جستجو
محمدمهدی حیدریان معاون وزیر و رئیس سازمان امورسینمایی و سمعی بصری وزارت فرهنگ وارشاداسلامی هم‌زمان با سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در محل انجمن سینمای جوانان ایران با رؤسای دفاتر استان‌های این انجمن به گفت و گو نشست.

به گزارش ستاد خبری سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، حیدریان در ابتدای این نشست گفت: ما در دوره جدید در وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در حال تدوین برنامه جامعی برای سینمای کشورهستیم که متأثر از فضای بین‌المللی‌است و با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژیک در حوزه سایبری و احاطه امکانات فضای مجازی بر زندگی مردم گریزناپذیر بود.

او ادامه داد: این احاطه الزامات و باید و نبایدهایی را برای زندگی ایجاد کرده است و موجب شده ما برنامه‌های خود را در همه زمینه‌های فعالیت‌های فرهنگی با توجه به مؤلفه‌های جدید زیستی بازتعریف کنیم و مسئولیت‌ها را متناسب با شرایط جدید از نو بنویسیم و عمل کنیم.

رئیس سازمان امورسینمایی افزود: ما با نظر آقای دکتر صالحی کارگروه ویژه‌ای را برای نوشتن برنامه های متناسب با شرایط روز در وزارت‌خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی شماره ۲ آغاز کرده‌ایم. در دهه اخیر تغییراتی در اجزاء زندگی مردم به وجود آمده است که بازتعریف نگاه کلان به مقولات سینمایی در وزارت‌خانه ها را ضروری کرده است.

حیدریان گفت: اگر نتوانیم سینما را به عنوان جزئی از فعالیت کلان وزارتخانه بازتعریف کنیم ، عقب می‌مانیم و ناخواسته حذف خواهیم شد. ما این برنامه جامع را بر اساس دو نگاه و مولفه اصلی تنظیم خواهیم کرد؛ از اصلی‌ترین مؤلفه‌ها در شرایط جدید توجه به ویژگی انتخاب‌گری مطلق مخاطب است و ویژگی دوم، بی‌مرزبودن است و هر محصولی به‌خصوص محصول فرهنگی امروز از این بی‌مرزی بیشترین تأثیر را می‌پذیرد. ما باید بتوانیم از این بی‌مرزی استفاده کنیم و باید این اتفاق رخ بدهد.

او اظهار داشت: در این شرایط تولیدکنندگان لاجرم باید به سمت تولیدی استاندارد همراه با زبان و قالبی امروز در دنیا حرکت کنند. شاید به دلیل کم‌کاری، ما بتوانیم با تکنیک‌های سابق برای مردم خودمان فیلمی بسازیم و آن‌ها نیز با مهربانی آن را بپذیرند، اما بیننده و شنونده خارجی این‌گونه نیست و بیننده‌ای به روز شده است.

رئیس سازمان امور سینمایی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی گفت: امروز بیشتر مخاطبین سینما و فیلم کوتاه نسل جوان هستند و ما باید این مخاطبین را با تولید مرغوب حفظ کنیم، چراکه می‌دانیم آن‌ها آثار خارجی را بیش از آثار داخلی می‌بینند. آن هم امروز که با سهولت و در یک کیفیت بهتر و ارزان‌تر با این فیلم‌ها مواجه می‌شوند و ذهن آن‌ها با این زبان انس می‌گیرد.

حیدریان گفت: با توجه به الزامات و اجبارهای فضای جدید ما مهلت کمی داریم که توانایی خود را بروز بدهیم و حرف‌هایی بزنیم که مخاطب داشته باشد، در این وضعیت باید وضعیت آموزش را اصلاح کنیم و به بخش خصوصی سهمی مطلق بدهیم؛ چرا که ما فرصت دخالت نداریم.

او ادامه داد: ما وظایف دیگری داریم که باید بهتر انجام دهیم. ما نباید دخالت کنیم مگر جایی که بخش خصوصی نتواند کاری کند. باید از هر جهتی بخش خصوصی را تجهیز کنیم؟ چرا که وظیفه ما امکان سوزی و بستر سازی است.

رئیس سازمان امور سینمایی گفت: امروز برای دیده شدن در سطح جهانی نیاز به یک کمیت داریم. امروز اعداد بازدید در فضای مجازی حرف اول را می‌زنند. ما باید خیلی متفاوت‌تر وضعیت موجود عمل کنیم تا دیده شویم. برای دیده شدن نیاز به گفتن حرف اصیل داریم. ما از تکنولوژی و تکنیک غرب استفاده می‌کنیم اما اگر با زبان هنری آن‌ها سخن بگوییم، دیده نخواهیم شد و مخاطب ما را انتخاب نخواهد کرد.

حیدریان تصریح کرد: انجمن سینمای جوان در سال ۶۴ به دلایلی تأسیس شد. در آن زمان نیاز به ایجاد یک شرایط عدالت فرهنگی بود و منطقی وجود داشت که باید دفاتر خود را در شهرستان‌ها گسترش می‌دادیم. ایجاد این شرایط برای تولید محصولات فرهنگی نکته‌ای‌است که از طریق انجمن اتفاق افتاد. امروزهم باید متناسب با وضعیت جدید و شرایط، دفاتر ما در شهرستان‌ها گسترده‌تر شود.
او گفت: ما اساساً باید از تصدی‌گری پرهیز کنیم، مگر درحد ضرورت. در شهرستان‌ها نیاز به هم‌افزایی نیروهای فرهنگی دیگر نیز داریم و باید این نیروها را برای تأثیر بیشتر وارد میدان کنیم. در واقع باید شیوه‌هایی طراحی کنیم تا حوزه‌های هنری، دفاتر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها و دیگر مراکز فرهنگی به مشارکت و هم‌افزایی ‌ترغیب شوند. در حقیقت انجمن‌ها باید خودشان را آماده پذیرش مسئولیت بیشتری کنند.

حیدریان بیان کرد: از سویی شما باید مشکلات استانی خود را به خصوص در حوزه آموزش تشخیص بدهید تا برای آن چاره‌ای اندیشیده شود و ما بتوانیم از متخصصان از طریق مدرسه ملی سینما کمک بگیریم. اگر می‌خواهیم حذف نشویم باید مسئولیت‌های استانی را جزیی تر ببینیم و مراکز را به شهرها ببریم. باید تمرکز را فراموش کنیم.

او گفت: ما به دنبال وسعت بخشیدن به اختیارات همراه با مسئولیت شما هستیم و بودجه سال آینده را بر اساس همین نوع نگاهی که متناسب با شرایط جدید به وجود آمده، نوشته‌ایم. همچنین سعی داریم برنامه مستقل‌تری را به صورت مجزا از این بودجه، به مجلس ارائه کنیم.

در ادامه این نشست سیدصادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان درباره شرایط ویژه مورد نظر رئیس سازمان امور سینمایی گفت: ما به این موضوع بسیار اندیشیدیم تا بتوانیم برای آن شکلی عملیاتی پیدا کنیم. باید مسیری را راهبری کنیم تا بتوانیم گامی برای راه‌اندازی یک نهضت تحول برداریم.

او ادامه داد: باید متناسب با فضای امروز و با اهمیت پیدا کردن ریتم، سرعت و زمان و جهت‌دهی این موضوعات بر ذائقه مخاطب، از فضای مجازی حداکثر استفاده را ببریم.
دبیر سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: در ابتدا باید تولید را غیرمتمرکز کنیم. ما تجربه موفقی در سال گذشته داشتیم که با در نظر گرفتن یک بودجه اندک برای مراکز استان‌ها با انبوهی از تولیدات باکیفیت در مراکز استان‌ها رو به رو شدیم. ما با ایجاد یک موج در شهرستان‌ها مسبب تولید آثار ارزشمند بسیاری شدیم.

موسوی گفت: ما به دنبال راه‌اندازی جشنواره‌هایی در سراسر کشور هستیم که با موضوعات بومی برگزار شود؛ با این تفاوت که این جشنواره‌ها شکل مجازی داشته باشند و به جای هزینه در برگزاری جشنواره جایزه خوبی را برای آن جشنواره در نظر بگیریم.

او گفت: در واقع ما نهضت تولید محتوا را همگام با برگزاری این جشنواره‌ها برای فضای مجازی پیش خواهیم برد. از سویی، تولید متمرکز را کنار خواهیم گذاشت و به ایجاد موج جشنواره‌های فیلم کوتاه می‌نگریم و آموزش را نیز به سمتی که باید، می‌بریم.

در این جلسه چند تن از مدیران شهرستان های انجمن سینمای جوان به طرح نظرات و مشکلات کاری حوزه مسئولیت خود پرداختند.

 

«فیلم‌جُستار» از هر تعریف و قاعد...
جایزه رِمی «ورلد فست» آمریکا به ...
پوستر ششمین همایش مطالعات فیلم ک...
فیلم‌ساز لرستانی جایزه‌اش را به ...
کتاب «مجموعه فیلم‌نامه کوتاه» ، ...
«پیام خصوصی» در جشنواره کونکوردی...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *