جستجو
جواد طوسی مطرح کرد:

جواد طوسی، منتقد سینما، با نقد و بررسی چهار فیلم کوتاه نهمین جلسه فصل هشتم پاتوق فیلم کوتاه، به نقاط ضعف و قوت آن‌ها اشاره کرد.

 

به گزارش روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، نهمین جلسه از هشتمین فصل پاتوق فیلم کوتاه تهران، روز گذشته دوشنبه 1 خردادماه 1402، با نمایش فیلم‌های‌کوتاه داستانی فیلم‌های‌کوتاه داستانی «محاکمه پاپیون» به‌ کارگردانی سیدهادی مهدوی، «دالتونا» به‌ کارگردانی نسترن برزگر زنوز، «نهایت راحتی» به‌ کارگردانی کرسیککا ساری و «هم‌درد» به‌کارگردانی حمدحجت احمدی زر، در پردیس سینمایی بهمن تهران برگزار شد.

این جلسه مانند تمام جلسه‌های پاتوق فیلم کوتاه با اکران و نقد و بررسی چهار فیلم کوتاه همراه بود و پس از نمایش و در ابتدای شروع جلسه نقد و بررسی محمد قاسمی، مجری این جلسه از پاتوق فیلم کوتاه تهران ضمن خوش‌آمدگویی به حاضران در سالن، جواد طوسی، کارشناس ویژه نهمین جلسه پاتوق فیلم کوتاه تهران را برای حضور روی سن دعوت کرد.

جواد طوسی، منتقد و کارشناس پیشکسوت سینما، وکیل دادگستری و دبیر کمسیون فرهنگ و هنر کانون وکلای دادگستری مرکز و نایب رئیس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران به‌عنوان کارشناس ویژه نهمین جلسه، پس از اکران آثار با کارگردانان فیلم‌های به نمایش درآمده و علاقه‌مندان و هنرجویان سینما که در سالن شماره 2 سینما بهم حضور داشتند، به گفتگو نشست و آثار آن‌ها را از منظر نمادگرایی و تمرکز بر قصه‌گویی مورد تحلیل و بررسی قرار داد.

طوسی در ابتدای صحبت‌‌های خود ضمن خوشحالی برای حضور دوباره در بین فیلم‌سازها و هنرجویان انجمن سینمای جوانان ایران و علاقه‌مندان به سینمای کوتاه، درباره لزوم برگزاری این جلسات عنوان کرد: پاتوق فیلم کوتاه می‌تواند برآیند بسیار مثبتی در سینمای ایران داشته باشد، در برهه زمانی که ما از نظر فرهنگی و هنری در آن حضور داریم، لزوم هم‌فکری نسل‌های مختلف سینمای ایران، تبادل نظر، بررسی نقاط قوت و ضعف و آسیب شناسی رویکرد کلی سینمای ایران بسیار اهمیت دارد و سینمای کوتاه، عمیق و دقیق‌ترین نقطه برای این مساله است.

وی افزود: نیاز داریم که در کنار نقدهای منصفانه، آسیب‌شناسی بسیار محکمی بر بدنه سینمای کوتاه ایران که آینده سینمای ایران است، لحاظ شود. نسل جدید سینمای ایران، خوشبختانه یک اعتماد به نفس زیادی دارد که خوب است، اما اگر این اعتماد به نفس به مقابله با تفهیم و شنیدن نقدها و آسیب شناسی‌ها بدل شود، مهلک‌ترین وضعیت این نسل خواهد بود؛ ما نیاز داریم به یک بده‌ بستان دو طرفه بین نسل‌های سینما تا برآیند بهتری داشته باشد.

این منتقد سینما درباره سینمای کوتاه بیان کرد: زمانی که نفس فیلم کوتاه مطرح می‌شود، یک سری موارد به ذهن متبادر می‌شود که مهم‌ترین نکته آن، ایجاز در روایت داستان است، که البته بستگی دارد نویسنده و کارگردان توانایی و ظرفیت اقناع مخاطب را در بستری منطقی داشته باشد.

منتقد مهمان پاتوق فیلم کوتاه درباره راه حل رشد سینمای ایران گفت: سینمای ایران با حضور کارگردان‌های انجمن سینمای جوانان ایران و فیلم کوتاه، آینده‌ای روشن خواهد داشت، زیرا تغییر در برخی از رویکردها دربرابر سینما قابل مشاهده است.

وی مطرح کرد: نقطه مرکزی بحث من در سینما روی عنصر جذابیت است. در این زمینه هم تجربه‌های تاریخی نسل بنده، بلافاصله دوران پررونق سینمای آزاد را در معرض دید من قرار می‌دهد. سعی می‌کنم یک سیر انتقالی برای شما به‌عنوان نسل جوان از آن زمان تا امروز ایجاد کنم. فیلمسازانی مانند کیانوش عیاری، ناصر غلامرضایی، مهدی صباغ‌زاده، زاون قوکاسیان، ابراهیم حقیقی و حسن بنی‌هاشمی علی‌رغم آنکه در آن دوران در اواخر دهه ۴۰ و در طول دهه ۵۰ یک سینمای مستقل را تجربه می‌کردند، توانستند در گستره سینمای تجربی خود به یک سبک‌پذیری برسند. هر کدام از این فیلمسازان، برای خود یک امضا و شناسنامه داشتند و در عین تجربه فردی، همواره به عنصر «جذابیت» هم اهمیت می‌دادند.

در ادامه طوسی در بخشی از صحبت‌های خود درباره فیلم کوتاه «نهایت راحتی» که پنجمین فیلم کوتاه بخش بین‌الملل پاتوق فیلم کوتاه است، بیان کرد: «نهایت راحتی» به زعم من خیلی خوب توانسته است که دنیا و اتمسفر خود را روایت کند، فیلمی که تجربه مدرنیته توسط کارکترهای خود را به خوبی درآورده است و به خوبی شاهد این هستیم که در موجزترین حالت ممکن، احساسات به مخاطب انتقال داده شده است؛ وارد شدن به جزئیات در چرخه روزمرگی مهم‌ترین نقطه قوت فیلم است.

وی تاکید کرد: فیلم کوتاه «نهایت راحتی»، توجه به جزئیات دارد، یعنی با اشیا در یک وضعیت دوگانه کار می‌کند و با کات‌های متعدد تنهایی شخصیت اصلی فیلم که مادر خانواده است را روایت می‌کند.

در ادامه جلسه سیدهادی مهدوی نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه «محاکمه پایپون» با حضور در جمع منقد و مجزی جلسه، با تاکید بر اینکه «محاکمه پاپیون» درباره هویت است، تصریح کرد: اصولا انسان‌ها در زندگی خود یک هویت‌هایی را کسب می‌کند که در زمانی که این هویت خود را از دست می‌دهد، دست به کنش‌ها و واکنش‌هایی می‌زنند که می‌تواند به نوبه خود جالب باشد و یا حتی بسیار سخت و آزار دهنده برای خود و دیگران رقم بخورد و من باتوجه به علاقه‌ای که ه سینما دارم، در «محاکمه پاپیون» که یک فیلم کوتاه درباره بخشی از شخصیت و نگاه من به زندگی و سینما را روایت کنم.

منتقد جلسه سپس درباره فیلم کوتاه «محاکمه پاپیون» توضیح داد و گفت: اساسا کسانی که «سینه فیلمی» هستند یا به نوعی عشق سینماند، از بازی سینما در سینما سبیار لذت می‌برند و می‌خواهند این لذت را به کام مخاطب خود هم بچشانند. ما در تاریخ سینمای ایران هم کم از این قبیل فیلم‌ها نداشته‌ایم، فیلم‌هایی که خود به خود به سمت مخاطب‌شناسی خاصی می‌رود و به نوعی برای مخاطب عام ساخته نمی‌شوند؛ چرا که استفاده از یک سری نشانه شناسی‌ها نیاز به اطلاعات سینمایی داشته باشد و مخاطبی که از آن‌ها آگاه نباشد، نتواند این پل ارتبای را بین خط روایت داستان برقرار کند و برای نمونه می‌توان به فیلم «روز برای شب» به کارگردانی فرانسوا تروفو و «ناصرالدین‌شاه آکتور سینما» به کارگردانی محسن مخملباف اشاره کرد که با بیان تاویل‌پذیر به قسمیت از تاریخ سینما و تحلیل آن پرداخته‌اند.

جواد طوسی سپس با شروع نقد فیلم کوتاه «دالتونا» به کارگردانی نسترن برزگر، با اشاره به اینکه این فیلم بهترین فیلم کوتاه این جلسه از پاتوق فیلم کوتاه تهران بود، عنوان کرد: «دالتونا» تکلیفش با موضوع و دست‌مایه‌ای که انخاب کرده است، روشن است و یک انسجام در کلیت این فیلم می‌بینیم و این مساله را در میزانسن و موقعیت‌های مختلف می‌بینیم و رابطه دوربین با لوکیشن و موقعیت‌های داستان یک سر و شکل دارد و مخاطب را مجاب می‌کند که داستان را دنبال کند و به نوعی حرکت‌های دوربین داستانگو هستند. به خوبی صداگذاری شده است و از نشانه‌های صوتی خوبی استفاده می‌کند.

فصل هشتم پاتوق فیلم کوتاه با همکاری موسسه فرهنگی، تبلیغاتی بهمن سبز- پخش رویش، دوشنبه هرهفته، به غیر از تعطیلات رسمی، ساعت 15 تا 17:30 با نمایش آثار کوتاه و جلسه نقد و بررسی همراه مخاطبان فیلم کوتاه در پردیس سینمایی بهمن است.

موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره س...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *