جستجو

 

سعید پوراسماعیلی مدیر کمیته کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی جشنواره سی‌و‌چهارم درباره «٢٠ نشست ٣۴» توضیح داد.

 

به‌گزارش ستاد خبری سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، سعید پوراسماعیلی، مستندساز، معاون فرهنگی و آموزش انجمن و مدیر کمیته کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی جشنواره سی‌و‌چهارم در رابطه با چگونگی برگزاری نشست‌هایی که به طور مستقل در این دوره جشنواره فیلم کوتاه شاهد خواهیم بود توضیحاتی ارائه کرد.

در این گفتگو جزئیاتی درباره نام‌نویسی علاقه‌مندان به این رویداد، موضوعات و مباحث نشست‌ها و هرآنچه به بهبود کیفیت برپایی آن بستگی دارد، مطرح شده است که در زیر می‌خوانی:

  • ویژگی‌های شاخص نشست‌های این دوره از جشنواره؟
  • نشست‌ها در دوره‌های قبل معمولا برنامه کم‌رنگی در حاشیه جشنواره بود اما در سی‌و‌چهارمین دوره، ۲۰ نشست مستقل، بخش پررنگ و کاملی است که طی ۵ روز از جشنواره در سالنی مجزا هم‌زمان با نمایش فیلم‌ها برگزار می‌شود. این شکل از برگزاری باعث شده تا گروهی از علاقه‌مندان صرفا برای شرکت در نشست‌ها نام‌نویسی کرده و به جشنواره بیایند. درخواست‌کنندگان با دریافت کارت ویژه‌ی ورود به سالن «۲۰نشست ۳۴» از امتیازهای ویژه‌ای بهره می‌برند که در آن پذیرایی و ناهار و شام هم تدارک دیده شده و شرکت‌کننده همچون سایر مهمانان ویژه جشنواره امکانات اختصاصی خود را دارد، حتی پس از نام‌نویسی متقاضی در سامانه، با پیامک به شرکت‌کننده شماره صندلی داده می‌شود تا وی بداند که محلی برای وی رزرو شده و با آسودگی در زمان تشکیل نشست حاضر شود. از امتیازات دیگر کارت ویژه، دریافت گواهی شرکت در بیست نشست سی و چهار است که به فعالان در نشست‌ها اهدا می شود. همچنین ۳۰% تخفیف خرید کتاب از نمایشگاه حاضر در جشنواره که امسال با مجموعه‌ای از بهترین کتاب‌های عکاسی، سینما و ادبیات توسط انتشارات آبان ارائه می‌شود، درنظرگرفته شده است. ۱۰% تخفیف شرکت در کارگاه‌های ویژه‌ی دفتر تهران نیز به دارندگان کارت نشست‌ها هدیه داده شده است. درواقع مبلغی که برای تهیه کارت ویژه پرداخت می‌شود در قالب امتیازات آن به شرکت‌کننده بازگشت داده می‌شود اما باعث می‌شود تا جلسات منظم و با برنامه و با متقاضیان مشخص شده تشکیل شود، هرچند برای حاضران در جشنواره نیز «کارت تک‌نشست» درنظر گرفته شده که به میزان جای خالی در هر نشست، برای متقاضیان کارت صادر می‌شود، اما این کارت‌های موقت از تخفیف و امتیازات کارت‌های ویژه برخوردار نیستند.
  • مبلغ کارت چگونه تعیین شد و تخفیف‌ها شامل چه کسانی است؟
  • برای کل ۲۰ نشست مبلغ یک میلیون تومان درنظر گرفته شد که برای ۵ روز نشست تخصصی ۱۰ ساعته، مجموعا ۵۰ ساعت نشست بصورت فشرده و با برترین استادهای هر رشته که همگی به‌صورت مَسترکلاس و انتقال تجربه انجام می‌شود و برخی از آن‌ها برای اولین‌بار در ایران و در حوزه فیلم کوتاه ارائه می‌شود، مبلغ ناچیزی است. این مبلغ برای کسانی که کارت ویژه را نام‌نویسی و تهیه می‌کنند، با ۵۰% تخفیف ارائه می‌شود، همچنین دانشجویان سینما، هنرجویان آموزشگاه‌های آزاد سینمایی، هنرجویان مدرسه ملی سینمای ایران و هنرجویان سینمای جوان، با تخفیف ۶۰% و فیلم‌سازانی که در جشنواره فیلم دارند، استادان، مدرسان دانشگاهی و مراکز سینمایی به همراه مربیان سینمای جوان، با تخفیف ۸۰% یعنی دویست هزار تومان نام‌نویسی شده، کلیه امتیازات کارت ویژه را شامل می‌شوند. این شرایط که در جشنواره‌های معتبر بین‌المللی و برخی از جشنواره‌های داخلی نیز سابقه دارد امری معمول و پذیرفته شده است ولی در جشنواره فیلم کوتاه تهران برای اولین بار انجام می‌شود و مطمئنم به دلیل اهمیت نشست‌ها و موضوعات و استادان برتر آن، با استقبال خوبی مواجه خواهد شد، همان طور که تاکنون بخشی از ظرفیت درنظر گرفته شده برای صدور کارت پر شده و تا پایان فرصت یکشنبه ۲۳ مهرماه تکمیل می‌شود.
  • شرایط و مراحل نام‌نویسی چگونه است؟
  • برای شرکت در نشست‌ها دو شکل برنامه‌ریزی شده است؛ شکل اول نام‌نویسی از قبل و دریافت کارت ویژه است و شکل دوم تهیه کارت موقت یک ساعت قبل از هر نشست است که درصورت باقی ماندن ظرفیت سالن نشست ممکن می‌شود. مراحل نام‌نویسی هم از طریق صفحه‌ای که در سایت رسمی جشنواره به آدرسtisff.ir طراحی شده به سادگی توسط تلفن همراه یا تبلت و لپ‌تاپ قابل انجام است.
  • دلایل انتخاب موضوعات و استادهای نشست‌ها چیست؟
  • گروهی از نشست‌ها به موضوع خلاقیت و جسارت و نوگرایی در فیلم کوتاه می‌پردازد مثل نشست پرفسور بِدنارِک با موضوع «شاخصه‌های مهم سینمای تجربی»، «لحن شخصی در فیلم‌برداری» حسین جعفریان، «مینیمالیسم و فیلم کوتاه» مجید برزگر، «فیلم‌سازی یک نفره» پیتر موردما و «روش‌های جدید برای فیلم‌های جدید» شهرام مُکری.

بخش دیگری از نشست‌ها به موضوع اقتباس در سینما و ادبیات می‌پردازد. سعید عقیقی از سینما و دکتر محمد دهقانی از حوزه ادبیات در خصوص فیلم‌نامه اقتباسی در فیلم کوتاه صحبت می‌کنند و به نمونه‌های موفق از داستان و فیلم‌ها می‌پردازند. این بخش بعد از جشنواره نیز ادامه خواهد یافت و با انتخاب ۱۲ نفر فیلم‌ساز و کار بر روی ۱۲ اثر ادبی، به آموزش فیلم‌نامه نویسی اقتباسی و کارگاه گروهی تا رسیدن به ۱۲ فیلم‌نامه اقتباسی می‌پردازند. برترین فیلم‌نامه‌های اقتباسی این کارگاه توسط معاونت تولید انجمن سینمای جوانان ایران و خانه کتاب حمایت و تولید می‌شود.

سایر نشست‌ها به‌صورت تخصصی در گروه دانش‌افزایی فیلم‌سازان و انتقال تجربه از استادان سینما دسته‌بندی می‌شود. «ریتم و ایجاز در فیلم کوتاه» بهرام دهقانی به همراهی پویان شعله‌ور، عماد خدابخش و حمید نجفی‌راد، «عنصر خیال در فیلم کوتاه» سیدمحمد بهشتی، «زیرمتن درفیلم مستند» مهرداد اسکویی، «آسیب‌شناسی فیلم کوتاه» سعید عقیقی، «رابطه مؤثر میان فیلم‌بردار و تدوین‌گر» جیپسی چانگ، «آغاز و پایان در فیلم‌نامه کوتاه» هادی مقدم دوست، «تکنیک‌های پس از تولید» سهراب نوربخش، «اهمیت صدا در انتقال مفهوم و فضا» آرش قاسمی، «دیدگاه مدیر جشنواره‌های بین‌المللی برای انتخاب فیلم» توسط داوران امسال جشنواره، «انتقال یک تجربه، ایده‌یابی و پرورش ایده» رخشان بنی‌اعتماد، و «تولید کم‌هزینه فیلم کوتاه» توسط مجیدبرزگر، شهرام مُکری، مهدی جعفری و کاوه سجادی‌حسینی را می‌توان در این گروه نامید.

  • و حرف آخر؟
  • ما در معاونت آموزشی انجمن سینمای جوانان با همکاران سخت‌کوش خود تمام تلاش‌مان را برای ارائه یک مجموعه نشست بی‌نقص انجام دادیم، امیدوارم شرکت‌کنندگان هم استفاده لازم را ببرند. امیدوارم هیچ استادی دقیقه نود، کنسل نکند و شرمنده شرکت‌کنندگان نشویم، تا تجربه موفقی در ارائه نشست‌های مستقل در کنار جشنواره‌های فیلم ارائه کرده باشیم.

سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۵ تا ۳۰ مهرماه سال‌جاری برابر با ۱۷ تا ۲۲ اکتبر ۲۰۱۷ به دبیری سیدصادق موسوی در پردیس سینمایی  ملت برگزار خواهد شد.

تماشای فیلم‌های درام و فانتزی در...
حضور استاندار فارس در دفتر انجمن...
همزمان با حضور در جشنواره کن از ...
محسن جهانی سرپرست انجمن سینمای ج...
سیدوحید سیدحسینی به‌عنوان سرپرست...
تک‌نوازی در نشست فیلم کوتاه تبریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *