جستجو
در گفتگو با صبا مطرح شد:

 

کارگردان انیمیشن «پوتین» درباره مراحل ساخت و تاثیر علم سینما در این حوزه صحبت کرد.

 

به گزارش ستاد خبری سی‌ونهمین جشنواره بین‌الملی فیلم کوتاه تهران به نقل از صبا، سید محسن پورمحسنی شکیب نویسنده و کارگردان انیمیشن در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره انیمیشن «پوتین» به کارگردانی و نویسندگی خودش و حضورش در سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران مطرح کرد: هدف از ساخت «پوتین» بیان حسم در زندگی بود، که می‌تواند حال خیلی از افراد در جامعه امروزی باشد.

وی از اثرگذاری داستان در تولید انیمیشن صحبت کرد و گفت: ژانر انیمیشن «پوتین» کمدی سیاه است و بخش تاریک زندگی را در جامعه نشان می‌دهد و در این اثر با یک طنازی خاصی همراه هستیم که تماشای آن را برای مخاطب لذتبخش‌تر می‌کند. این انیمیشن با مدت ۳ دقیقه و توسط انجمن سینمای جوانان رشت تولید شده است.

کارگردان انیمیشن درباره روند ساخت این اثر توضیح داد: سال ۹۸ در پارکی نشسته بودم و روزهای خوبی برایم نبود. از آن‌جایی که آدم حساس و حواس جمع به محیط پیرامونم هستم، کبوتری چند دقیقه می شد که سعی می‌کرد سنگی را جابه‌جا کند و پس از گذشت زمان که سنگ را برداشت، چیزی نیافت و این یک صحنه طنز و تراژدی برای من به همراه داشت و باعث شد همان لحظه تصمیم ساخت پوتین را بگیرم و داستان به صورت کانمل همان لحظه در ذهنم شکل گرفت و این اتفاق مصادف شد با اولین دوره پیچینگ انجمن سینمای جوانان ایران که تصمیم گرفتم، کار را ارسال کنم و در نتیجه این اثر بالاترین امتیاز را در گیلان آورد. سال ۹۹ پس از اینکه قرارداد بسته شد شروع به ساخت کردیم و این پروسه یک سال زمان برد. زمانی که کار آماده شد، از دی ماه ۱۴۰۰ پخش جهانی آن شروع شد و تا این لحظه در ۸ جشنواره مورد تایید اسکار حضور داشته است.

او در ادامه درباره جشنواره‌هایی که «پوتین» در آن‌ها حضور داشت است، گفت: این جشنواره‌ها بدین شرح است: ۲۰۲۲ – کاندید بخش دانشجویی آکادمی اسکار یا اسکار دانشجویی (Student Academy Awards)، ۲۰۲۲ – جشنواره گوادالاخارا (مکزیک) – مورد تایید آکادمی اسکار، ۲۰۲۲ – جشنواره انیمایو (اسپانیا) – مورد تایید آکادمی اسکار، ۲۰۲۲ – جشنواره کودکان شیکاگو (آمریکا) – مورد تایید آکادمی اسکار، ۲۰۲۲ – جشنواره لِبو (شیلی) – مورد تایید آکادمی اسکار، ۲۰۲۲ – جشنواره اسپارک انیمیشن (کانادا)  – مورد تایید آکادمی اسکار، ۲۰۲۲ – جشنواره آلپیناله (اتریش) – کاندید بهترین انیمیشن، ۲۰۲۲ – جشنواره دانشجویی نهال (ایران) – برنده بهترین انیمیشن، انیمیشن پوتین برای اولین بار در تاریخ فیلم کوتاه و انیمیشن ایران توانست کاندید اسکار دانشجویی ۲۰۲۲ شود.

این کارگردان ادامه داد: من هرچقدر فیلمساز خوبی باشم، تا زمانی که کارم در کشور خودم دیده نشود و مخاطبانی که هم نوعم هستند، کارم را نبینند، فکر می‌کنم ایفا نقش نداشتم و به رسالت خود عمل نکرده‌ام. انجمن سینمای جوان خانه من است و از ۱۳سال پیش، کارم را در آن‌جا آغاز کردم.

پورمحسنی شکیب درباره علم سینما و تحصیل در این حوزه تصریح کرد: انیمیشن با تکنیک پیشرفت نمی‌کند، بلکه داستان انیمیشن مهم است تا کیفیت کار را بالا ببرد. اکنون ما در کشورمان انیمیشن‌هایی می‌سازیم که با تکنیک‌های انیمیشنی خارجی رقابت دارد و معتقدم مهم ترین موضوع در ساخت انیمیشن داستان آن است. این اشتباه را همه مرتکب می‌شوند و فکر می‌کنند که تکنیک باعث پیشرفت انیمیشن خواهد بود. در صورتی که درست نیست، ما امروزه انیمیشن‌هایی می‌سازیم که نسخه تکراری یک داستان است و فقط با پرداختن به تکنیک روی آن‌ها مانور می‌دهیم و به رقابت می‌پردازیم. این نیاز انیمیشن‌سازی نیست، من فکر می‌کنم با ساخت انیمیشنی که داستان تاثیرگذار و درستی داشته باشد، می‌توانیم رقابت را با آثار خارجی نزدیک‌تر کنیم و داستان گویی تکراری را حدف کنیم. امروزه انیمیشن اجازه می‌دهد تا همه در این حوزه وارد شوند و مانند گذشته محدود نیست. امسال در جشنواره شاهد آثاری هستیم که در سال‌های گذشته شبیه آن‌ها با ممیزی روبه‌رو بودند اما امسال به طور کامل و بدون کسری در جشنواره فیلم کوتاه حضور داشتند.

نویسنده انیمیشن «پوتین» در پایان بیان کرد: ما در ایران فقط به ذاتی بودن سینما نگاه می‌کنیم و به دنبال کسب علم سینما نیستیم تا بتوانیم اثری فاخر تولید کنیم و بسیاری از فیلم‌ها و داستان‌ها با تصویر هماهنگ نیست، البته این مهارت اکتسابی است و به تجربه زیسته افراد محدود نمی‌شود. مثل عباس کیارستمی که معتقدم کارگردانی با سبک متفاوت بود، زیرا بینش خاصی داشت و این موضوع صرفا نشان دهنده این نیست که آن فرد کارگردان خوبی است. عباس کیارستمی کارگردان خوبی نبود و دستور زبان فیلم‌ها را نمی‌فهمید. از نظرم او صرفا جهان بینی خوبی داشت و همین شد که نوع و سبک فیلمسازی خودش را پیدا کرد. امروزه فیلم‌های ایرانی از مرحله‌ اگزوتیسم در جشنواره‌ها عبور کرده است و باید زبان فیلم را بلد باشیم و با علم سینما آشنا شویم.

نوید عزیزی سرپرست انجمن سینمای ج...
«آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه ...
علی خسروی سرپرست انجمن سینمای جو...
آیین تجلیل از چهره‌های شاخص هنر ...
پایان فیلم‌برداری «چهارشنبه سوری...
تماشای فیلم‌های درام و فانتزی در...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *