جستجو

نشست رسانه‌ای پنجاه‌و‌هشتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان – اروند با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد اروند، مدیرعامل و مدیران انجمن سینمای جوانان ایران، مدیراجرایی جشنواره اروند و اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، با حضور همایون قنواتی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد اروند؛ سیدصادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان، مجید عیدان مدیر انجمن– دفتر آبادان و جمعی از اصحاب رسانه،  نشست رسانه‌ای پنجاه‌و‌هشتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان – اروند در محل ستاد مرکزی انجمن برگزار شد.

این نشست پس از خوشامدگویی توسط موسوی، با این سخنان همایون قنواتی آغاز شد: اولین سینما در آبادان همراه با صنعت نفت شکل گرفت و هنر سینما همواره در این شهر بسیار رونق داشته است. سینماگران فعال و مطرح در همه حوزه‌های این رشته، آثار ارزشمندی تقدیم تاریخ سینمای کشور کرده‌اند؛ هنوز هم هنرمندان این خطه با وجود سختی‌های بسیار، عشق و علاقه خود را به سینما همچنان حفظ کرده‌اند.

وی همچنین به ارائه آمار آثار رسیده و راه‌یافته به این دوره از جشنواره منطقه‌ای اروند پرداخت و گفت: قریب به ۱۰ استان در این جشنواره آثار خود را  ارائه داده‌اند؛ در بخش عکس از میان  ۱۱۵۹ تک‌عکس و ۷۸ مجموعه عکس، ۴۸ تک‌عکس و ۳ مجموعه عکس به بخش مسابقه راه یافتند. در بخش فیلمنامه ۲۵۷ فیلمنامه در بخش آزاد و ۳۲ فیلمنامه در بخش اقتباسی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که با نظر هیئت انتخاب، ۱۵ فیلمنامه در بخش آزاد و ۳ اثر در بخش اقتباسی به بخش نهایی راه پیدا کردند. همچنین در بخش فیلم از میان ۳۹۵ فیلم ارسالی ۶۴ فیلم در بخش پایانی رقابت خواهند کرد.

مدیر توسعه فرهنگی  و هنری سازمان منطقه آزاد اروند افزود: در کنار نمایش آثار، بخش‌های جنبی در جشنواره این دوره تعریف شده است همچون بزرگداشت «امیر نادری» که با اکران دو فیلم به‌نمایش درنیامده وی با نام‌های «برنده» و «کوه» در سینما نفت،(قدیمی‌ترین سینمای آبادان که مورد علاقه بسیارِ خودِ نادری است) همراه خواهد بود. همچنین کارگاه‌های آموزشی متعددی در هر سه حوزه فیلم، فیلم‌نامه و عکس درنظر گرفته شده است.

در ادامه مدیرعامل انجمن سینمای جوانان با تأکید بر اهمیت برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای گفت: برگزاری جشنواره منطقه‌ای فرصت بسیار مهمی برای کشف جوانان هنرمند و استعدادهای جوان درخشان است. همکاری اداره‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها در این زمینه برای انجمن بسیار ارزشمند است. امسال جشنواره منطقه‌ای شبدیز را در کرمانشاه برگزار کردیم؛ اکنون جشنواره اروند در آبادان که با خصایص جذاب زیست‌محیطی و فرهنگی شناخته می‌شود و مردم سینمادوست دارد و در اسفندماه جشنواره منطقه‌ای در کاشان برگزار خواهد شد.

تلاش‌مان بر این است تا با برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای، تنوع و رنگارنگی آثار هنری را با استفاده از پتانسیل مناطقی که میزبان می‌شوند، حفظ کنیم. این جشنواره‌ها در اِشِل و قالب جشنواره تهران و با بخش‌های مختلف فیلم، فیلم‌نامه، عکس و برگزاری کارگاه‌های تخصصی برگزار می‌شوند.

یکی از نظراتی که در برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای از طرف برخی مطرح می‌شود و تردیدهایی را به همراه دارد، این است که جشنواره فیلم کوتاه تهران صرفاً به جشنواره‌ای بین‌المللی تبدیل شود تا جشنواره‌های منطقه‌ای با جذب بیشتر آثار فیلم کوتاه تقویت شوند؛ یعنی فیلم‌ها از مسیر جشنواره منطقه‌ای به تهران راه یابند؛ این رویکرد آسیب جدی‌ای برای فیلم‌سازان مستقل در پی خواهد داشت چراکه ممکن است به زمان‌بندی جشنواره‌های منطقه‌ای دسترسی به‌موقع نیابند.

موسوی در ادامه به بیان اهمیت جایگاه فرهنگی انجمن سینمای جوانان ایران پرداخت و افزود: انجمن به‌عنوان تنها نهاد وابسته به سازمان سینمایی که دارای دفاتر استانی در دورترین و نزدیک‌ترین نقاط کشور است، ساختار منحصر‌به‌فردی را داراست که همین امر بیان‌گر اهمیت ویژه این نهاد است. عکاسی ایران در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ مدیون فعالیت گسترده انجمن سینمای جوانان ایران بوده است. انجمن در دوره‌های گذشته با در اختیار داشتن تجهیزات فیلم‌سازی، در این عرصه استیلای فنی داشته و اکنون با رشد تکنولوژی و گسترش انواع دوربین‌ها اگرچه نه استیلای فنی ولی استیلای فرهنگی خود را همچنان حفظ کرده است.

قنواتی ادامه داد: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان امسال با تأمین اعتبار برای دفتر سینمای جوانان آبادان، تولید آثار را مورد حمایت قرار داده و همچنین در برگزاری وُرک شاپ‌های متعددی مشارکت داشته است که ماحصل این تولیدات به جشنواره منطقه‌ای راه یافته‌اند و خوزستان تعداد بیشتر آثار راه‌یافته را به خود اختصاص داده است.

سپس موسوی به تبیین برنامه‌ها و راهبردهای تازه انجمن طبق مصوبه جدید هیأت مدیره تحت عنوان «نهضت تولید محتوا» پرداخت و گفت: دو سرفصل مهم در رویکرد تازه انجمن با هدف پایه «افزایش سهم ایران از بازار تصویری جهان» قرار دارد، یکی تکثر و گوناگونی تولیدات منجر به عدالت فرهنگی است. این مهم با تمرکززدایی تولید و انتقال قدرت و فراوانی تولید از تهران به استان‌ها، حمایت‌های مالی متکثر و بلاعوض برای پوشش تعداد بیشتری از تولیدات و عدم انحصار کامل انجمن در حقوق فیلم‌های تولید شده، میسر خواهد شد. تأسیس نمایندگی‌ها در شهرهایی که دفتر انجمن وجود ندارد، گامی دیگر در جهت رشد تولیدات نامتمرکز خواهد بود؛ تفاوت این نمایندگی‌ها با دفاتر در این است که هزینه‌ای برای انجمن نداشته و خودگردان هستند. دومین سرفصل در حوزه آموزش قراردارد و با گام‌هایی نظیر آموزش کارگاه‌های استادمحور و راه‌اندازی آموزش مجازی فراگیر که آموزش منجر به تولید را درپی دارد، محقق خواهد شد.

پنجاه‌وهشتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان، «اروند»، سوم تا ششم دی‌ماه سال جاری در استان خوزستان، شهر آبادان و با حضور استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و خوزستان توسط انجمن سینمای جوانان ایران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اروند برگزار می‌شود.

حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره س...
ابوالفضل سروش‌مهر سرپرست انجمن س...
فیلم کوتاه «تگرگ» روایتی از تردی...
 هفتمین «هفته فیلم و عکس» استان ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *