صانعی مقدم: فیلم کوتاه هیچ‌گاه بی‌ثمر و مظلوم نبوده است

آخرین اخبار

صانعی مقدم: فیلم کوتاه هیچ‌گاه بی‌ثمر و مظلوم نبوده است
اخبار اخبار انجمن
۰۶ تیر ۱۴۰۰

جعفر صانعی مقدم مدیرعامل مؤسسه «هنر و تجربه» درباره اهمیت جایگاه فعلی فیلم کوتاه در ایران و اهمیت اکران آن در سینما سخن گفت.

 

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران به نقل از پانا، جایگاه «فیلم کوتاه» به عنوان جریانی مستقل و اندیشمند در سینمای ایران، به گونه‌ای تعریف شده که سینمای اصیل را به ذهن متبادر می‌کند. فیلم کوتاه می‌تواند خیلی اثرگذارتر، نیرومند‌تر و غیرمستقیم‌ بر اذهان مخاطبان تاثیر بگذارد اما در سینمای ایران، بسیار مهجور واقع شده است. فیلمسازهای این عرصه، جایی برای اکران آثارشان ندارند و به همین دلیل دل به حضور در جشنواره‌های داخلی و خارجی می‌بندند و این در حالی است که این سینما، در جهان مخاطب دارد و دیده می‌شود.

گروه سینمایی «هنر و تجربه» با اکران فیلم‌های کوتاه در سینماها در قالب بسته‌های نمایشی فیلم کوتاه که از حدود 2 سال پیش، گامی مؤثر در نمایش فیلم‌های کوتاه برای مردم برداشته است.

جعفر صانعی مقدم مدیرعامل مؤسسه هنرو تجربه در حاشیه اکران بسته فیلم کوتاه «هفت» درباره جایگاه فعلی فیلم کوتاه در ایران به پانا گفت: «من از سال ۱۳۶۴ که به عنوان موسس انجمن سینمای جوان در دو دوره در آن فعالیت داشتم تا کنون که در موسسه هنروتجربه فعالیت دارم، عقیده داشته و دارم که فیلم‌کوتاه همیشه جایگاه خودش را داشته و مظلوم نبوده است. در همه دنیا یکسری مشکلاتی برای فیلم های کوتاه، مستند و فیلم های هنری تجربی به نسبت فیلم های سینمای تجاری وجود دارد؛ ولی می‌دانیم که ایران، جزء اولین کشورهایی است که فیلم‌های کوتاه را اکران و برای آن بلیت فروشی می‌کند و در هیچ کجای دنیا چنین چیزی وجود ندارد.»

وی با اشاره به اینکه فیلم کوتاه هیچ زمانی بی‌ثمر نبوده است، بیان کرد: «شما اگر به ترکیب سینمای بدنه و تجربی نگاه کنید، خواهید دید که بسیاری از کارگردان‌ها، فیلم‌بردارها و سایر عوامل یک فیلم، کار خود را از فیلم کوتاه آغاز کرده‌اند و در حال حاضر در سینمای تجاری فعالیت می‌کنند.»

مدیرعامل مؤسسه «هنر و تجربه» درباره حضور فیلم‌سازان فیلم‌های کوتاه در عرصه بلند سینمایی نیز گفت: «بسیاری از فیلم‌سازان کوتاه ما، ممکن است بخواهند برای همیشه کار کوتاه انجام دهند که دو دسته هستند؛ آن‌هایی که می‌خواهند برای دلشان کار بسازند و عده‌ای که می‌خواهند این حرفه را ادامه دهند که اکثر آن‌ها در همه جای دنیا، در ادامه این مسیر جذب سینمای بلند می‌شوند.»

وی همچنین درباره حضور بازیگران و چهره‌های شناخته شده در فیلم‌های کوتاه بیان کرد: «فیلم کوتاه چون مضامین درون‌گراتر دارد، شاید شبیه تئاتر باشد. به همین دلیل بازیگرانی که علاقه دارند نقش‌های درون‌گرا بازی کنند، علاقمند هستند که در فیلم کوتاه نقش آفرینی کنند تا نقش آنها دیده شود.»

صانعی مقدم در پایان در پاسخ به این سوال که «هنر و تجربه» با اکران فیلم‌های کوتاه، در حفظ جایگاه این فیلم‌ها چه نقشی دارد؟ گفت: «فیلم‌های کوتاه تا زمانی که در جشنواره‌ها نمایش داده شوند، به صورت رایگان اکران می‌شوند و استقبال خوبی نیز از آنها می‌شود اما زمان اکران عمومی، ما با مخاطبی روبرو هستیم که با عوامل فیلم رفاقتی ندارند و علاقه‌مند به دیدن فیلم‌های کوتاه هستند و برای آن بلیت تهیه کرده و هزینه می‌کنند. بنابراین فیلم‍‌سازان فیلم‌ کوتاه با افرادی مواجه می‌شوند که نظر آنها در واقع با رودربایستی و تعارف مواجه نیست و به راحتی و با جدیت می‌توانند، به نقد آن کار بپردازند. این عمل، در ادامه باعث پیشرفت در حوزه کاری فیلم‌ساز کوتاه نیز خواهد شد.»

نظرات کاربران

*
*
*