جستجو
حسین دارابی در گفتگو با مهر مطرح کرد؛

حسین دارابی کارگردانی فیلم کوتاه «علمک» به بهانه بازنشر آن در فضای مجازی، به ارائه توضیحاتی درباره این تجربه و شکل‌گیری ایده اولیه آن پرداخت.

 

به‌ گزارش روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران به نقل از مهر، حسین دارابی کارگردان فیلم کوتاه «علمک» با موضوع محوری یک «عمامه» که سال‌ها بعد از ساخت، به‌تازگی در فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی بار دیگر در حال بازنشر و دیده شدن است، در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره این تجربه گفت: ایده اولیه این فیلم کوتاه زمانی به ذهنم رسید که هنگام خروج از ایستگاه مترو، متوجه علمک گازی شدم که با ابر آن را پوشانده بودند، همان جا ایده‌ای در ذهنم شکل گرفت و آرام‌آرام آن را پرورش دادم تا به فیلمنامه «علمک» رسید.

وی ادامه داد: جالب است که هیچ‌گاه فکر هم نمی‌کردم که این فیلم این میزان بازخورد داشته باشد و در جشنواره‌ها موردتوجه قرار بگیرد. واقعیت این است که من هیچکدام از فیلم‌هایم را با هدف حضور در جشنواره‌ها نساخته‌ام، حتی آن‌ها که بعدها در جشنواره‌ها جوایزی را هم گرفته‌اند. درباره «علمک» هم فکر نمی‌کردم زمانی در جشنواره‌ها دیده شود و به‌خصوص مخاطب خارج از کشور اینگونه با آن ارتباط برقرار کند. این معجزه زبان هنر است که می‌تواند فراتر از زمان و جغرافیا، دیده و شنیده شود.

این کارگردان جوان که سال گذشته فیلم «هناس» را روی پرده سینماهای کشور داشت، افزود: البته ادعایی ندارم که «علمک» از این جنس است اما بالاخره هنر چنین ظرفیتی را دارد. «علمک» هم تا به امروز در کشورهای مختلفی حضور داشته و در بیش از ۱۰ کشور مخاطبان با آن ارتباط برقرار کرده‌اند. برای خود من این اتفاق خیلی جذاب بود چراکه فکر می‌کردم این فیلم با موضوع یک عمامه، خیلی سوژه داخلی دارد اما بازخوردهای خوبی در میان مخاطبان خارج از کشور هم داشت.

دارابی در پایان درباره فراگیر شدن پخش «علمک» در فضای رسانه‌ای و ارتباط آن با برخی اتفاقات اجتماعی اخیر درباره جایگاه روحانیت و پوشش عمامه در کشور هم گفت: قطعاً که بی‌ارتباط نیست و شاید از نگاه برخی این فیلم نگاه می‌تواند نگاه متفاوتی به عمامه و پوشش روحانیت را به تصویر بکشد. هر چند خودم در زمان ساخت، فکر نمی‌کردم این فیلم تا این اندازه بتواند کارکرد داشته باشد. نکته اصلی همین است که گاهی به شاگردان حاضر در کارگاه‌های‌آموزشی هم یادآوری می‌کنم و آن اینکه آنچه از اعمال دل بربیاید و زبان خوبی هم داشته باشد، روحی پیدا می‌کند که آن را ماندگار می‌کند. برای خود من بازپخش این اثر در تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی، بعد از این همه سال، اتفاق جذابی است.

تجسم یک باور کهن
موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *