جستجو
عطا مجابی، مدیر امور بین‌الملل سینمای جوانان ایران

عطا مجابی که خود نیز دستی در فیلم‌سازی دارد، درباره نحوه معرفی برگزیده جشنواره فیلم کوتاه تهران به آکادمی اسکار چنین گفت: «فیلمی که برنده جایزه بزرگ جشنواره در بخش بین‌الملل شود، شانس رقابت در اسکار را خواهد داشت.»

 به‌گزارش روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران به‌نقل از صبح نو، عطامجابی در گفت‌و‌گو با خبرنگار روزنامه صبح نو با بیان اینکه در دو دوره گذشته دو فیلم از ایران موفق به دریافت این جایزه شده و به آکادمی اسکار معرفی شدند، ادامه داد: «در دوره‌های گذشته فیلم‌های ایرانی «سفیدپوش» ساخته رضا فهیمی و «کپسول» ساخته امیر پذیرفته به آکادمی اسکار معرفی شدند اما چون این بخش بین‌الملل است، احتمال این نیز وجود دارد که فیلم‌سازان دیگر کشورها برنده این جایزه شوند.»
مدیر واحد بین‌الملل سینمای جوانان درباره هیات‌داوران بخش بین‌الملل نیز گفت: «داورها معمولا پنج نفر هستند که چهار نفر آن‌ها از چهره‌های بین‌المللی هستند و هر سال فقط یک داور ایرانی داریم.»
او درباره نحوه حضور فیلم‌های ایرانی در بخش بین‌الملل افزود: «فیلم‌سازان ایرانی به‌صورت مستقل و در گام اول نمی‌توانند در بخش بین‌الملل شرکت کنند و باید در بخش ملی حضور یابند. متقاضیان شرکت در بخش بین‌الملل باید تهیه‌کننده‌ای با تابعیت غیرایرانی داشته باشند. فیلم‌سازان ایرانی ابتدا در بخش ملی ثبت نام می‌کنند، هیات انتخاب این بخش چند فیلم را به هیات انتخاب بخش بین‌الملل معرفی می‌کند. آن‌ها نیز از بین فیلم‌های معرفی‌شده هرکدام را حائزشرایط شرکت در بخش بین‌الملل باشند انتخاب می‌کنند. به‌طور کل رقابت در بخش بین‌الملل بسیار سخت و پیچیده است. در این بخش سالانه حدود 6هزار متقاضی داریم که این عدد در بخش ملی به حدود یک‌ششم می‌رسد. امسال ما از 131کشور فیلم دریافت کردیم که بیشترین تعداد ثبت‌نام‌ها از کشورهای صاحب سینما مانند فرانسه، اسپانیا، آمریکا، هند و چین است. »
مجابی همچنین درباره مسیری که جشنواره فیلم کوتاه تهران طی کرده تا به چنین جایگاهی در میان جشنواره‌های سینمایی در جهان برسد نیز گفت: «به نظرم این موفقیت در درجه اول حاصل تلاش فیلمسازان ماست. وقتی در یک فستیوال جهانی خودم را یک فیلم‌ساز ایرانی معرفی می‌کنم بسیار مورد احترام قرار می‌گیرم. فیلم‌سازان ما در نسل‌های مختلف این احترام را برای ما فراهم کردند. دلیل دیگر این است که خوشبختانه یا بدبختانه فیلم کوتاه و مجموعه‌ انجمن سینمای جوان به‌ دلایل مختلف از جمله درون‌گرا بودن، کمتر مورد توجه و در نتیجه دخالت‌های سلیقه‌ای قرار گرفته‌ و به این خاطر ثبات و انسجامی در این‌جا وجود دارد؛ یک نظم و کیفیت نسبی 39ساله که با دعوت از فیلم‌ها و آدم‌های شایسته حاصل شده است. در گام بعدی همت و تلاشی که مسوولان این جشنواره داشتند در معرفی آن به آکادمی اسکار، داده‌های 37سال را گردآوری کرده و به آن‌ها ارائه داده‌اند. پس سه عنصر پشتوانه قوی، نظم در برگزاری که حاصل مداومت، استمرار و بالا نگه داشتن کیفیت در این سال‌ها بوده و همین‌طور همت در راستای معرفی جشنواره به اسکار باعث این موفقیت شده است. باید از فیلم‌سازان و مدیرانی که در طی این سال‌ها تلاش کردند قدردانی کرد و همین‌طور همکارانی که برای کسب این امتیاز زحمت کشیدند. در جهان کمتر از صد جشنواره مورد تایید آکادمی اسکار وجود دارد که جشنواره فیلم کوتاه تهران یکی از آن‌هاست؛ یکی از چهار شانس در خاورمیانه و از معدود شانس‌ها در آسیا.

از کمدی تا آخرالزمان / هفتمین جل...
«فیلم‌جُستار» از هر تعریف و قاعد...
جایزه رِمی «ورلد فست» آمریکا به ...
پوستر ششمین همایش مطالعات فیلم ک...
فیلم‌ساز لرستانی جایزه‌اش را به ...
کتاب «مجموعه فیلم‌نامه کوتاه» ، ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *