جستجو

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران،فرهاد ورهرام مستندساز برجسته کشور با اعضا و هنرجویان انجمن سینمای جوانان زاهدان درباره مستند سازی گفتگو کرد. در این نشست فرهنگی که تعدادی از مستندسازان زاهدانی نیز درآن حضور داشتند ورهرام درباره آسیب شناسی جشنواره های مستند کشور مباحثی را مطرح کرد.

وی حضور محقق مستند را بعنوان متخصص در گروه مستند سازی  از ضروریات عصر حاضر برشمرد.

varahram2

ورهرام مهمترین آسیب عرصه مستند سازی را بودجه کم تولید بیان کردو افزود این معضل باعث شده که کارگردان وظیفه تهیه کنندگی را نیز برعهده گیرد. گروه تولید کوچک و فیلم سازی تک نفره از مصادیق این معضل می باشد. برآورد فیلم بر اساس معیار دقیقه یکی دیگر از معضلات می باشد. این نوع برآورد بر اساس نوع برآورد ریالی سازمان های تلویزیونی می باشد که باعث افت کیفیت فیلم ها شده است.

varah1

فرهاد ورهرام مشکل اصلی بسیاری از جشنواره های فیلم را عدم حضور متخصصان در هیئت انتخاب و داوری دانست و افزود: حضور تصویربردار، صدابردار و دیگر تخصص ها در هیئت های انتخاب و داوری می تواند باعث ارتقای کیفی جشنواره ها شود.

از دیدگاه وی نمایش غیر استاندارد به هنگام انتخاب و داوری یکی از عوامل دیده نشدن قابلیت های تصویر و صدا های خوب در فیلم های ارائه شده به این جشنواره هاست.

ورهرام گفت که تکثر جشنواره ها باعث شده که بخش مهمی از بودجه های فرهنگی کشور روانه برگزاری جشنواره های متعدد شود. بهتر است بجای برگزاری تعداد کثیری از جشنواره ها به تولید مستند روی آورد. با این کار از مستند سازان نیز حمایت جدی می شود و نگاه جشنواره صرفا به خاطر کسب جایزه نیز تضعیف خواهد شد.

در این نشست فرهنگی که عصر روز دوشنبه پانزدهم شهریور ماه در انجمن سینمای جوانان زاهدان برگزار شد، فرهاد ورهرام بیان کرد که مستند سازی هنر نیست بلکه یک هنر-صنعت است. مستند سازی یک شغل و حرفه است و مستند ساز باید بتواند از این طریق کسب درآمد داشته باشد.

موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره س...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *