جستجو

رامتین شهبازی منتقد و مدرس سینما معتقد است خیلی از کسانی که این روزها در سینمای بلند می‌درخشند از رهگذر فیلم کوتاه وارد این حوزه شده‌اند.

به گزارش ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به نقل از خبرگزاری تسنیم، رامتین شهبازی منتقد و مدرس سینما با اشاره به اینکه شیوع کرونا سینما و فیلم کوتاه را دچار آسیب کرده است، گفت: در این دوران فیلم کوتاه آسیب زیادی دید اما همزمان با شیوع کرونا، انجمن سینمای جوانان، فیلم‌های کوتاه را در VODها به صورت هفتگی به نمایش گذاشت که ایده خوب و جذابی است.

وی افزود: به نظرم می‌توان این اقدام را در سطح یک جشنواره نیز انجام داد و اگر امکانی باشد تا جشنواره فیلم کوتاه تهران از یک برهه کوتاه زمانی خارج و در یک بازه زمانی سه یا چهار ماهه از طریق پلتفرم‌ها اجرا و برگزار شود، بهتر است. یعنی به فیلم‌ها امکان دسترسی طولانی مدتی داده شود تا علاقه‌مندان بتوانند در خانه‌هایشان این آثار را ببینند و درباره‌اش صحبت کنند. این موضوع امکان بحث و گفت‌وگو درباره فیلم‌ها را نیز در فضای رسانه‌ای مطرح می‌کند.

شهبازی بیان کرد: شرایط کشور قابل پیش‌بینی نیست و چشم‌انداز خوبی از وضعیت نداریم. همه‌جا تعطیل شده است اما با نمایش اینترنتی بلندمدت فضا و تالارهایی برای گفت‌وگو به صورت مجازی ایجاد خواهد شد. البته همه این‌ها مستلزم این است که زیرساخت‌هایی وجود داشته باشد که ایده‌ها قابلیت اجرا پیدا کنند.

این منتقد با بیان اینکه در شرایط کرونایی انجمن سینمای جوانان به فیلم‌های کوتاه کمک کرده است، توضیح داد: تلاش‌های شایسته‌ای برای تقویت فیلم کوتاه در شرایط کرونا از سوی انجمن سینمای جوانان شده است اما لازم است نهادهای دیگر هم به میدان بیایند که متأسفانه برای نهادهای دیگر فیلم کوتاه چندان اهمیت ندارد همان‌طور که تئاتر و سینما برایشان مهم نیست.

فکر می‌کنم برنامه‌ریزی درستی از سوی نهادهای دیگر در برخورد با مقوله فرهنگ وجود ندارد یا اینکه آنقدر گرفتاری‌های اقتصادی وجود دارد که دیگر اولویتی برای بخش فرهنگ باقی نمی‌ماند بنابراین هرچه دوستان انجمن که زحمت می‌کشند، نهادها و مراکز دیگر به این مقوله اهمیتی نمی‌دهند.

شهبازی با تأکید بر اینکه فیلم کوتاه در سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی داشته است، مطرح کرد: فیلم کوتاه به لحاظ فنی در این سال‌ها پیشرفت‌های زیادی داشته است، البته بخش مهم دیگر ذوق و استعداد فیلمسازان است که آموزش‌دادنی نیست. انجمن سینمای جوانان نیز در کنار نهاد دانشگاه توانسته است بسیار تأثیرگذار باشد. نهاد دانشگاهی یک نهاد رسمی آموزشی و وظیفه آن آموزش سینما است اما به واسطه اینکه تعداد دانشگاه‌های سینمایی زیاد نیست و دانشگاه‌های تخصصی هم عمدتاً در مرکز مستقرند، بسیاری از علاقه‌مندان در شهرستان‌ها امکان دستیابی به آموزش را ندارند ضمن اینکه ظرفیت دانشگاه‌ها هم محدود است برای مثال بیشترین تعداد دانشجویان را دانشگاه سوره دارد که چیزی حدود 60 دانشجو می‌پذیرد، با احتساب دانشجویان دیگر دانشگاه‌ها هم می‌بینیم که باز هم علاقه‌مندان زیادی پشت در می‌مانند.

در این میان انجمن سینمای جوانان توانسته بخشی از بار آموزش را به دوش بکشد. طبیعی است طبق پیشرفت‌هایی که حاصل شد، شیوه‌های آموزشی تغییر کرد و ما با گام‌های رو به جلویی مواجه شدیم.

وی در بخش دیگر از صبحت‌هایش و در پایان توضیح داد: ما در فیلم کوتاه با ایده‌های درخشانی مواجهیم که گاهی این ایده‌ها تبدیل به فیلمنامه‌های خوب می‌شوند و گاهی نمی‌شوند اما همین‌قدر که جریان فیلم کوتاه پیشنهاداتی به سینمای بلند می‌دهد، خیلی خوب است. خیلی از کسانی که این روزها در سینمای بلند می‌درخشند از رهگذر فیلم کوتاه وارد این حوزه شده‌اند.

اگر سیاستگذاران ما افراد باهوشی باشند، در این حوزه برنامه‌ریزی و بررسی می‌کنند و به جای انجام پژوهش‌هایی که هیچ دردی را از سینمای ما دوا نمی‌کند، موضوع سنجی و این مسائل را بررسی کنند که گام‌های کاربردی‌تر برمی‌داریم. به هر حال ما در حوزه فیلمنامه و اجرا در فیلم کوتاه بسیار جلوتر از سینمای بلندیم.

سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری سیدصادق موسوی 7 تا 13 آبان 1399 برگزار می‌شود. آدرس سایت جشنواره www.iycs.ir است.

تجسم یک باور کهن
موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *