جستجو
انجمن سینمای جوانان «هفته‌های فیلم و عکس» برگزار می‌کند

طیبه فلکیان درباره هفته‌های فیلم و عکس انجمن بیان کرد: در معرض دید همگان قرار گرفتن فیلم و عکس در فضای صمیمانه و بدون استرس و نیز دیدن کاستی‌ها و نقاط ضعف و قوت اثر به‌عنوان مهم‌ترین انگیزه حضور اعضا و هنرجویان دفتر در این رویداد شناخته می‌شود.

به‌گزارش روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران به‌نقل از روزنامه ایران، به موازات برگزاری جشنواره فیلم، تولید فیلم، پاتوق فیلم کوتاه و… انجمن سینمای جوانان ایران مدتی است هفته‌های فیلم و عکس را هم برگزار می‌کند. فعالیت تازه این انجمن با عنوان «هفته‌های فیلم و عکس» موقعیتی برای جامانده‌هاست، موقعیتی برای به اشتراک گذاشتن نظرات و البته دریافت بازخوردها از اولین گام‌های فیلم‌سازان در عرصه فیلم‌سازی. طبیعی است که با تعداد بالای دفاتر انجمن در سراسر کشور و تعدد تولیدات، همه آثار فرصت عرضه و ارزیابی در رویدادهای رقابتی این انجمن را نیابند و بخش‌هایی از این تولیدات نیازمند فرصت‌هایی دیگر باشند. ماهیت اصلی هفته‌های فیلم و عکس توجه به تولیداتی است که ممکن است در جشنواره‌ها مورد توجه قرار نگیرند و یا فرصت عرضه نداشته باشند. طیبه فلکیان مدیر امور جشنواره‌ها و معاون امور استان‌های انجمن سینمای جوانان مهم‌ترین دستاورد هفته‌های فیلم و عکس را تبادل اطلاعات و انتقال تجربه بین اعضای فیلم‌ساز و عکاس دفتر انجمن می‌داند و می‌گوید این اتفاق باعث ارتقای سطح کیفی تولیدات فیلم کوتاه و عکس می‌شود.
او درباره انگیزه شرکت‌کنندگان در این رویداد به «ایران» می‌گوید: «در معرض دید همگان قرار گرفتن فیلم و عکس در فضای صمیمانه و بدون استرس و نیز دیدن کاستی‌ها و نقاط ضعف و قوت اثر به‌عنوان مهم‌ترین انگیزه حضور اعضا و هنرجویان دفتر در این رویداد شناخته می‌شود. همه ما مدیران ستاد مرکزی بر این نکته واقفیم که یک جوان فیلمساز و یا عکاس نیاز به دیده شدن دارد و هفته فیلم و عکس این خواسته اولیه و بدیهی او را فراهم می‌کند. همچنین شرکت‌کنندگان با توجه به بازخورد تماشاچیان که بیشتر از قشر خودشان بوده و تحلیل‌های کارشناسی اعضا، مربیان، فیلم‌سازان و عکاسان باتجربه نسبت به انجام اصلاحیه لازم در اثرشان جهت حضور مؤثر و قوی در جشنواره‌ها اقدام می‌کنند. خلاصه کلام اینکه نمایشگاه هنری فیلم کوتاه و عکس برای دیده شدن، کسب تجربه و افزایش کیفیت آثار دفتر است.»
آن طور که فلکیان می‌گوید هدف این رویداد نشان دادن مسیر صحیح است و قرار نیست به انفعال جوانان مستعد فیلم‌ساز منتهی شود: «یک جوان فیلمساز با شرکت در این رویداد فقط و فقط به بازخورد اولیه نمایش اثرش توجه دارد و عملاً منتظر نمی‌ماند که ما برایشان چه اتفاقی را رقم بزنیم بلکه عیب و ایرادات احتمالی اثرش را برطرف کرده و به حضور مؤثر در جشنواره‌های معتبر داخلی و خارجی می‌اندیشد و اقدام می‌کند.»
معاون امور استان‌های انجمن سینمای جوانان ایران درباره تعامل هنرمندان پایتخت‌نشین با این رویداد توضیح می‌دهد: «هدف اصلی ما کشف استعدادهای جوان و آسیب‌شناسی آثار دفتر در بازه زمانی یکساله است و چنانچه مدیر و یا مسئول دفتر تشخیص دهد که با حضور یک فیلم‌ساز و یا عکاسی که در پایتخت زندگی می‌کند می‌تواند به آموزش و اعتلای سطح دانش هنرجویان و اعضای دفتر اقدام کند حتماً از این ظرفیت نهایت استفاده را خواهد کرد.»
او درباره منابع مالی و محدودیت‌های بودجه توضیح می‌دهد: «با توجه به محدودیت منابع مالی میزان حمایت ستاد مرکزی از دفاتر در این باره در حد برگزاری مراسم است که البته به‌دلیل غیر رقابتی بودن این رویداد و عدم دعوت از فیلم‌سازان و هنرمندان سایر مناطق کشور نیاز به منابع بسیار کاهش یافته است و بیشتر از توان و ظرفیت سایر ادارات، سازمان‌ها و نهادهای شهرستان استفاده می‌شود. با شناخت هنرجویان و اعضای مستعد دفتر، تمامی امکانات فنی، تجهیزاتی و فضای دفتر با نظارت و راهنمایی اعضای باتجربه‌تر دفتر در اختیار این جوانان قرار می‌گیرد. سپس مدیر و یا مسئول دفتر تمامی اقدامات لازم برای حضور این جوانان مستعد در پیچینگ استانی را انجام می‌دهد و عملاً وارد مرحله حمایت مالی تولید فیلم کوتاه قرار خواهد گرفت که میزان حمایت مالی و تجهیزاتی از این فیلم‌سازان بستگی به عوامل متعددی نظیر سوابق قبلی، جوایز، ویژگی فیلمنامه و دیگر موارد فنی و کیفی دارد.»
مدیر امور جشنواره‎‌های انجمن سینمای جوانان ایران در ادامه می‌افزاید: «شرکت در پیچینگ استانی به خودی خود گامی در جهت تمرین فیلم‌ساز برای حضور و ارائه موفق در پیچینگ‌های معتبر در سطح ملی و بین‌المللی و آشنایی با اصول ارائه و دفاع از طرح است. به عبارتی در عملی‌ترین برنامه‌های این انجمن باز هم به هدف آموزش جوانان با به روزترین متد و روش‌های فیلم‌سازی جهانی توجه شده است.»
هفته‌های فیلم و عکس تاکنون در ۳۰ دفتر از دفاتر استان‌های این انجمن اجرایی شده و قرار است ۲۶ دفتر دیگر هم به این جمع اضافه شود. به گفته فلکیان، پس از هر دوره برگزاری هفته فیلم و عکس، عملکرد دفاتر ارزیابی می‌شود و از دفاتر برگزیده در حد توان مالی تقدیر می‌شود تا انگیزه برگزاری هرچه بهتر برنامه توسط دفاتر در دوره‌های بعدی فراهم شود.
حضور استاندار فارس در دفتر انجمن...
همزمان با حضور در جشنواره کن از ...
محسن جهانی سرپرست انجمن سینمای ج...
سیدوحید سیدحسینی به‌عنوان سرپرست...
تک‌نوازی در نشست فیلم کوتاه تبریز
هشت اثر خراسان شمالی در آستانه ت...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *