جستجو

کارگردان فیلم کوتاه «صبا» برگزاری سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران را نشان دهنده عملکرد مناسب این رویداد دانست.

به گزارش ستاد خبری سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، رقیه توکلی کارگردان فیلم «مادری»، جشنواره فیلم کوتاه تهران را مهم‌ترین رویداد این عرصه خواند و در این باره گفت: برگزاری سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران، حرف‌های بسیاری در دل خود دارد و نشان می‌دهد که تا چه حد این جشنواره توانسته پایداری کند و مسیر رشد و تعالی فیلم کوتاه را دنبال کند.

او افزود: به طور حتم نمایش اثر فیلم‌سازان در یک جشنواره سی و پنج ساله، بسیار خوشایند است زیرا نشان می‌دهد که در پشت این جشنواره چقدر تجربیات متعدد و گسترده‌ای وجود دارد که بر کیفیت این عرصه تاثیرگذار است.

این هنرمند استقبال از جشنواره فیلم کوتاه تهران را گسترده خواند و اظهار کرد: ارگان و انجمنی، جشنواره فیلم کوتاه تهران را برگزار می‌کند که قطب اصلی فیلم کوتاه در ایران است بنابراین نمی‌توان از فیلم کوتاه در ایران صحبت کرد و نقش اصلی و مهم انجمن را در آن نادیده گرفت.

توکلی تصریح کرد: انجمن فیلم کوتاه تهران یکی از فعال‌ترین بخش‌ها در تولید و معرفی فیلم کوتاه است زیرا این انجمن در تمام شهرها دفتر دارد و علاوه بر تولید فیلم‌ها با برگزاری جشنواره‌های معتبر به معرفی آثار و فیلم‌سازان خلاق می‌پردازد، به همین خاطر جشنواره فیلم کوتاه تهران یکی از معتبرترین رویدادهای ملی در این عرصه به شمار می‌رود که حضور و کسب جایزه در آن برای همه فیلم‌سازان ملی و حتی بین‌المللی بسیار اهمیت دارد.

او درباره وجهه بین‌المللی جشنواره فیلم کوتاه تهران، بیان کرد: در عرصه ملی قطعا جشنواره فیلم کوتاه تهران بسیار موفق عمل کرده است به نحوی که برای همه فیلم‌سازان داخلی حضور در این جشنواره یک وجهه به شمار می‌رود  و در بخش بین‌المللی ماجرا اندکی گسترده‌تر است به همین خاطر نیاز است که بر مبنای فاکتورهای بین‌المللی تاثیرگذاری و میزان اهمیت این بخش مورد توجه قرار گیرد.

کارگردان فیلم کوتاه «صبا» ادامه داد: همان‌طور که برای یک فیلم‌ساز داخلی، پذیرفته شدن در جشنواره کشورهایی چون فنلاند یا ژاپن اهمیت و جایگاه خاصی دارد، باید دید که تا چه حد حضور در جشنواره فیلم کوتاه تهران برای هنرمندان دیگر کشورها وجهه و جنبه ارزش‌مندی دارد. در واقع باید این مساله بررسی شود که این جشنواره تا چه حد در بین هنرمندان دیگر کشورها پذیرفته شده و اعتبار دارد.

توکلی تاکید کرد: به نظر من جشنواره فیلم کوتاه تهران نسبت به بسیاری از جشنواره‌های مشابه خارجی کیفیت بهتری دارد اما قطعا برای اینکه در صدر جشنواره‌های بین‌المللی قرار بگیریم، نیازمند بررسی و توجه بیشتری هستیم و نسبت به یک وضعیت آرمانی فاصله داریم.

او با اشاره به وضعیت داوری آثار و نمایش آنان در جشنواره فیلم کوتاه تهران، گفت: جشنواره فیلم کوتاه تهران وارد میانسالی می‌شود و دیگر یک رویداد جوان نیست به همین خاطر قطعا در اتاق فکر این رویداد تجربیات بسیاری وجود دارد که توانسته، جشنواره را به سمت رشد و تعالی سوق دهد اما همیشه نسبت به نحوه انتخاب آثار و نمایش آنان در جشنواره نقدهایی وجود داشته است که به نظر من باید به آن توجه داشت. بر این اساس شاید بد نباشد که با هم‌فکری هنرمندان و چهره‌های شاخص این عرصه، اقداماتی انجام شود که آثار ارائه شده به جشنواره به شکل بهتری نسبت به گذشته دیده و انتخاب شوند.

این کارگردان فیلم کوتاه، نحوه تبلیغات و معرفی جشنواره فیلم کوتاه تهران را قابل قبول خواند و اظهار کرد: به نظر من همواره استقبال از جشنواره فیلم کوتاه تهران خوب بوده است به همین خاطر ما در اغلب زمان‌ها و به خصوص در مورد آثار خوب، شاهد استقبال گسترده مردمی هستیم.

توکلی ادامه داد: به نظر من تجربه موجود در بدنه اجرایی جشنواره سبب شده که با تبلیغات مناسب تلویزیونی و پوشش درست رسانه‌ای رو به رو باشیم که البته توانسته بخش مهمی از مخاطبان فیلم کوتاه تهران را نیز نسبت به رویدادهای این بخش مطلع کند و برای شخص من نیز بازخوردهای مناسبی به دنبال داشته است.

او با اشاره به عملکرد انجمن فیلم کوتاه تهران، گفت: به نظر من عملکرد انجمن فیلم کوتاه تهران در معرفی و نمایش آثار فیلم کوتاه بسیار خوب بوده است به همین خاطر ما در رویدادهایی چون جشن خانه سینما شاهد این هستیم که بخش مهمی از آثار قابل توجه که حرفی برای گفتن دارند از سوی انجمن حمایت شده اند. به همین خاطر من اعتقاد دارم که انجمن سیاست‌گذاری‌های مناسبی را در این عرصه دنبال می‌کند که آن را به قطب بلامنازع عرصه فیلم کوتاه ایران تبدیل کرده است.

این هنرمند درباره مکان برگزاری جشنواره گفت: به شخصه فکر می کنم که لازم است برای جشنواره مکان مناسبی را به صورت ثابت انتخاب کنیم زیرا این نگاه می‌تواند یک فضای احساسی درباره جشنواره و برگزاری آن ایجاد کند، همان‌طور که سال‌ها برگزار کردن جشنواره در سینما فلسطین احساس خاصی را برای مخاطبان به وجود آورده بود البته قطعا برای انتخاب فضا پیش‌بینی‌ها و نکات بسیاری مد نظر قرار دارد که کاملا بر مبنای کارشناسی است.

بر اساس این گزارش، سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به منظور شناسایی و معرفی برترین آثار کوتاه در سطح ملی و بین‌المللی و  همچنین ایجاد رقابت سازنده بین فیلم‌سازان از ۱۸ تا ۲۳ آبان۹۷ برگزار خواهد شد.

فراخوان این رویداد بین‌المللی در سایت‌ جشنواره www.tisff.ir  و همچنین وب‌سایت انجمن سینمای جوانان www.iycs.ir  قابل دسترسی است.

تجسم یک باور کهن
موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *