جستجو

 

 

دیمیتری ناکوس، یکی از فیلم‌سازان مهمان هفته فیلم اروپایی، از تجربه‌اش در ساخت فیلم با یک تیم ایرانی گفت.

 

به گزارش روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، دیمیتری ناکوس، کارگردان فیلم کوتاه از کشور یونان، یکی از فیلم‌سازان مهمان در برنامه هفته فیلم اروپایی بود که دو فیلم کوتاه «۴ مارس» و «اِویوا» از آثار وی به روی پرده رفت.

دیمیتری ناکوس در گفت‌و‌گو با روابط‌عمومی انجمن با اشاره به این‌که اکنون در حال آماده کردن مقدمات ساخت اولین فیلم بلند خود است گفت: «اولین فیلم کوتاهم را در سال ۲۰۱۰ کارگردانی کردم و تا کنون ۱۳ فیلم کوتاه ساخته‌ام. من علاقه‌مند به قصه‌گویی هستم و سینما ابزاری عالی برای این کار است. اساسا نقطه‌نظر من در انتخاب موضوع و محوریت ساخت فیلم‌هایم «انسان» است. دوست دارم داستان‌هایی درباره انسان‌ها بگویم؛ نه انسان‌های ویژه یا قهرمان‌ها؛ انسان‌هایی که به سادگی همین‌جا، مانند ما و در نزدیکی ما هستند؛ دوست دارم دوربین را نزدیک‌شان ببرم و با آن‌ها حرکت کنم.»

او در ادامه درباره دو فیلم حاضر در هفته فیلم اروپایی گفت: «هر دو فیلم من که در این ‌جا نمایش داده می‌شوند در جشنواره‌های بین‌المللی متعددی حضور داشته‌اند. جایزه بهترین بازیگر مرد از سی‌وهفتمین جشنواره فیلم کوتاه دراما و جایزه ویژه برای سه نقش اصلی از هفتمین جشنواره فیلم لاریسا برخی از جوایز کسب شده فیلم کوتاه «اِویوا» هستند. «۴ مارس» نیز جوایز بسیاری از جمله جایزه افتخاری بهترین بازیگر نقش اول زن و جایزه افتخاری بهترین تدوین فیلم کوتاه از سی‌و‌هشتمین جشنواره فیلم کوتا دراما و جایزه نخستین فیلم برتر در هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه لاریسا را کسب کرده است.»

دیمیتری در مورد فیلم‎های کوتاه ایرانی و تجربه‌اش در ایران افزود: «فیلم‌های کوتاه متعددی از کارگردانان ایرانی دیده‌ام. این فیلم‌ها معمولا موضوعات و داستان‌هایی ساده را به شکلی پیچیده و از زاویه دیدی متفاوت روایت می‌کنند. من تجربه همکاری و ساخت یک مستند کوتاه به عنوان تهیه‌کننده با کارگردانی ایرانی و در ایران را داشته‌ام. مردم در این‌جا و شیراز با مهربانی بسیار با ما هم‌کاری کردند و همین امر پروژه را تبدیل به تجربه بسیار خوبی برای من و همه گروه کرد.»

این فیلم‌ساز جوان یونانی با اشاره به مشکلات اقتصادی فیلم‌سازان فیلم کوتاه در ایران ادامه داد: «متأسفانه در کشور من هم چند سالی است که به دلیل مشکلات اقتصادی فراگیر، بودجه تخصیص یافته به ساخت هر فیلم کوتاه به نصف کاهش یافته است و چون به‌هیچ‌عنوان کافی نیست اکثر فیلم‌های کوتاه با دشواری و به شکل مستقل ساخته می‌شوند و این خود فیلم‌سازها هستند که به همدیگر کمک می‌کنند.»

او در پایان از حضور در این رویداد هنری و امکان ارتباط نزدیک و صمیمانه با فیلم‌سازان فیلم کوتاه ایرانی ابراز خشنودی کرد و آن را برای گسترش و معرفی بیشتر فیلم کوتاه مؤثر دانست.

هفته فیلم اروپایی با نمایش آثاری از ۸ کشور این قاره، یونان، بلغارستان، آلمان، لهستان، دانمارک، هلند، اتریش و مجارستان، با مشارکت انجمن سینمای جوانان ایران و مؤسسات فرهنگی اتحادیه اروپا و همراهی گروه هنر و تجربه و موزه سینما، نهم تا سیزدهم آبان‌ماه در موزه سینما واقع در باغ فردوس برگزار شد.

 

 

 

حضور استاندار فارس در دفتر انجمن...
همزمان با حضور در جشنواره کن از ...
محسن جهانی سرپرست انجمن سینمای ج...
سیدوحید سیدحسینی به‌عنوان سرپرست...
تک‌نوازی در نشست فیلم کوتاه تبریز
هشت اثر خراسان شمالی در آستانه ت...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *