جستجو

برگزیده دومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران معتقد است خلاء امر تولید و پژوهش در حوزه فیلم تجربی از نپذیرفتن ریسک آن توسط فیلمسازانی ناشی می‌شود که کمتر حاضر هستند فضای امنی را به واسطه کسب مخاطب در سال‌های فعالیت خود به دست آورده، تغییر دهند.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران به نقل از خبرگزاری برنا؛ محسن رهنما از برگزیدگان دومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران درباره اهمیت برگزاری این رویداد علمی سینمایی عنوان کرد: من در دوره دوم همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران با مقاله «بررسی تاثیر صدای راوی بر روایت فیلم کوتاه با تکیه بر نظرات اچ پورتر ابوت بر فیلم هفت تیرکش» شرکت کردم. از طریق اینستاگرام فراخوان همایش را دیدم و عاملی که ترغیب‌ام کرد حضور دکتر احمد الستی به عنوان دبیر علمی همایش بود که نشان از سطح کیفی آن داشت. ضمن این که کمیته داوران خوبی هم در همایش حضور داشتند. از سایر مقاله‌های دوره گذشته اطلاع چندانی ندارم اما مشتاقم آن‌ها را بخوانم و می‌دانم که کتابی شامل مجموعه این مقالات از سوی انجمن سینمای جوانان ایران منتشر خواهد شد.

رهنما درباره مبنا و محور همایش سوم بر فیلم تجربی عنوان کرد: در این حوزه هم تعداد تولیدات و هم منابع کم است. این می تواند انگیزه‌ای برای تولید مقاله درباره فیلم تجربی باشد. هرچند امر پژوهش نیز درست به دلیل همان تعداد منابع کمتر سخت می‌شود اما می‌توان به ترجمه روی آورد و در ادامه به تبدیل آن‌ها به منبع فکر کرد.

وی با اشاره به اهمیت تحقیق و پژوهش در فیلم کوتاه توضیح داد: پژوهش درباره و برای تولید فیلم کوتاه بسیار مهم است؛ برای آن‌هایی که این حوزه را لزوما راهی برای ورود به سینمای بلند نمی‌دانند. فیلم کوتاه مبتنی بر ایجاز و اصولی پایه است که باید رعایت شود تا در واقع مدیوم فیلم کوتاه رعایت شده باشد.

این پژوهشگر در پاسخ به این سوال که خلا روند تولید فیلم‌های تجربی از کجا نشات می‌گیرد، عنوان کرد: یکی از عناصری که در این نوع فیلم‌ها باید رعایت شود جهان فیلمساز است. بنابراین تجربه کردن در فیلم تجربی از تجربه کردن فیلمسازی متفاوت است. تجربه کردن از جهانی می‌آید که فیلمساز بعد از این که بسیاری از اصول را رعایت کرده و فیلم‌هایی مبتنی بر استانداردها و معیارهای فیلمسازی ساخته است، حالا به فلسفه‌ای دست یافته که نحو و صرف سینما را هر دو و توامان دربرمی‌گیرد و حالا با تغییرات و خلاقیت‌هایی در قاب بندی، صدابرداری و فیلمبرداری و… فیلمی مختص خود می‌سازد. با این تعریف برخی از فیلمسازان نمی‌خواهند ریسک تجربی کار کردن را بپذیرند و به فضای امنی که مخاطبانش را در طول سال‌ها آرام آرام به دست آورده است، وفادار می‌مانند. حال آن که سینمای تجربی ممکن است این فضای امن را برایشان جا به جا کند.

رهنما با اشاره به حضورش در دوره سوم همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران گفت: علاقه‌مند به حضور در دوره جدید این همایش هستم اما به دنبال یک فیلم تجربی می‌گردم که در وهله اول خودم را درگیر کند. در دوره گذشته نیز با چنین فیلمی شرکت کردم. ترکیب داوران و دبیری رویداد را بسیار دوست داشتم و امیدوارم این سطح کیفی مطلوب در این دوره نیز ادامه دار باشد.

سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران به دبیری سعید پوراسماعیلی و دبیری علمی احمد الستی ۲۴ آذر ماه ۱۴۰۰ در بخش‌های مقالات پژوهشی، جستارهای آزاد و ترجمه با محوریت سینمای تجربی برگزار می‌شود. آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات به این رویداد ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ است. متن کامل فراخوان در سایت انجمن سینمای جوانان ایران به نشانی www.iycs.ir  آمده است.

 

نوید عزیزی سرپرست انجمن سینمای ج...
«آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه ...
علی خسروی سرپرست انجمن سینمای جو...
آیین تجلیل از چهره‌های شاخص هنر ...
پایان فیلم‌برداری «چهارشنبه سوری...
تماشای فیلم‌های درام و فانتزی در...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *