جستجو

هشتمین دوره دانش‌افزایی مربیان انجمن سینمای جوان در حاشیه شصت و دومین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان «شبدیز» در حال برگزاری است. در این دوره مربیان دفاتر انزلی، لاهیجان، خرم‌آباد، خمینی‌شهر، بروجرد، تهران، دزفول، اصفهان، ایلام، بیرجند، ارومیه، نجف‌آباد، اهواز، سنندج، مراغه، تالش، بم، قزوین، کرمانشاه و شهرکرد گردهم آمده‌اند تا از دانش و تجربه دکتر احمد الستی، شهرام مکری و سعید شاه‌حسینی بهره‌مند شوند. به همین بهانه با سعید پوراسماعیلی معاون آموزش انجمن سینمای جوانان ایران که با دقت و وسواس فراوان این دوره‌ها را سازماندهی و مدیریت می‌کند، گفت‌وگویی انجام  شده که در ادامه می‌خوانید:

  • هشتمین دوره دانش‌افزایی مربیان انجمن سینمای جوانان ایران پس از تجربه‌های پیشین، به نظر می‌رسد به ویژه در حیث محتوا پخته‌تر و منسجم‌تر از قبل باشد. نظر شما در این باره چیست؟

طبیعتا برگزاری هر دوره از دانش‌افزایی به تجربه ما و مربیان اضافه کرده و راه‌های برگزاری مفیدتر آن را پیدا کرده‌ایم. در شکل اجرا شرایط بهتری پیدا نکرده‌ایم و همچنان در کنار جشنواره‌های منطقه‌ای و با تعداد محدود مربیان، برگزار می‌کنیم اما به لحاظ محتوای هر دوره پیشرفت خوبی داشته‌ایم و دوره‌های اخیر رضایت بیشتری را از طرف مربیان و نتایج آن برای ما داشته است.

  • صرف نظر از مسائل و شیوه‌های اجرا، برای برگزاری هر دوره دانش‌افزایی شما سه چالش در پیش رو دارید: انتخاب موضوع، انتخاب استاد، و انتخاب مربیان. این انتخاب‌ها چگونه اتفاق می‌افتد؟

انتخاب موضوع بر اساس جدول دوره فیلم‌سازی و نیاز هر گام به دانش‌افزایی مربیان آن خواهد بود. نظرات خود مربیان و درخواست‌های دفاتر نیز در انتخاب موضوع هر دوره موثر است.

انتخاب استاد مهم‌ترین چالش ماست چون مربیان دفاتر غالباً از سطح دانش و آگاهی بالایی در سینما برخوردارند و برگزاری دوره‌ای که واقعا بتواند توان علمی و تجربی آن‌ها را بالا ببرد کار ساده‌ای نیست. در این شرایط لیست زیادی از استادهای برتر هر رشته تهیه می‌شود و از بین آنها با وسواس زیاد و همراهی شورای عالی آموزش انتخاب می‌شود. طبیعتا انتخاب اساتید دروس نظری همچون کارگردانی و فیلمنامه‌نویسی بسیار سخت‌تر از دروس مهارتی مثل فیلم‌برداری یا تدوین است که استاد برجسته و متخصص در این زمینه‌ها بیشتر است.

در زمینه انتخاب مربیان اصلا دچار مشکل نیستیم. چون دانش‌افزایی در بین مربیان سینمای جوان کاملا جاافتاده و به‌خوبی از آن استقبال می‌شود. هر کسی یک دوره در دانش‌افزایی شرکت کرده برای دوره‌های بعد پیش‌قدم است و در دفاتر نیز بین مربیان از محاسن و مزایای دوره‌ها گفت‌وگوی بسیاری شده است. در نتیجه با اعلام هر دوره مربیان همان درس و رشته داوطلب خواهند شد و ظرفیت تکمیل می‌شود.

  • به‌طور کلی برگزاری این دوره‌ها چه تأثیر ملموسی در بحث آموزش فیلم‌سازی در انجمن داشته و آیا بازخورد مناسب و مورد انتظارتان را داشته است یا خیر؟

در حوزه آموزش نمی‌توان به‌سرعت به دنبال نتیجه بود و لازم است تا حداقل یک دور کامل مربیان سینمای جوان دوره‌های دانش‌افزایی را طی کنند تا نتایج آن ملموس باشد اما به‌طور مشخص بازخورد آن چه در نظرسنجی از مربیان و چه مدیران دفاتر حاکی از موفقیت دوره‌ها و تغییر در فضای آموزش دفاتر سینمای جوان است. دفاتری که با کمبود مربی مواجه بودند به معرفی و تربیت مربیان جدید دست زدند و طی یک‌سال گذشته تعداد زیادی مربی جدید به دفاتر اضافه شده است. همچنین فیلم‌های پایان دوره هنرجویان و فعالیت‌های در طول دوره آموزش و فیلم‌های گروهی کارگاه‌های فیلم‌سازی بهتر و هدف‌مندتر شده‌اند.

امیدواریم با تداوم دوره‌های دانش‌افزایی در سال بعد و اجرای متمرکز آن با تعداد بیشتری از مربیان بتوانیم بر سرعت و کیفیت دوره‌ها بیافزائیم و نتایج آنرا در خروجی دوره‌های آموزش شاهد باشیم.

 

حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره س...
ابوالفضل سروش‌مهر سرپرست انجمن س...
فیلم کوتاه «تگرگ» روایتی از تردی...
 هفتمین «هفته فیلم و عکس» استان ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *