جستجو
عضو هیات انتخاب آثار سی‌ و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران:

مسعود مددی، عضو هیات انتخاب و داوری آثار تجربی سی‌ و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: سینمای تجربی سخت و غیرمتعارف است و برخلاف سینمای داستانی، این سینما محل بحث و گفتگو است.

 

به گزارش ستاد خبری سی‌و‌نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، مسعود مددی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، درباره ملاک‌هایی که برای انتخاب فیلم‌های تجربی در سی‌ و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران اظهارداشت: بخش تجربی بسیار بخش سخت و غیرمتعارفی‌ است، زیرا به صورت معمول خیلی از فیلمسازهایی که اثر خود را به جشنواره ارسال می‌کنند، چارچوب‌های لازم این بخش را نمی‌شناسند، به همین دلیل فرصت خودشان را برای رقابت با فیلمسازان دیگر از دست می‌دهند.وی گفت: افرادی هم که در موقعیت انتخاب قرار می‌گیرند در کنار نگاه خلاقانه‌ای که دارند ویژگی غیرتکراری بودن را به عنوان یکی از مهمترین ملاک‌های خود درنظر می‌گیرند که البته تشخیص چنین موضوعی کار ساده‌ای نیست.

مددی درباره تعریف سینمای تجربی و اکسپریمنتال و اختلاف‌هایی که بر سر تعاریف گوناگون آن وجود دارد، افزود: این اختلاف‌نظرها یک بخش جدی و نشان دهنده پویایی و نیاز فیلم تجربی محسوب می‌شود. به هر صورت برخلاف سینمای داستانی که قواعد تعریف‌شده‌ای دارد، گونه تجربی همیشه محل خطا، دعوا و گفتگو است. نباید نگران این اختلاف‌نظرها باشیم چراکه گذشت زمان هم تا حدودی به جا افتادن این نوع از فیلمسازی که بسیار غیرمتعارف است و شاید تعریف دقیقی درباره آن وجود نداشته باشد، کمک می‌کند.

این فیلمساز درباره اهمیت پرداختن به سینمای تجربی و حمایت از آن اظهارداشت: نیاز به این گونه فیلمسازی ضرورت محض است؛ آن چیزی که زمینه گسترش زبان فیلم و سینما را فراهم می‌کند از این مسیر عبور می‌کند و ساحت کشف و امر خلاقه در این گونه از سینماست؛ پس باید به آن امکان گسترش داد. هر طور که نگاه کنید حتی بخشی از فیلم‌های خوب سینمایی دنیا وامدار نوگرایی و خلاقیت‌هایی هستند که فیلمسازهای تجربی با جسارت آن را کشف و شهود کرده‌اند.

وی افزود: فیلم تجربی حوزه تمام‌نشدنی‌هاست، زایا است و پایانی ندارد و باید بپذیریم که در ابتدای مسیر قرار داریم و از نظر آموزشی نیز اگر نگاه کنیم متوجه می‌شویم که این نوع فیلمسازی که بسیار دشوار است و به کشف و نوگرایی می‌پردازد، برای بالندگی و رشد به بردباری و انعطاف تصمیم‌گیرندگان احتیاج دارد.

مددی درباره ژانر و تنوع آن در میان آثار تجربی بیان کرد: فیلم تجربی تنوع و طبقه‌بندی خود را دارد و با اهداف و ویژگی‌های ژانر در یک مسیر نیست. البته می‌توان اینطور گفت که در فیلم کوتاه، ژانر امکان بدیع و فوق‌العاده‌ای فراهم می‌کند تا با نگاه آزادانه و خلاق فیلمساز ترکیب شود و تجربه‌های متفاوت و نویی را از بیانگری به وجود آورد.

عضو هیات انتخاب و داوری آثار تجربی سی‌ و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران درباره سطح کیفیت آثار ارسال شده به این بخش گفت: قضاوت درباره کیفیت آثار ساده نیست و طبیعی‌ است که بخش زیادی از فیلم‌ها با نگاه تجربی فاصله دارند اما مهم این است که تلاش‌های حداقلی جذابی اتفاق افتاده است که به تدریج نویدبخش حضور فیلمسازان قابل اعتنایی خواهیم بود.

سی‌ و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیرس مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا دوم آبان امسال با محوریت موضوع تنوع ژانر در سینمای کوتاه برگزار می‌شود. مسعود مددی، سعید نجاتی و تی‌یام یابنده هیات انتخاب و داوری آثار تجربی سی‌ و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران هستند و ۱۳ فیلم به این بخش راه یافتند.

نوید عزیزی سرپرست انجمن سینمای ج...
«آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه ...
علی خسروی سرپرست انجمن سینمای جو...
آیین تجلیل از چهره‌های شاخص هنر ...
پایان فیلم‌برداری «چهارشنبه سوری...
تماشای فیلم‌های درام و فانتزی در...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *