جستجو
محمد ثریاف کارگردان «برنو»:

محمد ثریا نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه «برنو» درباره حضور این فیلم در چهل‌و یکمین جشنواره فیلم فجر و تولید اولین فیلم بلند سینمایی خود توضیح داد.

 

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران به نقل از ایرنا، محمد ثریا نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه «برنو» که با این فیلم در بخش سودای سیمرغ فیلم کوتاه چهل‌‌ویکمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، درباره آخرین ساخته خود توضیح داد: فیلم کوتاه «برنو» به هزینه شخصی خود من ساخته شد که خوشبختانه پس از تولید در شورای عالی تولید انجمن سینمای جوانان ایران حمایت پس از تولید گرفت و در اولین حضور جشنواره‌ای خود توانست در بخش بهترین فیلم‌نامه سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران نامزد شود و جزو ۵ فیلم برتر از نظر آرای مردمی باشد.

وی با اشاره به اینکه جشنواره فیلم فجر پس از جشنواره فیلم کوتاه تهران دومین جشنواره‌ای هست که این فیلم ارسال شده و در آینده برنامه‌ریزی برای حضور بین‌المللی آن هم آغاز خواهد شد، عنوان کرد: سال‌ها بود که نقد بسیار جدی و درستی به جشنواره فیلم فجر وارد می‌شد که آن هم بی‌توجهی به فیلم‌های کوتاه در روند برگزاری جشنواره بود؛ خوشبختانه پس از سال‌ها، امسال شاهد سومین جشنواره فجر هستیم که بخش فیلم کوتاه فعال شده است و سیمرغ بهترین فیلم کوتاه هم به بهترین کارگردان اعطا می‌شود.

کارگردان «برنو» افزود: البته انتقادها و نکته‌هایی وارد است درباره نوع پرداخت به فیلم‌های کوتاه، از نحوه انتخاب آثار و ابهام اکران فیلم‌ها در سالنی مشخص گرفته که متاسفانه امسال هم شاهد آن هستیم.

وی با اشاره به اهمیت و ارزش فیلم کوتاه در جشنواره‌های معتبر سینمایی مانند کن و برلین عنوان کرد: همان‌طور که می‌دانید عموم فیلم‌سازهایی که بخش فیلم‌های بلند جشنواره حضور دارند، سابقا کارگردان فیلم کوتاه بودند و بالغ بر ۱۲ کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر هم از فیلم‌سازان انجمن سینمای جوانان ایران بودند، پس این حجم از تاثیرگذاری سینمای کوتاه بر بدنه‌ی سینمای بلند، نیاز به توجه بیشتری دارد تا استعدادها بهتر بتوانند آثار خود را به عرصه نمایش بگذارند.

ثریا با تاکید بر استقلال فیلم کوتاه در سینما، درباره مسیری که این سینما برای رسیدن کارگردان‌ها به سینمای بلند ترسیم می‌کند، توضیح داد: فیلم‌سازهایی که در سینمای کوتاه تجربه کسب کرده‌اند، عموما فیلم‌سازهای موفق‌تر و استخوان‌دار تری هستند و آثارشان هم بیشتر قابل اعتنا خواهد بود، معتقد نیستم که فیلم کوتاه سکوی فیلم بلند است، ولی تاثیر دیده شدن و تجربه‌ای که فیلم کوتاه به کارگردان می‌دهد برای موفق ظاهر شدن در سینمای بلند به هیچ وجه قابل انکار نیست.

وی ادامه داد: فیلم‌های کوتاه یک کارگردان مشخص می‌کند که یک کارگردان دارای چه دیدگاه و چه سبکی از فیلم‌سازی است و این شرایط فرصت توجه تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران را برای انتخاب اصولی‌تر بیشتر فراهم می‌کند.
این کارگردان سینما که در کارنامه خود تولید ۶ فیلم کوتاه حرفه‌ای را ثبت کرده است، در نقد جشنواره فیلم فجر بیان کرد: امروز سومین روز برگزاری جشنواره فیلم فجر است و تازه روز گذشته یعنی دومین روز از جشنواره فیلم فجر، تکلیف فیلم‌های کوتاه راه‌یافته به جشنواره مشخص شد و حتی تاکنون تکلیفی برای اکران این فیلم‌ها مشخص نکرده‌اند.

کارگردان فیلم کوتاه «برنو» درباره تولید اولین فیلم بلند سینمایی خود توضیح داد: در حال حاضر فیلم‌نامه یک فیلم بلند را در دست دارم و مراحل پیش تولید آن در حال انجام است و اگر شرایط به خوبی پیش برود، از اردیبهشت ۱۴۰۲ تولید را آغاز خواهیم کرد.

وی افزود: من به دلیل اینکه از بدنه فیلم کوتاه رشد کرده‌ام و هنرجوی انجمن سینمای جوانان ایران هستم که فوکوس بیشتری روی متن و فیلم‌نامه دارد و من سعی دارم فیلم‌نامه را در بهترین حالت ممکن تدوین کنم و توجه بیشتر خود را در حوزه فیلم‌نامه و متن بگذارم.

ثریا در پایان با تاکید بر اینکه فیلم‌نامه مهم تر از فیلم است، درباره تمایل برای تولید فیلم کوتاه بعد از تولید اولین فیلم بلند خود، تصریح کرد: خواستگاه من فیلم کوتاه است، ولی در واقع فعلا هیچ چیز مشخص است و فعلا تمام تمرکز من برای تولید اولین فیلم بلند سینمای‌ام است.

امیر قادری: امروز اغلب فیلم‌های ...
«سِکرت» فیلم‌برداری شد
نوید عزیزی سرپرست انجمن سینمای ج...
«آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه ...
علی خسروی سرپرست انجمن سینمای جو...
آیین تجلیل از چهره‌های شاخص هنر ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *