جستجو

 

 

هادی آفریده با بیان این‌که مدیران سینمایی فیلم کوتاه را تحمل می‌کنند، گفت: اگر می‌خواهیم به گسترش نگاه در یک جامعه فکر کنیم و بستری برای آن ایجاد کنیم باید به رشد ژانر مستند و کوتاه پایبند باشیم.

به گزارش ستاد خبری سی‌و‌چهارمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، هادی آفریده عضو هیأت انتخاب بخش مستند این رویداد در گفت و گو با تسنیم گفت: متأسفانه سینمای مستند ما شرایط یک بام و چند هوا دارد. در ایران فیلم مستند مورد اقبال سیاست‌گذاران کلان نیست و ارگان‌هایی مثل سازمان سینمایی هم تا به امروز رویکرد مناسب و مثبتی نداشته‌اند و ما نگاه فرهنگی دقیق و شفافی در‌این‌باره از سوی این افراد ندیده‌ایم.

او تصریح کرد: این روزها اخباری می‌شنویم و بنا بر وضعیت جامعه صنفی مستند‌سازان در مرکز گسترش سینمای مستند و مجموعه مصاحبه‌ها این استنباط به وجود می‌آید که مدیران سینمایی به نوعی فیلم کوتاه و مستند را تحمل می‌کنند.

آفریده با اشاره به دوران ریاست ایوبی در سازمان سینمایی خاطر نشان کرد: البته در آن دوره رویه به این صورت نبود و ایشان حمایت‌های فراوانی از این ژانر سینمایی داشتند و با آن همراه بودند. ایوبی با تعامل عمیقی که به بدنه تجربه‌گرای سینما داشت اتفاق‌های مهمی را رقم زد که سینمای هنر و تجربه یکی از مهم‌ترین خروجی‌های این نگاه است.

عضو هیأت انتخاب بخش مستند جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: من اخیرا شنیده‌ام که برخی مدیران اصرار به حذف بخش مستند از جشنواره فیلم کوتاه داشتند. حذف این ژانر مهم از جشنواره برای من بیشتر به یک گروتسک می‌ماند. این اقدام مثل آن است که بخواهیم نام والدین کسی را از شناسنامه او پاک کنیم این هنرمند مستند‌ساز ادامه داد: فیلم مستند در حقیقت پایه و اساس سینما در دنیا است و بسیاری از مسایل فرهنگی و اجتماعی جوامع مختلف از دل این سینما  و در میان فیلم‌های کوتاه، مستند و تجربه‌گرا منعکس می‌شود.

آفریده بخش عمده‌ای از آثار مستند راه یافته به جشنواره‌ها را متعلق به بخش خصوصی عنوان کرد و افزود: آن بخش از سینمای مستند که توسط بخش‌های دولتی و غیر‌خصوصی مدیریت می‌شود خروجی مناسبی ندارند. با توجه به این مسئله این شائبه به وجود می‌آید که بودجه‌های کلانی که برای این بخش از سینما هزینه می‌شود چه ثمره‌ای دارند.

عضو هیأت انتخاب جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: بیشتر فیلم‌هایی که با حمایت مراکز رسمی و دولتی تهیه شده‌اند از لحاظ کیفیت محتوایی و هنری به گونه‌ای هستند که قابلیت نمایش دادن در یک جشنواره ملی را هم ندارند. او دلیل این مسئله را پاک کردن صورت مسئله توسط مدیران دولتی عنوان کرد و افزود:  با توجه به این که ما این روزها بیشترین جوایز در سطح بین‌المللی را در بخش سینمای مستند و کوتاه دریافت می‌کنیم، به تغییرات گسترده‌ای در نوع نگرش به این ژانر سینمایی نیاز داریم و باید از لحاظ نرم افزار و سخت افزاری امکاناتی را برای ارتقا این نوع سینما فراهم کنیم.

آفریده تصریح کرد: ما نیاز به نگاه افرادی داریم که به آزادی هنرمندان در شکل بیان دیدگاه‌هایشان احترام بگذارند و اهمیت و ارزش آن‌ها را ارج بنهند. خوشبختانه مدیران جوانی بر سر کار آمده‌اند که در شرایط فعلی شبیه گنج هستند. این افراد با توجه به عملکردی که دارند تلاش فراوانی در گسترش ژانر فیلم کوتاه در ایران داشته‌اند.

عضو هیأت انتخاب جشنواره فیلم کوتاه تهران درباره فیلم‌های حاضر در این جشنواره گفت: متأسفانه تولیدات مستند ما در بخش کوتاه، تولیداتی در جایگاه عالی نیستند و این به دلیل آموزش غلط این نوع سینما در ایران است که شکلی هدفمند ندارد. در سال‌های گذشته جشنواره‌ها الگوهای غلطی را ارائه کرده‌اند که هنرمندان بسیاری این الگوهای غلط را به شکلی دوباره تکرار می‌کنند که در بسیاری از اوقات این آثار قابل دیدن نیست.

او با تأکید بر این‌که مدیریت کلان فرهنگی باید برنامه مناسبی برای آموزش فیلم مستند در نظر بگیرند، افزود: این نگاه سازنده‌تر از این است که بگوییم باید بخش مستند را از جشنواره‌های فیلم ایران حذف کنیم. اگر که می‌خواهیم به گسترش نگاه در یک جامعه فکر کنیم و بستری برای آن ایجاد کنیم باید به رشد ژانر مستند و کوتاه پایبند باشیم. چرا که این سینما  مسایل اجتماعی را به خوبی در خود منعکس می‌کند و خوراک فرهنگی جامعه در سینمای مستند و فیلم کوتاه است.

آفریده با اشاره به رشد کیفی جشنواره در حوزه فیلم‌های مستند بیان داشت: بسیاری از فیلم‌هایی که در بخش خصوصی تولید شده‌اند فیلم‌های قابل اعتنایی هستند اما شکل غلط آموزش و نبود معیار مشخص برای تولید این نوع از فیلم، ما را ناگزیر به پذیرش این جنس از آثار می‌کند.

سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۵ تا ۳۰ مهرماه سال‌جاری برابر با ۱۷ تا ۲۲ اکتبر ۲۰۱۷ به دبیری سیدصادق موسوی در پردیس سینمایی ملت برگزار خواهد شد.

موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره س...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *