جستجو
گفت‌وگوی «صبح‌نو» با میکائیل دیانی معاون ارتباطات و بازرگانی انجمن سینمای جوانان ایران

میکائیل دیانی، معاون ارتباطات و بازرگانی انجمن سینمای جوان ایران راه‌اندازی مجدد برگزاری پاتوق‌های فیلم کوتاه را فرصتی در جهت اقناع و اصلاح ذائقه فیلم‌سازان فیلم کوتاه برشمرد.

 

به‌گزارش روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران به‌نقل از روزنامه صبح نو، یکی از فعالیت‌های مهم انجمن سینمای جوانان که باعث دیده شدن بیشتر فیلم‌های کوتاه می‌شود، پاتوق‌هایی است که انجمن برگزار می‌کند. در این رابطه، میکائیل دیانی، معاون ارتباطات و بازرگانی انجمن سینمای جوان ایران به «صبح‌نو» گفت: «ترافیک فیلم‌ها و فیلم‌سازهایی که به سد جشنواره فیلم کوتاه تهران می‌خورند، باعث شد تا به فکر فعال کردن این پاتوق‌ها بیفتیم.جامعه فیلم کوتاه ایران تحت تاثیر فضای جشنواره‌های بیرون از ایران قرار دارد و بخشی از تولیدات ما ناظر به فضای بیرون ایران است. دلیلش این است که امکان دیده شدن این فیلم‌ها در داخل ایران فراهم نشده است. مهم‌ترین موقعیتی که فیلم‌سازان کوتاه می‌توانند فیلم خودشان را به نمایش بگذارند و فضای عمومی جامعه پذیرای آن فیلم باشد، جشنواره فیلم کوتاه تهران است. در کشور ما سالانه حدود 1400 فیلم کوتاه تولید می‌شود که از این میان درنهایت 50 فیلم امکان اکران در جشنواره فیلم کوتاه تهران را پیدا می‌کنند و بیش از هزار فیلم از این امکان محروم می‌شوند. به همین خاطر سراغ جشنواره‌های خارجی می‌روند.»

او افزود: «ما در دنیا چند هزار جشنواره فیلم کوتاه داریم که حدود صد جشنواره معتبر و مورد تایید آکادمی اسکار است؛ ازجمله جشنواره فیلم کوتاه تهران. از این میان حدود 200جشنواره معتبر هستند و بقیه جشنواره‌ها صرفا موضوعی را اعلام می‌کنند و فیلم‌سازان کارشان را برای آن‌ها می‌فرستند. به همین دلیل ذائقه فیلم‌سازان فیلم کوتاه در سال‌های اخیر به‌واسطه این موقعیت به‌سمت چنین جشنواره‌هایی رفته است. پس ما در ستاد مرکزی با همراهی جامعه فیلم کوتاه تصمیم گرفتیم مکان‌های دیده‌شدن فیلم کوتاه را بیشتر کنیم. یکی از این کارها این بود که بعد از چند سال پاتوق فیلم کوتاه را فعال کردیم.»

دیانی درباره اکران فیلم کوتاه در دفاتر انجمن سینمای جوانان در سراسر کشور نیز گفت: «درحال‌حاضر ما 58دفتر در سراسر کشور داریم که پاتوق فیلم کوتاه هستند. در این پاتوق‌ها حتی فیلم‌هایی که از جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز جا مانده‌اند اکران می‌شوند؛ مثلا ما سال گذشته فیلم‌های خوبی داشتیم که به‌دلیل رقابت تنگاتنگ نتوانستند وارد جشنواره شوند، پس ما این فیلم‌ها را در پاتوق‌ها عرضه می‌کنیم.»
معاون ارتباطات و بازرگانی انجمن سینمای جوانان ایران درباره امکان عرضه آنلاین فیلم کوتاه چنین گفت: «سعی کردیم عرضه آنلاین فیلم کوتاه را هم بیشتر کنیم و با نهادهای مختلفی که دستی در سینما دارند، مانند حوزه هنری برای فراهم کردن بستری برای نمایش فیلم‌ها روی پرده صحبت کردیم. فکر می‌کنم اگر فرصت نمایش فیلم کوتاه در ایران بیشتر شود، هم فیلمسازها خوشحال‌تر خواهند بود و هم در فرایند تولید فیلم کوتاه اثرگذار است.»
دیانی درباره اینکه امکان نمایش همه فیلم‌های کوتاه ساخته‌شده در سال وجود ندارد نیز گفت: «ما هزار و خرده‌ای فیلم باکیفیت نداریم، بلکه هزار و خرده‌ای آدم داریم که فیلم می‌سازند و توقع دارند فیلم‌های‌شان در فضایی دیده شود. ما می‌توانیم فیلم‌ها را رتبه‌بندی کنیم. در جشنواره فیلم کوتاه تهران، 50فیلم امکان دیده شدن دارد. در پاتوق فیلم کوتاه هم 50هفته در سال و هر هفته چهار فیلم اکران می‌شود، یعنی 200فیلم دیگر نیز به چرخه دیده شدن اضافه می‌شود. بستر آنلاین نمایش فیلم نیز وجود دارد که می‌توانیم بخشی از فیلم‌ها را هم در آن به نمایش بگذاریم.»
دیانی همچنین درباره طرح سینما سیار چنین اشاره کرد: «به این دلیل که تنها مجموعه‌ای که در کل کشور در دل سازمان سینمایی دفتر دارد و می‌تواند یک کار سازماندهی‌شده را انجام دهد، انجمن سینمای جوانان است، فعال کردن سینما سیار در مناطق فاقد سینما به این انجمن سپرده شده است. سینما سیار، فیلم‌های روی پرده سینما را در مناطق محروم که سینمایی وجود ندارد، پخش می‌کند.»

«فیلم‌جُستار» از هر تعریف و قاعد...
جایزه رِمی «ورلد فست» آمریکا به ...
پوستر ششمین همایش مطالعات فیلم ک...
فیلم‌ساز لرستانی جایزه‌اش را به ...
کتاب «مجموعه فیلم‌نامه کوتاه» ، ...
«پیام خصوصی» در جشنواره کونکوردی...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *