جستجو

 

آنیتا کیانکوفسکا- ناگوی کارگردان انیمیشن تجربی در نشست تخصصی مجازی «38-20» جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران بیان کرد که گاهی با یک چراغ قوه و دوربین می‌شود به راحتی انیمیشن ساخت.

به‌گزارش ستاد خبری سی و هشتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، صبح امروز ۲۸ مهرماه نشست مجازی آنیتا کیانکوفسکا- ناگوی با محوریت نورپردازی در انیمیشن تجربی در قالب نشست‌های «۲۰-۳۸» جشنواره فیلم کوتاه تهران برگزار شد.
وی در ابتدای این نشست درباره استفاده از نور یو وی بیان کرد: استفاده از نور یو وی یک مقدار دشوار است چون چشم انسان نمی‌تواند این نور را ببیند. به خاطر همین هم یادم است که در پروژه‌ای مجبور بودیم مقداری نور غیرمعمولی در صحنه استفاده کنیم تا صحنه برای مخاطبان کاملاً تاریک نباشد. با این حال ما عمدتاً در تاریکی کار می‌کردیم. همانطور که می‌دانید نور یو وی بی خطر هم نیست و ممکن است باعث سرطان شود. به همین دلیل که استفاده از نور یو وی امن نیست همه باید در تاریکی می‌بودند، عینک مخصوص یو وی استفاده می‌کردند و کرم ضد آفتاب می‌زدند. مثلاً در یکی از فیلم‌ها هیچ نوری دیده نمی‌شود و صرفاً از نورپردازی استفاده شده تا بخش‌هایی از تصاویر مشخص باشد.
وی افزود: می‌خواهم کمی درباره اینکه چگونه با گل رس کار و چگونه این گل را نورپردازی می‌کنم صحبت کنم البته این شیوه که کار می‌کنم خیلی نرمال نیست. از این تکنیک برای نورپردازی برای گل رس در شرایطی استفاده می‌کنم که نور خیلی خاصی وجود داشته باشد. وقتی به انیمیشن‌هایی که با گل رس ساخته می‌شود فکر می‌کنیم، عمدتاً یک چیز استاندارد به ذهن می‌رسد که کاراکترها با گل رس ساخته شده‌اند. اما کاری که من می‌کنم این است که شیشه را با گل رس می‌پوشانم، پشت آن از یک منبع نور استفاده می‌کنم که افکت نوری جالبی ایجاد می‌کند درواقع مثل رنگ از گل رس استفاده می‌کنم. واقعاً رنگ‌های تصاویر در این تکنیک اهمیت ندارد. علت اینکه رنگ اهمیت ندارد این است که کار شما می‌تواند مثل تصویر سیاه و سفید باشد و در پست پروداکشن می‌شود هر رنگ دیگری به آنها داد. این تکنیک برای تولید تصاویر انتزاعی و حرکت‌های سیال خیلی مناسب است وقتی لایه لایه گل رس را به شیشه اضافه می‌کنم ابتدا تصویر سفید است اما کم کم به سیاهی می‌گراید.
آنیتا کیانکوفسکا- ناگوی پس از پخش تصاویر گفت: همانطور که دیدید این تکنیک کمک می‌کند حرکات نرمی تولید شود، امکان خوبی که این تکنیک می‌دهد آزادی است که از این نظر شبیه نقاشی است و می‌شود با آن هر آنچه که تصور می‌کنید به تصویر بکشید. آخرین چیزی که می‌خواهم درباره آن صحبت کنم درباره طراحی با نور است. برای این کار صرفاً به تاریکی، یک دوربین و یک چراغ قوه نیاز داریم. چراغ قوه را در تاریکی حرکت می‌دهیم، دوربین نورها را ضبط می‌کند و این موضوع تبدیل به نقاشی و انیمیشن شما می‌شود.
وی بعد از نشان دادن تصاویری گفت: این انیمیشن با همان تکنیک نور در تاریکی ساخته شده است. این فیلم محصول کارگاهی بود که چند سال پیش در یک کشور برگزار کردم. چیزی که من درباره این تکنیک دوست دارم این است که عملاً می‌شود بدون هیچ وسیله‌ای توسط این تکنیک انیمیشن ساخت. صرفاً یک چراغ قوه لازم است، حتی می‌شود از نور موبایل برای تولید اینگونه انیمیشن‌ها استفاده کرد شما به یک دوربین هم احتیاج دارید که ۱۵ ثانیه برای هر فریم کافی است. فقط کافی است دوربین را در تاریکی روشن کنید، برای هر فریم به مدت ۱۵ ثانیه با چراغ قوه هرچه می‌خواهید نقاشی کنید، مثلاً آن تصاویری که برایتان نشان دادیم ماحصل این بود که در جایی عده‌ای با چراغ قوه هی نور می‌انداختند و ما ضبط می‌کردیم. اما مهمترین چیز این است که تصور شما هیچ محدودیتی ندارد درواقع با چراغ قوه هر چه دلتان بخواهد می‌توانید خلق کنید.

این انیماتور در بخش دیگر از صحبت‌هایش بیان کرد: قبل از اینکه وارد دنیای انیمیشن شوم در حوزه زیست‌شناسی درس می‌خواندم، من قسمت عمده از وقتم را پشت میکروسکوپ تصاویری را نگاه می‌کردم. به خاطر همین هم تصاویری که حالت پزشکی و زیست‌شناسی دارند، همیشه به عنوان یک پس زمینه و یک منبع الهام در ذهن من هستند.
وی درباره سینمای تجربی گفت: چیزی که در انیمیشن بیشتر از هرچیزی برای من مهم است، آزادی است. در انیمیشن هیچ چیزی مانع نیست، تصور سازنده، مرزهای انیمیشن است و تا جایی که تصور اجازه بدهد می‌توان انیمیشن ساخت البته بودجه هم اهمیت دارد ولی می‌شود با چیدمانی ارزان از پس آن هم برآمد. برای من در ساخت یک انیمیشن روند رسیدن به تکنیک مناسب برای رسیدن به آنچه که می‌خواهم بیان کنم، تجربی است. در آن روند سعی می‌کنم آنچه را دارم با هم وفق بدهم و در این روند تجربه‌های مختلف برایم رخ می‌دهد.
وی در پایان درباره سوءتفاهم‌های سینمای تجربی در همه جای جهان بیان کرد: خیلی با سوءتفاهمی مواجه نشده‌ام. شاید جواب جدی تر این است که بیننده‌ها آزادند هر نظری درباره فیلم‌های من داشته باشند اما من با فیلم‌هایم زندگی می‌کنم گاهی اوقات این فیلم‌ها شاید احساساتی را در افرادی برانگیخته باشند اما من فیلم‌هایم را دوست دارم.

سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران تا ۲ آبان ۱۴۰۰ (۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۱) در حال برگزاری است. این رویداد برای اولین‌بار در تاریخ سینمای ایران واجد شرایط تایید آکادمی اسکار شناخته و معرفی شده است.

موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره س...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *