جستجو

عضو هیأت انتخاب دوازدهمین دوره جوایز آکادمی «ایسفا» معتقد است که این جوایز باعث دلگرمی فیلمسازان کوتاه می‌شود.

شیرین برق‌نورد فیلمساز و عضو هیات انتخاب دوازدهمین دوره جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران (ایسفا) درباره معیارهای انتخاب فیلم‌های راه یافته به این رویداد گفت: معیارهای من در انتخاب فیلم ها توجه به خلاقیت و نوآوری فیلمساز، توانایی او در ارائه روایتی جذاب و باورپذیر، اهمیت محتوای فیلم و حتی ضرورت آن بود که قطعا در دست یافتن به این نوع کیفیت، میزانس‌های طراحی شده توسط کارگردان، بازی های قوی، فیلمبرداری، تدوین و صدای حرفه‌ای و شاخص نیز نقش‌های مهمی ایفا می‌کنند.

وی همچنین درباره کیفیت آثاری که انتخاب شدند و سطح آنها از نظر کیفیت و محتوا، بیان کرد: آثار انتخاب شده از نظر کیفیت، ساختار و فرم کمابیش در یک سطح هستند. تفاوت، بیشتر در محتوا و داستان فیلم‌ها است. در فرآیند انتختب و داوری، همیشه تعدادی فیلم وجود دارند که بدون بحث و اختلاف نظر هیات انتخاب و داوران به رویداد راه می یابند. درباره مابقی فیلم ها نیز اکثرا اختلاف دیدگاه‌هایی در میان داوران وجود دارد که گفتگو، تبادل نظر و بحث، نتیجه را متفاوت می‌کند. این شیوه، یکی از حسن‌های انتخاب و داوری به شیوه اقناعی است که مبنی بر بحث است. اینکه داورها می توانند نظرات یکدیگر را راجع به یک فیلم تحت تاثیر قرار دهند.
برق نورد با بیان اینکه خوشبختانه گروه داوری یک دست بود و اعضا با چالش زیادی مواجه نشدند، توضیح داد: برای همه ما مهم بود که فیلم‌های انتخاب شده در وهله اول، به لحاظ زیبایی شناسی، فرم، روایت و کیفیت سینمایی تا حد ممکن بی نقص و تاثیرگذار باشند. من همیشه پیشنهادم در هیات‌های انتخاب و داوری تاکید و توجه ویژه به محتوای فیلم‌ها و ضرورت بیان آن‌ها است. همچنین، با توجه به محدودیت‌های فراوانی که برای نمایش بسیاری از فیلم‌ها در کشور ما موجود است، همواره توجه ویژه‌ای به فضا دادن به فیلم‌هایی که ممکن است مورد سانسور قرار بگیرند، دارم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شیوه داوری در ایسفا می‌تواند همه سلیقه‌ها را در برگیرد، گفت: بله، من موافق شیوه کنونی انتخاب فیلم‌های آکادمی «ایسفا» هستم، چرا که امکان ورود طیف گسترده‌ای از فیلم‌ها را میسر می‌کند، به ویژه اینکه وقتی عنوان آکادمی روی این جایزه است، این صحیح نبود که حدود ۸۰ عضو آکادمی به تماشای انتخاب تعداد کمی از هیات انتخاب بنشینند. با شیوه کنونی، اعضای آکادمی، هم فیلم‌هایی را می‌بینند که در جشنواره های داخلی و خارجی راه پیدا کرده بوده اند و هم فیلم‌هایی که موفق به راهیابی به جشنواره‌ها نشده‌اند اما واجد کیفیت بسیار خوب سینمایی هستند. بر این اساس، آکادمی «ایسفا» امکان حضور فیلم هایی که به دلیل انتخاب های سلیقه‌ای جشنواره‌ها کنار گذاشته شده بودند، میسر می‌کند و این دستاورد بزرگی است.

این فیلمساز درباره جایگاه جایزه «ایسفا» نیز بیان کرد: از دید من آکادمی «ایسفا» به دلیل برخورداری از روح مستقل، یکی از مهمترین رویدادهای فیلم کوتاه در کشور است. این رویداد، چشم اندازی کلی از جایگاه و کیفیت فیلم های کوتاه داستانی ساخته شده توسط فیلمسازان ایرانی داخل و خارج از کشور را ارائه می دهد. از طرف دیگر، وابسته بودن آکادمی ایسفا به صنف و نه ارگان دولتی اهمیت آن را دو چندان می‌کند؛ به ویژه با شیوه جدید انتخاب فیلم‌ها که اعضای آکادمی را قادر می‌سازد تا به برآیند بهتری از آنچه در عرصه تولید فیلم کوتاه داستانی در حال رخ دادن است، برسند.

برق نورد در پایان درباره اینکه اتفاقات صنفی نظیر جایزه ایسفا چقدر می‌تواند در ایجاد دلگرمی و پشتوانه برای اهالی فیلم کوتاهی موثر باشد، گفت: بسیار زیاد موثر است. در شرایطی که متاسفانه بازتاب واقعیات رومزه زندگی ما در ایران با محدودیت و سانسوربیشتری مواجه می‌شود و در شرایطی که در ترکیب اعضای هیات‌های انتخاب و داوری جشنواره‌های داخلی ایران، روحیه مستقل کمتر به چشم می‌خورد، آکادمی «ایسفا» به عنوان یک رویداد صنفی و جشنواره‌ای که به صداها و نگاه های متفاوت، فضای انعکاس، دیده شدن و شنیده شدن می دهد، می‌تواند جرقه‌های امید را در میان فیلمسازان زنده نگه دارد.

دوازدهمین دوره جوایز آکادمی انجمن فیلم کوتاه ایران (ایسفا) به دبیری مرجان اشرفی زاده بهار ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.

 

تماشای فیلم‌های درام و فانتزی در...
حضور استاندار فارس در دفتر انجمن...
همزمان با حضور در جشنواره کن از ...
محسن جهانی سرپرست انجمن سینمای ج...
سیدوحید سیدحسینی به‌عنوان سرپرست...
تک‌نوازی در نشست فیلم کوتاه تبریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *