به‌گزارش ستاد خبری سی‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به‌نقل از سوره سینما، طیبه فلکیان مدیر امور جشنواره‌ها و معاون امور استان‌های انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص وضعیت این دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: سی‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در حالی برگزار خواهد شد که با وجود تأثیراتی که از پیک پنجم کرونا گرفته‌ بودیم، به یاری خداوند متعال امور اجرایی جشنواره طبق برنامه در حال برگزاری است.

وی در خصوص تفاوت در نحوه برگزاری این دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران افزود: متأسفانه این جشنواره نیز بدون تأثیر از پاندمی کرونا در کشور نبوده است، اما همان گونه که می‌دانید در سال گذشته به‌خاطر شوک روانی وارده به مجموعه سازمان سینمایی و طبیعتاً انجمن، تغییراتی در شیوه اجرایی جشنواره داده شد که اساس و معیار آن حفظ سلامت مجموعه و هنرمندان فیلم‌ساز و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی بود. امسال با آسیب‌شناسی انجام‌گرفته دراین‌خصوص تصمیم گرفتیم که از مرحله بازبینی، انتخاب و داوری فیلم‌ها تا فراهم‌کردن زیرساخت اینترنتی مناسب، پایدار و ماندگار تا شیوه اکران آنلاین و در نهایت مراسم اختتامیه طبق برنامه پیش رفته و علاوه بر حفظ پروتکل بهداشتی بر کیفیت اجرای جشنواره هم بیفزاییم. منظور از کارهای زیرساختی برگزاری آنلاین جشنواره است، چرا که درگذشته جشنواره به‌صورت حضوری برگزار شده و با کوله‌باری با بیش از سه دهه برگزاری جشنواره در بالاترین سطح کیفی ممکن روبه‌رو بوده‌ایم.

فلکیان خاطرنشان کرد: تغییر سامانه اینترنتی جشنواره و متعلقات آن به‌صورت کامل اولین اقدام ما در این دوره از جشنواره است. این در حالی است که بیش از این یک سامانه مجزا برای ثبت‌نام فیلم، ثبت‌نام کارگاه‌های آنلاین، سامانه بارگذاری، پورتال داوری، سامانه صدور کارت برای فیلمسازان و خبرنگاران و حاضرین در جشنواره و دیگر سامانه‌ها وجود داشته و عملاً کاربر را دچار دردسر کرده بود. امسال یک سامانه به‌صورت متمرکز راه‌اندازی شده که هم امور اجرایی ستادی راحت‌تر شده و هم کاربر با یک ثبت‌نام در سامانه از تمامی خدمات جشنواره برخوردار خواهد شد که طبیعتاً کاربری اینترفیس سامانه هم راحت‌تر و صمیمانه‌تر شده است. نکته مهم این است که همه کارهای انجام شده به‌صورت ماندگار برای امور اجرایی ما باقی خواهد ماند.

وی ادامه داد: این سامانه با همکاری و درایت همکارانمان در واحد اطلاعات و برنامه‌ریزی و انتخاب شرکت واسط مناسب و توانا دراین‌خصوص راه‌اندازی شده و نهایتاً منجر به بهره‌گیری از دیگر قابلیت‌های ممکن در حوزه معاونت امور استان‌ها خواهد شد. صدور کارت عضویت هنرجویان و اعضا و مربیان دفاتر انجمن یکی از این نمونه‌هایی است که امید داریم در صورت کسب مجوز لازم جهت صدور کارت عضویت برای اعضا و عضوگیری بتوانیم با استفاده از همین سامانه به مرحله اجرا در بیاوریم.

مدیر امور جشنواره‌های انجمن سینمای جوانان ایران درباره شیوه انتخاب، داوری فیلم‌ها و معیارهای داوران در انتخاب آثار اذعان داشت: هر داور به‌صورت مستقل دارای اختیار در رأی بوده با نظر کارشناسی خود نسبت به دادن امتیاز به فیلم‌ها اقدام خواهد کرد و مدیران انجمن دخالتی دراین‌خصوص نداشته و نخواهند داشت.

وی در پایان تاکید کرد: جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در لیست جشنواره‌های مورد تأیید اسکار قرار گرفته است. وظیفه ما مدیران در نحوه اجرای جشنواره بسیار سنگین شده و بایستی سطح کیفی اجرایی جشنواره را خیلی بهتر از آنچه هست ارتقا دهیم و به یاری خداوند متعال بتوانیم خدمت شایسته‌ای دراین‌خصوص برای فیلم‌سازان جوان شایسته و نام‌آور در عرصه سینمای کوتاه کشور انجام دهیم.