جستجو
فریدون جیرانی در اولین پاتوق فصل هشتم:

اولین جلسه هشتمین فصل پاتوق فیلم کوتاه هفته گذشته با نمایش 4 فیلم کوتاه داستانی و با حضور فریدون جیرانی، در پردیس سینمایی بهمن آغاز به کار کرد.

به‌گزارش روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، در اولین جلسه از فصل هشتم پاتوق فیلم کوتاه، فیلم‌های‌کوتاه داستانی «بَدل» به‌ کارگردانی روناک جعفری، «سقف کاذب» به‌کارگردانی محسن نجفی‌مهری، «سایکو» به‌ کارگردانی مصطفی داوطلب و «نوشابه مشکی» به‌کارگردانی محمد پایدار به نمایش درآمدند و با حضور صاحبان آثار، عوامل، مهمانان و علاقه‌مندان، مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند.
فریدون جیرانی که منتقد اولین پاتوق این فصل بود در پرسش و پاسخ با برخی مخاطبان گفت: برایم مهم است که شما مخاطبان در رابطه با فیلم‌هایی که دیده‌اید نظر بدهید و در مورد نگرش فیلم‌ها صحبت کنید. بحث اصلی ما امروز در سینما باید نگرش و تفکر پشت فیلم‌ها باشد و به روز زندگی کردن و در واقع در ارتباط بودن با فضای جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم. وی در پاسخ به پرسش یکی از مخاطبان در مورد عدم ارتباط برقرار کردن با فضای کلی فیلم‌های به نمایش درآمده، اظهار داشت: دغدغه‌های شخصی ما ریشه در جامعه ما دارد، جهان‌بینی این نیست که برویم کتاب جواد طباطبایی را بخوانیم و آن فلسفه را مطرح کنیم، جهان‌بینی آن زندگی شخصی و تجربه‌های خودتان است.
فیلم‌ساز در جایی که تنفس می‌کند حس و حال جامعه را می‌گیرد
وی تصریح کرد: آنچه شما از زندگی به دست می‌آورید جهان‌بینی شما را تشکیل می‌دهد و با این دیدگاه هر مسئله شخصی را بیان کنید می‌شود مسئله جامعه؛ ذهنیات شخصی خودتان را حفظ کنید و اصلا به دنبال شعار نروید که اکنون در جامعه چه چیزی رخ می‌دهد؛ شما در این جامعه زندگی می‌کنید، فیلم‌ساز در جایی که تنفس می‌کند حس و حال جامعه را می‌گیرد و شما هر ذهنیت شخصی داشته باشید حس و حال جامعه درآن هست، بنابراین خودتان را محدود نکنید و ذهنیت شخصی خودتان را تبدیل به فیلم کنید.
این کارگردان پیشکسوت افزود: ذهن خودتان را محدود نکنید، فیلم‌سازی را رها و آزاد کنید،محدودیت فقط با سانسور نیست؛ به نظر من نسل جدید باید با فکر آزاد خود به پیرامونش نگاه کند، شاید شخصی‌تر از این فیلم‌هایی که دیدیم هم باشد، اما مهم این است که فیلم‌ساز ذهنیت‌اش را باز کند، من معتقد به آزادی بیان و فکر هستم، این دو مهم‌ترین عنصر است و اگر ما جلوی آزادی بیان و اندیشه را بگیریم، فیلم‌ساز را محدود کرده‌ایم. هم فیلم‌ساز باید بتواند حرفش را بزند و هم آزادی اندیشه و فکر کردن داشته باشد.
در ادامه برنامه پیام آزادی از آهنگسازان فعال سینمای ایران نیز به روی سن آمد و گفت و گویی را با فریدون جیرانی در باب نقش موسیقی متن در فیلم شکل دادند.پیام آزادی که آهنگساز فیلم کوتاه «بدل» نیز بود، در ابتدا گفت: به نظرم شرایط بهتر شده است و کارگردانان جوان به موسیقی متن در فیلم‌ها بهای بیشتری می‌دهند، احساس می‌کنم موجی پس از آثار آقای فرهادی راه افتاد که فیلم‌سازان احساس کردند اگر فیلمی موسیقی ندارد موفق است، اما واقعیت این است که موسیقی به اندازه کاراکترهای فیلم می‌تواند تاثیرگذار باشد، همان‌طور که یک جاهایی در فیلم نیاز به سکوت دارد به موسیقی هم نیاز دارد.آزادی افزود: موسیقی باید در خدمت فیلم باشد، انیو موریکونه در یک مستر کلاس آهنگسازی گفت که :« شما اجاره می‌شوید برای ایده یک کارگردان یا یک کمپانی و اگر به هر دلیلی نمی‌توانید در این پروژه حضور داشته باشید بروید آلبوم شخصی خودتان را بسازید.» به همین دلیل است که موسیقی باید در خدمت فیلم باشد و وقتی صحبت از موسیقی فیلم می‌شود، این نگاه و نظر کارگردان است که اهمیت پیدا می‌کند، البته یک خلائی در کشور ما وجود دارد که ما موزیک ادیتور نداریم، او رابط بین کارگردان و آهنگساز است، چراکه از همه کارگردانان نمی‌توان این انتظار را داشت که موسیقی را بشناسند و به همین دلیل است که موزیک ادیتور می‌تواند ذهنیت دو طرف را نزدیک کند.
جیرانی در پایان این نشست در رابطه با موسیقی متن در فیلم گفت: البته به نظرم در رابطه با نبود موسیقی، مرحوم عباس کیارستمی بود که شروع کرد و سکوت را جایگزین موسیقی کرد در سینما؛ اما به نظر من موسیقی خیلی نقش مهمی دارد و ما در سینما با موسیقی زندگی کرده‌ایم، این جمله شما خیلی درست و جالب است که موسیقی باید در خدمت فیلم باشد.
فصل هشتم پاتوق فیلم کوتاه هر هفته دوشنبه‌ها از ساعت 15 در سینما بهمن برگزار می‌شود.
نوید عزیزی سرپرست انجمن سینمای ج...
«آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه ...
علی خسروی سرپرست انجمن سینمای جو...
آیین تجلیل از چهره‌های شاخص هنر ...
پایان فیلم‌برداری «چهارشنبه سوری...
تماشای فیلم‌های درام و فانتزی در...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *