ارسطو مداحی گیوی از شرایط آموزش در سالهای گذشته و تولید فیلم کوتاه و فعالیت خود در این عرصه گفت و اظهار داشت: آن زمان ساخت فیلم مستلزم تأمین یک سری ابزار بهظاهر ساده اما نایاب بود. کسی آن زمان امکان دسترسی به دوربین فیلمبرداری هم نداشت و این انجمن بود که این امکانات را در اختیار ما قرار میداد و کار میکردیم.
به گزارش ستاد خبری چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران، ارسطو مداحی گیوی فیلمبردار باسابقه فعال در حوزه سینمای کوتاه که فعالیت حرفهای را با عضویت در مراکز استانی انجمن سینمای جوانان ایران آغاز کرده است، در آستانه برگزاری چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران، درباره خاطرات خود از سالهای ورود به انجمن، گفت: من شرکت در کلاسهای انجمن سینمای جوانان را از اردبیل آغاز کردم. فکر میکنم حوالی سال 65 بود و هنرمندانی همچون رضا صیامیزاده، نعیم عطایی، حجت قاسمزاده، فرهاد قائمیان و خیلیهای دیگر همدوره ما بودند.
وی افزود: پیش از آنکه در کلاسهای انجمن حاضر شوم، از آنجایی که پدرم در این حرفه فعالیتهایی داشت و بهواسطه شغل خبرنگاری با هنرمندان سینما در ارتباط بود، چیزهایی درباره عکاسی و خبرنگاری بلد بودم. بعد از آن بود که در کلاسهای فیلمسازی انجمن شرکت کردم. مسیرم هم بهگونهای بود که هر روز باید از شهرستان گیوی به سمت اردبیل میرفتم، یک شب هم میماندم و صبح فردا به خانه بازمیگشتم.
این فیلمبردار گفت: کلاسهای انجمن در آن سالها برای ما بسیار مفید بود. در هر شهری هم که این کلاسها دایر میشد، تلاش میکردند از افراد شاخص فعال در یک رشته در همان شهر که برخی با تلویزیون هم همکاری داشتند، کمک بگیرند. ما هم در واقع از همین افراد آموزش میدیدیم و کار یاد گرفتیم.
وی درباره تمایل خود به ساخت فیلم کوتاه و اینکه از چه زمان بر حرفه فیلمبرداری متمرکز شده است هم گفت: من از همان ابتدای بر فیلمبرداری متمرکز بودم و به دلیل علاقهای که داشتم در دانشگاه هم همین رشته را ادامه دادم. در حال حاضر هم همچنان در همین حوزه فعالیت میکنم.
مداحی درباره تفاوت فیلمسازی در سالهای اخیر نسبت به دورهای که در کلاسهای انجمن حضور داشته هم توضیح داد: آن زمان ساخت فیلم مستلزم تأمین یک سری ابزار بهظاهر ساده اما نایاب بود. کسی آن زمان امکان دسترسی به دوربین فیلمبرداری هم نداشت و این انجمن بود که این امکانات را در اختیار ما قرار میداد و کار میکردیم. بعدها برخی از بچههای انجمن فیلمهای 16 میلیمتری هم کار کردند. امروز اما مهمترین تفاوت این است که مواد و امکانات اولیه فیلمسازی خیلی راحت برای همه افراد فراهم است. امروز یک دوربین موبایل میتواند خیلی بهتر از یک دوربین 16 میلیمتری، تصویر به ما ارائه دهد، آن هم بهشدت راحتتر. حتی برای ادیت و تدوین هم امکانات بسیاری امروز در دسترس است و آن زمان تنها یک دستگاه تدوین در مرکز انجمن وجود داشت که همه بچهها باید در صف میایستادند تا بتوانند از آن استفاده کنند. برای موارد دیگری همچون صداگذاری هم همین شرایط بود و همه امکانات را نوبتی استفاده میکردیم!
این فیلمبردار سینمای کوتاه درباره رسیدن جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران به دوره چهلم هم گفت: واقعیت این است که گاهی احساس میکنم اشتباهی صورت گرفته که این رویداد همچنان باقی مانده است!(میخندد) همه چیز در این سالها تعطیل شده و از دید مسئولان مغفول مانده است و در این شرایط واقعا ماندگاری جشنواره فیلم کوتاه تهران برایم عجیب است. خیلی از جشنوارههای دیگر در دولتهای مختلف متولد شدند و خیلی زود کارشان به تعطیلی رسید. از آنجایی که انجمن سینمای جوان هیچگاه گرایشهای سیاسی نداشته و بیشتر روی علایق سینماگران جوان متمرکز بوده است، احتمالا دوام این رویداد هم به همین دلیل است.
وی افزود: در تمام این سالها برخلاف سینمای بلند که به حضور سلبریتیها وابسته است و هزینههای بسیاری هم برای آن میشود، امکانات سینمای جوان، بهصورت تقریبا مساوی در سراسر ایران در اختیار همه بوده است، از مناطق کوچک تا بخشهای بزرگتر. هرچند همچنان امکانات در تهران تمرکز بیشتری دارد. اکثر اعضای فعال در عرصه فیلمکوتاه دلی کار کردهاند و خیلی وابسته به امکانات دولتی نبودهاند.
چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.