌سازی به نسبت آثار بلند سینمایی جوایز بیشتری دریافت کرده‌اند و حضور مهم چند فیلم مطرح در سطح بین‌المللی نشان از آن دارد که فیلم کوتاه و مستند دارای جایگاهی مناسب در دنیا هستند. اکثر فیلم‌سازان خارجی از پویایی و اکتیو بودن فیلم کوتاه و مستند ایران صحبت می‌کنند و ما جزء معدود کشورهایی هستیم که این تعداد آثار کوتاه تولید کرده‌ و حضور موفق بین‌المللی داشته‌ایم.

کارگردان فیلم مستند «بختک» در ادامه تصریح کرد: فیلم‌سازان مهم و جریان‌ساز فعالیت خود را از فیلم کوتاه آغاز کرده‌اند. عباس کیارستمی ریشه در فیلم کوتاه و ذات اصیل سینمای ناب کوتاه دارد و اگر اثر بلندی ساخته است نشات گرفته از ذات سینمای ایرانی است. سینمای ایران به لحاظ محتوا با آثار جهانی رقابت می‌کند نه از منظر تکنیک.

کارت در پاسخ به این سوال که آیا برای آینده ساخت فیلم بلند را در نظر دارد، خاطرنشان کرد: در ایران فیلم کوتاه و مستند معبر مناسبی برای ارائه ندارند و مخاطبان آن‌ها به این منظور تربیت نشده‌اند. ضمن اینکه مدیران نیز این عرصه از فیلم‌سازی را جدی نمی‌گیرند و این مسئله باعث می‌شود که دیگران آن را جدی تلقی نکنند. بنابراین فیلم‌سازان بر آن می‌شوند تا در مدیومی دیگر آثارشان را عرضه کنند و وارد عرصه سینمای بلند می‌شوند که مخاطب بیشتری دارد و چرخه مالی و معنوی آن در جریان است.

وی در ادامه اضافه کرد: در کشورهای صاحب سینما، فیلم کوتاه مدیوم مستقلی دارد و پلی برای رسیدن به سینمای بلند نیست‌، اما در ایران هر فیلم‌ساز کوتاه و مستند موفق که بگوید در فکر ساخت فیلم بلند سینمایی نیست، راستش را نگفته است. فیلم‌سازان فیلم کوتاه و مستند تا کی باید تلاش کنند و اثری بسازند در حالیکه نه بودجه‌ای هست و نه معبری برای عرضه؟ در صورتی‌که فیلم‌سازان بلند سینمایی این امکان را دارند تا با جذب سرمایه از بخش خصوصی، اثر خود را تولید کنند و در اکران نیز بازگشت مالی و اعتباری داشته باشند.

کارگردان فیلم مستند «معلق» درباره چگونگی تامین اقتصاد فیلم کوتاه توضیح داد و متذکر شد: فیلم کوتاه و مستند مسیری است که باید تربیت مخاطب آن جدی گرفته شود. زمانی‌که مدیریت سینمایی و اهالی رسانه آن را جدی نگیرند عموم مردم نیز به این عرصه از فیلم‌سازی توجه نشان نخواهند داد. افراد جامعه تصور می‌کنند که فیلم‌سازان بلند سینمایی فعالیتی حرفه‌ای انجام می‌دهند و آثار مستند و کوتاه، سینمای آماتوری هستند.

محمد کارت در پایان با تاکید بر این‌که کیفیت آثار مستند در سال‌های اخیر مشخص کرده است که جذابیتی دوچندان برای مخاطب دارد، عنوان کرد: مدیریت سینمایی موظف است برای فیلم کوتاه و مستند اهمیت بیشتری قائل شود و ویژگی‌های آن را در بوق و کرنا کند. تلویزیون طی برنامه‌هایی باید این فیلم‌ها را به مخاطبان معرفی کند تا مردم فیلم کوتاه را سینمای آماتوری و فیلم مستند را تنها راز بقا تصور نکنند.
سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۵ تا ۳۰ مهرماه سال‌جاری برابر با ۱۷ تا ۲۲ اکتبر ۲۰۱۷ به دبیری سیدصادق موسوی در پردیس سینمایی ملت برگزار خواهد شد.

 

تجسم یک باور کهن
موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *