جستجو
داریوش غریب‌زاده در گفتگو با خبرآنلاین:

داریوش غریب‌زاده نویسنده و فیلم‌ساز سینمای کوتاه که در دومین دوره اردوی منطقه‌ای فیلم‌سازی «ایده تا تولید» انجمن سینمای جوانان ایران به عنوان استاد ژانر ملودرام حضور دارد، درباره اهمیت برگزاری این دوره و وضعیت سینمای کوتاه ایران و نقش انجمن در این سینما توضیح داد.

 

داریوش غریب‌زاده نویسنده و فیلم‌ساز سینمای کوتاه و مستقل که در دومین دوره اردوی منطقه‌ای فیلم‌سازی «ایده تا تولید» انجمن سینمای جوانان ایران که در شهر همدان برگزار می‌شود، در گفتگو با خبرنگار خبرآنلاین درباره اهمیت پرداختن به فیلم کوتاه و برگزاری دوره‌‌های آموزشی که به فضای عملیاتی و کاربردی نزدیک است، برای کارگردان‌‌های تازه‌کار، عنوان کرد: دوره «ایده تا تولید» یک دوره آموزشی به همراه تولید است که در دو هفته به صورت مجازی و حضوری با حضور هنرجوهای مستعدی که درسه ژانر مشخص شده این دوره ایده دارند، در حال برگزاری است و قرار است در انتهای این دوره آموزشی در ژانر ملودرام  نیز یک فیلم کوتاه گروهی توسط پنج نفر از هنرجوها تولید شود.

وی درباره روند این دوره توضیح داد: هفته اولی که دوره به صورت مجازی برگزار شد، ایده و طرح‌های هنرجوها مورد بررسی قرار گرفت و ایرادهای آن‌‌ها رفع شد و در نهایت با توافق و اجماع هر پنج هنرجو، فیلم‌نامه اصلی باتوجه به طرح یک یا چند نفر از آن‌ها به نگارش درآمد تا در زمان برگزاری حضوری دوره، زمان کمتری صرف نوشتن و نهایی کردن فیلم نامه صرف شود و سریع‌تر به مرحله پیش تولید فیلم برسیم.

کارگردان فیلم کوتاه «لاک پشت» با اشاره به یکی از بزرگ‌ترین کمبودها و مشکلاتی که نسل جوان فیلم‌ساز با آن درگیر هستند، گفت: یکی از بزرگ‌ترین معضل‌های نسل جدید فیلم‌ساز، آشنایی نداشتن از اصول و لزوم کار گروهی در سر صحنه و در مراحل ساخت فیلم است. من در دوره «ایده تا تولید» به همراه دو مربی دیگر سعی داریم که روحیه کار گروهی و اصول تقسیم وظایف را از سر تجربه به هنرجوها آموزش دهیم و نشان دهیم که بر فرض صدابردار در مرحله تولید فقط با فیلم‌بردار در ارتباط است و وظیفه و ارتباط‌های او در کار حرفه‌ای خارج از این چهارچوب نیست.

مربی ژانر ملودرام دومین دوره «ایده تا تولید» دباره هدف‌های این دوره تصریح کرد: دوره «ایده تا تولید» بیشتر از هر چیزی قصد دارد با انتقال تجربه به هنرجوها، مسائلی که شاید در آموزش‌های تئوری و آکادمیک قابل درک و بیان نباشد، آموزش دهد، به عنوان مثال ارسلان امیری که در اولین دوره «ایده تا تولید» در بوشهر به عنوان مربی حضور داشت، بهترین گزینه برای آموزش نحوه حضور فعال و موثر یک کارگردان سر صحنه است که هنرجوها باید از آن استفاده کنند.

وی با اشاره به مربیان با تجربه‌ای که هنرجوها می‌توانند از سبک کاری آن‌ها و تجربه‌های آن‌ها درس بگیرند، ابراز کرد: به خاطر دارم که عادل تبریزی مربی دوره گذشته، به هنرجوها می‌گفت که یک روز برای ضبط به خارج از شهر رفته بودند، تمام عوامل و تجهیزات آماده برای تصویربرداری بود ولی شلوار نقش اصلی فیلم پاره ‌شد و به دلیل شلوار پاره یک بازیگر و نبودن نخ و سوزن، تمام هزینه‌ها و ضبط یک روز کامل به هدر رفت.

غریب‌زاده با بیان این‌که اصل اول فیلم‌سازی برنامه‌ریزی و نظم است، درباره نیاز جوان‌ها برای انتقال این نوع تجربه‌ها توضیح داد: نبودن یک نخ و سوزن، تجربه‌ای است که در هیچ کلاس درسی آموزش داده نمی‌شود، نحوه مقابله و پیشگیری از چالش‌های سر صحنه و روش درست مقابله با آن می‌تواند تمام چیزی باشد که نسل جدید به آن نیاز دارد، فیلم‌سازهای جوان از نظر علمی قوی هستند و تشنه تجربه‌ها و اصول عملی کار هستند.

 

 

کارگردان «مرد آبی» با اشاره به یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های سینمای ایران با سینمای جهان گفت: سینمای ایران اصولا سینمای اجتماعی است و ما در این سینما چیزی به نام ژانر نداریم. معتقد هستم که دوره‌های شبیه به «ایده تا تولید» می‌تواند به تنوع ژانرها کمک کند استفاده شده توسط هنرجوها و فیلم‌سازها و ما در آینده شاهد فیلم‌هایی در ژانر وحشت و رازآلود در سینمای بلند و کوتاه باشیم.

وی ادامه داد: بیشتر نسل جدید و جوان فیلم‌ساز سینمای ایران، خروجی دوره‌های انجمن سینمای جوان ایران هستند؛ فیلم‌سازانی مانند آیدا پناهنده، شهرام مکری، سعید روستایی و… از آموزش دیده‌های انجمن سینمای جوانان ایران هستند و به همین دلیل حضور علاقه‌مندان به سینما به ویژه سینمای کوتاه را به جوانان توصیه می‌کنم و امیدوار هستم که در ادامه بیشتر شاهد رویش‌های سینمایی مانند برادران اَرک باشیم.

غریب‌زاده در پایان درباره انجمن سینمای جوانان ایران گفت: انجمن بزرگ‌ ترین نهادی بود در سال‌‌های گذشته، نیروی متخصص سینمایی آموزش داد. انجمن صرفا برگزار کننده یک جشنواره بین‌المللی نیست و جریان سینمای کوتاه ایران را با تولیدها و تربیت نیرو در دست دارد.

 

دومین اردوی منطقه‌ای فیلم‌سازی «ایده تا تولید» 31 تیرماه تا 7 مردادماه ۱۴۰۱ به‌میزبانی انجمن سینمای جوانان همدان در برگزاری است.

از کمدی تا آخرالزمان / هفتمین جل...
«فیلم‌جُستار» از هر تعریف و قاعد...
جایزه رِمی «ورلد فست» آمریکا به ...
پوستر ششمین همایش مطالعات فیلم ک...
فیلم‌ساز لرستانی جایزه‌اش را به ...
کتاب «مجموعه فیلم‌نامه کوتاه» ، ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *