جستجو

عضو هیئت انتخاب در بخش داستانی سی و پنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران این هنر را محصول خلاقیت و عشق خواند و گفت: جشنواره تهران به طور حتم عرصه‌ای جدی برای حضور فیلم کوتاه است تا علاقه‌مندان و فیلم‌سازان بتوانند این حوزه را به درستی بشناسند.

 

به گزارش ستاد خبری سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، زهره زمانی، جایگاه این رویداد را در ایران و آسیای میانه پررنگ خواند و گفت: به طور حتم نمی‌توان جایگاه جشنواره فیلم کوتاه تهران را در ایران و حتی آسیای میانه انکار کرد زیرا این فضا توانسته پایگاهی برای فیلم‌سازان جوان شود تا بتوانند دغدغه‌های خود را بیان کنند.

او افزود: فضای جشنواره فیلم کوتاه تهران، این امکان را فراهم کرده که فیلم‌سازان بتوانند سطح آثار خود را ارزیابی کنند و در عین حال به بیان دغدغه‌های خود بپردازند در واقع این رویداد به شکلی روشن توانسته راهی را برای جوانان در این حوزه باز کند.

عضو هیئت انتخاب بخش داستانی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ادامه داد: حمایت از فیلم‌سازان در این جشنواره سبب شده که آثار خوبی طی این سال‌ها در بخش فیلم کوتاه تولید شود به همین خاطر این جشنواره عرصه‌ای جدی برای حضور فیلم کوتاه است تا فیلم‌سازان و علاقه‌مندان به این حوزه بتوانند خود را بشناسند.

زمانی، بخش بین‌الملل جشنواره فیلم کوتاه تهران را دریچه‌ای به سمت جهان امروز خواند و گفت: تا امروز بخش بین‌الملل جشنواره فیلم کوتاه تهران به عنوان دریچه‌ای برای فیلم‌سازان جوان عمل کرده، تا آن‌ها بتوانند نگاهی تازه به آثار کارگردان‌های دنیا داشته باشند و فضایی متفاوت را تجربه کنند.

او درباره انتخاب آثار در بخش داستانی این دوره از جشنواره توضیح داد: در این دوره به لحاظ کمیت با رشد قابل توجهی مواجه بودیم به نحوی که بیش از یک هزار اثر به بخش داستانی ارسال شد.

کارگردان فیلم کوتاه “نامه‌ای برای آندره” خاطرنشان کرد: در این بخش مانند هر سال ما با استعدادهای خوب و جوانی رو به رو شدیم که یقیناً آینده درخشانی را نوید می‌دادند اما به نظر می‌رسد که در بخش اعظم آثار بیش از توجه به مساله کارگردانی روی بحث‌های تکنیک تأکید شده بود.

زمانی بر لزوم توجه به بخش داستان و کارگردانی در فیلم کوتاه تاکید کرد و افزود: به نظر می‌رسید که فیلم‌سازان جوان، طی سال‌های اخیر بیش از اندازه بر مسئله تکنیک تأکید دارند به همین خاطر ما در اغلب آثار شاهد جلب توجه بخش‌های تدوین، نورپردازی و … بودیم و نقش کارگردانی کمرنگ‌تر دیده می‌شد، بر همین اساس فکر می‌کنم که باید به فیلم‌سازان جوان بیاموزیم که بیشتر بر روی قصه و کارگردانی تأکید و توجه داشته باشند البته همان‌طور که گفتم در بین آثار این دوره نیز نمونه‌های درخشان و قابل توجه وجود داشت.

او جایگاه جشنواره فیلم کوتاه تهران را در سطح بین‌المللی نیز قابل توجه خواند و اظهار کرد: امروز جشنواره فیلم کوتاه تهران از نظر کیفیت و کمیت سطح نسبتاً خوبی را داراست به همین خاطر از کشورهای مختلف برای حضور در این جشنواره، اثر ارسال می‌شود زیرا این رویداد یک اتفاق شناخته شده است که در بسیاری از محافل بین‌المللی درباره آن صحبت می‌شود البته قطعاً در زمینه‌های  اندکی مشکلاتی وجود دارد که اگر رو به سمت بهبود برود، بسیار عالی است.

کارگردان فیلم “بیا همه خوابند” تأکید کرد: من فیلم کوتاه را محصول خلاقیت و عشق می‌دانم. درست است که سینما صنعت گرانی است و ما در آن وابسته به ابزار هستیم اما یقیناً عشق، خلاقیت، دغدغه و دردمندی برای یک فیلم‌ساز امر مهم‌تری است کما اینکه ما آثاری را دیده‌ایم که با بودجه‌های کلان ساخته شده اما سطح کیفی متوسط یا ضعیفی دارد اما آثاری نیز هستند که با کمترین هزینه درخشیده‌اند.

زمانی افزود: ما باید فیلم‌سازانمان را به سمت خلاقیت در بیان داستان سوق دهیم ضمن اینکه به نظر من لازم است که در زمان‌بندی کارها نیز  تجدید نظر کنیم زیرا امروز در تمام دنیا معمولاً زمان فیلم کوتاه بیش از ۱۲ تا ۱۵ دقیقه نیست بنابراین باید فیلم‌سازان ما “کم گویی و گزیده گویی” را برای رسیدن به معیارهای جهانی مد نظر قرار دهند.

او در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم که این دوره از جشنواره نیز به بهترین شکل برگزار شود اما جا دارد که از همه اعضای هیئت انتخاب برای تلاشی که از جان و دل داشتند تشکر کنم زیرا دیدن بیش از یک هزار فیلم در این زمان محدود کار ساده‌ای نبود اما تمام اعضای هیئت انتخاب پلان به پلان کارها را با تمام وجود دیدند و بررسی کردند. به همین خاطر از انتخاب‌هایمان کاملاً راضی هستم.

بر اساس این گزارش، سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به منظور شناسایی و معرفی برترین آثار کوتاه در سطح ملی و بین‌المللی و  همچنین ایجاد رقابت سازنده بین فیلم‌سازان از ۱۸ تا ۲۳ آبان۹۷ برگزار خواهد شد.

اخبار این رویداد بین‌المللی در سایت‌ جشنواره به نشانی www.tisff.ir  و همچنین وب‌سایت انجمن سینمای جوانان به نشانی www.iycs.ir  قابل دسترسی است.

تجسم یک باور کهن
موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *