جستجو

​سامان شهامت که به عنوان مدیر صدابرداری با فیلم‌های کوتاه زیادی همکاری کرده است، بیان کرد: از آن‌جایی که در فیلم کوتاه بودجه و مدت زمان فیلمبرداری کم و کوتاه است، فرصت کوچکترین اشتباهی وجود ندارد.

به گزارش ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به نقل از ایلنا، سامان شهامت صدابردار و صداگذار سینما درباره تفاوت صدابرداری در فیلم‌های کوتاه نسبت به فیلم بلند گفت: از آن‌جایی که در فیلم کوتاه بودجه و فرصت و مدت زمان فیلمبرداری کمتر و کوتاه‌تر از فیلم بلند است، فرصتی برای اشتباه کردن وجود ندارد.او ادامه داد: همکاری بازیگران با صدابردار به طور کلی در فیلم‌های بلند راحت‌تر است چراکه اغلب، بازیگران کارهای بلند تجربه کاری به نسبت طولانی‌تری دارند، اما در فیلم‌های کوتاه این تجربه در میان عوامل کمتر دیده می‌شود و بیشتر آن‌ها در مسیر تجربه اندوزی هستند.شهامت درباره امور صداگذاری در فیلم‌های کوتاه گفت: کار صدابردار و صداگذار در یک فیلم مکمل هم است. به طور کلی کمتر اتفاق می‌افتد به دلیل کوتاه بودن یک فیلم، صداگذار با چالش روبه‌رو شود. البته صداگذار در کار پالایش صدا نقش عمده‌ای دارد. منظورم از پالایش صدا هم‌تراز کردن صداها، به اصطلاح تمیز کردن و میکس آن‌ها است.صدابردار سریال «فاخته» درباره چگونگی ورود علاقه‌مندان به این حوزه گفت: به اعتقاد من بهترین مسیر برای آموزش و فعالیت در حوزه صدابرداری، روش تجربی است. من به صورت تجربی صدابرداری را یاد گرفتم و این راه را طی کردم. می‌توان به عنوان دستیار صدابردار با صدابردارانی که این حوزه را آموزش می‌دهند، کار را شروع کرد. خوشبختانه این روزها به واسطه شبکه‌های اجتماعی راه ارتباط با متخصصان امر نیز فراهم شده است.شهامت درباره نکات مهم صدابرداری در فیلم‌های کوتاه گفت: مهم‌ترین وظیفه صدابردار حفظ تداوم صدا است. این وظیفه صدابردار برای تولید یک کار مناسب است اما وظیفه دیگر عوامل در انتخاب لوکیشن‌های فیلم بسیار دیده می‌شود. چراکه محل فیلمبرداری باید منطق با جنس فیلم باشد؛ برای مثال نمی‌توان برای فیلمی که در ژانر وحشت ساخته می‌شود و سکوت یکی از الزامات آن است، کنار اتوبانی که سر و صدا دارد، لوکیشن مناسبی پیدا کرد.این صدابردار درباره جایگاه فیلم کوتاه گفت: به نظرم امروزه فیلم کوتاه ما از سینمای بلند جلوتر است اما به همان اندازه‌ای که فیلم‌های کوتاه پیشرو هستند، مورد توجه قرار نمی‌گیرند. متاسفانه باید بگوییم که فیلم‌های کوتاه از منظر عده‌ای مهم محسوب نمی‌شوند!

شهامت درباره امکان پخش آنلاین آثار کوتاه گفت: به نظرم هنوز ظرفیت اکران آنلاین فیلم‌ها در ایران وجود ندارد. از این منظر که همزمان با این اتفاق با پدیده قاچاق فیلم رو به رو می‌شویم.

وی درباره راهکارهای مبارزه با دزدیده شدن آثار ادامه داد: اگر پلتفرمی تعریف شود که فیلم‌های کوتاه به صورت مستمر در آن نمایش داشته باشند و همه آثار در آن پلتفرم اکران بگیرند، اتفاقی مطلوب است اما هزینه و شرایط ویژه‌ای را می‌طلبد که نیاز به همکاری و رایزنی میان متولیان این حوزه دارد.

سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری سیدصادق موسوی با برگزاری نشست‌های تخصصی «۳۷-۲۰» تا ۱۷ آبان ادامه دارد.

«آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه ...
آیین تجلیل از چهره‌های شاخص هنر ...
پایان فیلم‌برداری «چهارشنبه سوری...
تماشای فیلم‌های درام و فانتزی در...
حضور استاندار فارس در دفتر انجمن...
همزمان با حضور در جشنواره کن از ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *