جستجو
محمدرضا مصباح در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

محمدرضا مصباح تهیه‌کننده سینما گفت: باید ریسک سرمایه‌گذاری در فیلم کوتاه کاهش پیدا کند تا تهیه‌کنندگان به سراغ آن بیایند.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران به نقل ازباشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا مصباح تهیه‌کننده کارگردان و نویسنده درباره جایگاه تهیه‌کنندگی در سینمای کوتاه گفت: تهیه‌کننده یک اثر سینمایی، چه در سینمای بلند و چه در سینمای کوتاه سوای وظیفه حرفه‌ای و البته آرمانی خود، باید نیم نگاهی به بازگشت سرمایه و تجاری فیلم داشته باشد، باتوجه به هزینه‌های سنگینی که در مرحله تولید یک فیلم کوتاه وجود دارد، سرمایه‌گذاری در این مسیر برای تهیه‌کنندگان تبدیل به یک ریسک بزرگ شده است که کمتر به سمت آثار کوتاه با بازدهی کم در بازگشت سرمایه می‌روند، در حالتی که فیلم‌های سینمایی بلند هم به ندرت سرمایه اولیه تولید فیلم را به تهیه‌کننده‌ها بازمی‌گرداند.

وی با اشاره به اینکه فیلم کوتاه، سینمای مولد و مادر سینما است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت، ادامه داد: برای اینکه تولید فیلم کوتاه با کیفیت و کمیت بیشتری رونق بگیرد، باید ریسک سرمایه‌گذاری در این عرصه را برای تهیه‌کنندگان کاهش دهیم و شرایطی را فراهم کنیم که فیلم‌های کوتاه بهتر دیده شوند.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «یدو» با بیان اینکه رونق در برگزاری جشنواره‌ها، پاتوق‌ها و نشست‌های نقد و بررسی فیلم کوتاه همراه با اکران می‌تواند اتفاق قابل توجهی برای دیده شدن فیلم‌های کوتاه باشد، توضیح داد: اتفاق مثبتی که در مراسم «خرده روایت‌های عاشقی» رقم خورد، اکران و توجه به تعدادی فیلم کوتاه بود که به صورت موضوعی انتخاب شده بودند و این اتفاق باعث می‌شود کارگردان و تهیه‌کننده دلگرم شود که فیلم او قابل توجه قرار گرفته است و برای تولید فیلم‌های جدید رغبت بیشتری پیدا می‌کنند.

وی افزود: فیلم‌هایی که در «خرده روایت‌های عاشقی» اکران شد، فیلم‌هایی با موضوع محرم بودند که با اعتقادات و باور‌های مردم و فیلم‌ساز گره خورده‌اند و نیاز است که به تولید آثار با این مضامین بیشتر از گذشته توجه شود.

مصباح با اشاره به صحبت‌های خود در یکی از دوره‌های جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران که به عنوان فیلم اول آن جشنواره انتخاب شده بود، گفت: به خاطر دارم زمانی که برای دریافت هدیه به صحنه رفتم، خطاب به حاضران و مدیران در سالن گفتم که نیاز است با همکاری مسئولان سینمایی و صداوسیما، شرایطی برای پخش فیلم‌های کوتاه در تلویزیون فراهم شود و حداقل هفته‌ای یک بار، یک ساعت برای اکران فیلم‌های کوتاه به عنوان مثال در شبکه نمایش اختصاص داده شود.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «بی‌مادر» ادامه داد: استعداد‌های متعددی در سینمای کوتاه وجود دارد که برای شروع فعالیت خود به حمایت‌های مادی و امکانات نهاد‌های سینمایی مانند انجمن سینمای جوانان ایران نیاز دارند.

وی یکی از علاقه‌مندی‌های خود را فیلم کوتاه عنوان کرد و درباره شرایط اکران این فیلم‌ها در سینما‌های سراسر کشور گفت: فیلم کوتاه به دلیل اینکه می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان مهم‌ترین دغدغه نویسنده و کارگردان را به مخاطب عرضه کند، سینمای بسیار قابل احترام و باارزشی است، اما اگر بخواهیم شرایطی را برای اکران این فیلم‌ها در سینما‌های سراسر کشور فراهم کنیم، به دلیل تعداد بالای فیلم‌های بلندی که در صف اکران هستند و از طرفی به دلیل استقبال کمتر مردم، کمی دشوار خواهد شد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم سالن‌های نمایش کوچکی که در شهر‌های مختلف وجود دارند، توسط سازمان سینمایی، شهرداری و دیگر نهاد‌های مرتبط برای اکران فیلم‌های کوتاه تجهیز شوند تا چرخ اکران فیلم کوتاه و فرهنگ دیدن این گونه از سینما هم در بین مردم و علاقه‌مندان به سینما افزایش پیدا کند.

مصباح در پایان گفت: ما بعد از گذشت چهل سال مدیریت فرهنگی ایران بعد از انقلاب اسلامی، نباید به آزمون و خطا بپردازیم و می‌توان از تجربه‌های به دست آمده بهترین استفاده را کرد و اکران فیلم‌های کوتاه در سینمای هنروتجربه و پاتوق‌های فیلم کوتاه انجمن سینمای جوانان ایران جزو تجربه‌های موفق در این زمینه است که به رونق سینمای کوتاه منجر می‌شود.

 

تماشای فیلم‌های درام و فانتزی در...
حضور استاندار فارس در دفتر انجمن...
همزمان با حضور در جشنواره کن از ...
محسن جهانی سرپرست انجمن سینمای ج...
سیدوحید سیدحسینی به‌عنوان سرپرست...
تک‌نوازی در نشست فیلم کوتاه تبریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *