جستجو

 

سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران با معرفی مقاله «احمد خوش‌نیت»، به عنوان اثر برتر به کار خود پایان داد.

 

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران عصر روز چهارشنبه 24 آذرماه 1400 در سالن نمایش ستاد مرکزی انجمن برگزار شد.

در این همایش که با حضور جمعی از داوران و مدیران انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد، ابتدا سعید پوراسماعیلی دبیر همایش با ارائه گزارشی از مراحل برگزاری این رویداد، تعداد آثار رسیده را 76 خلاصه مقاله، ترجمه و جستار آزاد اعلام کرد که از این تعداد 11 مقاله‌ی کامل برای داوری به هیئت علمی سپرده شد و در نهایت سه اثر برای ارائه در صحن معرفی شدند. وی ابراز امیدواری کرد تا با ادامه‌ی برگزاری همایش‌های بعدی نتایج آن را در تولیدات فیلم کوتاه و کیفیت آثار جشنواره‌ها شاهد باشیم.

در ادامه «احمد خوش‌نیت» با مقاله «ارائه روح برشت در کالبد انیمیشن تجربی: استراتژی‌های سمعی و بصری مشترک میان تئاتر روایی و انیمیشن‌های کوتاه رابرت بریر»، «شمیسا ناصری» با مقاله «فیلم تجربی و تمایل به ساخت معنا پیش از زبان» و «الهام باطنی» با مقاله «واکاوی فرم، ادراک، معنا و پس‌زمینه‌ها در فیلم کوتاه تجربی بر اساس رویکرد نئوفرمالیسم» به عنوان نفرات راه‌یافته به مرحله نهایی، آثار خود را ارائه کردند.

سپس هیأت داوران همایش پس از شور، مقاله‌ی «احمد خوش‌نیت»، را به عنوان رتبه سوم سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران معرفی کرده و مقاله‌ای را شایسته احراز رتبه اول و دوم ندانستند.

دکتر احمد الستی به عنوان دبیر علمی این رویداد، ضمن تبریک به حاضران در مرحله پایانی همایش و با قدردانی از اهتمام معاونت آموزش انجمن سینمای جوانان به مقوله پژوهش، گفت: فیلم تجربی، بحث غامض و شاخه بسیار مهجوری در سینمای ایران بوده و یکی از نمودهای آن فقدان منابع قابل اعتماد در زبان فارسی است. وی تلاش انجمن سینمای جوانان ایران در جهت انتشار کتاب‌های قابل ملاحظه در حوزه فیلم تجربی را ستود و ادامه داد: اتکای هیئت داوران در این دوره بر مواردی بود که الگوی آکادمیک داشته و با معیارهای وزارت علوم منطبق باشند؛ به همین دلیل اگرچه رتبه اول و دوم به مقاله‌ای اختصاص نیافت، اما این شیوه ارزشیابی مطلقاً به معنای کم اهمیت بودن مقاله‌های ارائه شده در این همایش نبوده است.

 

همایش چهارم: جستاری در حوزه ژانرها در فیلم کوتاه

مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران نیز طی سخنانی ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری این رویداد، بر اهمیت برگزاری همایش‌های علمی در حوزه سینما و فیلم کوتاه، تأکید کرد و گفت: از جمله محاسن این همایش این است که ناظر به خلاء‌های فیلم کوتاه بوده و آنچه که در این حوزه مغفول و مهجور مانده را در دستور کار قرار داده است. وی افزود: با این رویکرد و براساس خروجی جشنواره‌ها و بررسی و مشورت‌هایی که انجام شده، تصمیم بر آن است که در همایش چهارم به «جستاری در حوزه ژانرها در فیلم کوتاه» پرداخته شود. آذرپندار تصریح کرد: برخلاف سینمای بلند، مقوله ژانرها در فیلم کوتاه کمتر مورد توجه بوده است. امروز از یکنواخت بودن آثار در حوزه فیلم کوتاه گله‌مندیم، اما پرداختن به حوزه ژانرها و تنوعی که در پی خواهد داشت، راهگشا خواهد بود و ان‌شاء‌الله این اتفاق آثارش را پس از مدتی کوتاه بر سینما نشان خواهد داد.

دکتر احمد الستی، دکتر بهروز محمودی بختیاری، دکتر علی روحانی، دکتر رامتین شهبازی، مهندس مهدی آذرپندار، سعید پوراسماعیلی، آرش رصافی، سیدجواد میرهاشمی، عطا مجابی و محمدحسین امیری از جمله حاضرین در این همایش بودند.

موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره س...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *