جستجو

 

معاون وزیر علوم در جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: پژوهش در کشور ما اولویت چندم است؛ حتی در دانشگاه‌های ما  اول حقوق افراد را می‌دهند و بعد از آن هزینه صرف پژوهش می‌کنند.

به گزارش ستاد خبری جشنواره فیلم کوتاه تهران، در «شب دانشجویان سینما» که با حضور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران، مدیر گروه سینمای دانشگاه سینما تئاتر و هنرمندان برگزار شد، برگزیدگان نخستین همایش بین المللی فیلم کوتاه و نخستین جشنواره فیلم کوتاه اینترنتی معرفی شدند.

در ابتدای این مراسم فرید فرخنده کیش، دبیر سی و سومین جشنواره فیلم کوتاه تهران، اظهار کرد: همانطوری که مستحضر هستید، امسال از سوی سازمان سینمایی، سال سینمای جوان نامگذاری شده است؛ از همین رو توجه ما نیز بیش از پیش در انجمن سینمای جوانان، به تولید فیلم کوتاه بود.

او با بیان اینکه این واقعه مهم را دو حوزه آکادمیک یعنی دانشگاه و سینما،‌ انجام دادند،‌ تاکید کرد: در انجمن سینمای جوان، قصد بر این بوده در کنار فضای آموزشی، به اطلاعات دانشجویان بیفزاییم تا بتوانند بیش از گذشته در حوزه تولید قدم بردارند.

دبیر سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، با بیان اینکه ایجاد حوزه آموزش نخستین گام در این راه بود و کنفرانس فیلم کوتاه نیز در همین راستا برگزار شد، تصریح کرد: امیدوارم بتوانیم شاهد پیشرفت سینمای کوتاه جذاب و حرفه‌ای در آینده باشیم و بتوانیم این جریان را با همکاری دانشگاه‌ها گسترش دهیم.

در ادامه برنامه شهاب اسفندیاری، مدیر گروه سینمای دانشگاه سینما تئاتر که همزمان با ورود اکبر عالمی روی صحنه رفته بود، با بیان اینکه اکبر عالمی تاریخ زنده آموزش سینما و تلویزیون در کشور ما است، گفت: ۲۱ سال پیش که وارد دانشکده شدم تا امروز این حس یتیم بودن دانشجویان سینما را حس کردم. دانشجویانی که نه در وزارت علوم و نه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آنطور که باید جایگاهی ندارند و به رسمیت شناخته نمی‌شوند.

او ادامه داد: سهمیه سرانه دانشجویان هنر در دانشگاه، نصف سهمیه دانشجویان دانشگاه تهران است. با وجود اینکه نصف دانشجویان دانشگاه تهران در رشته‌های علوم انسانی تحصیل می‌کنند و هزینه‌های زیادی ندارند. امیدوارم این یتیمی دانشجویان سینما، با همتی که در این چند سال اخیر اتفاق افتاده و حمایت‌ها و همراهی‌های انجمن سینمای جوانان ایران، ارتباط ارگانیکی برقرار کرده و برای اعتلای سینمای ایران متحد باشیم.

در ادامه و پس از تقدیر از علیرضا اسفندیارنژاد، دانشجوی برتر دانشکده سینما تئاتر در مقطع کارشناسی و مریم جمعه به عنوان دانشجوی برتر خارجی این دانشکده، کوثر احمد آخوندی نماینده انجمن علمی دانشجویان دانشکده هنر، برای قرائت دل‌نوشته‌ای به روی صحنه آمد. پس از آن علی کشوری به عنوان دانشجوی برتر مقطع کارشناسی‌ارشد مورد تقدیر قرار گرفت. او پس از دریافت جایزه خود گفت: از بد حاثه به سمت سینما و پس از آن تئاتر رفتم و اگر مادرم اجازه می‌داد راه پدرم را که خلبان بود دنبال می‌کردم.

او در پایان صحبت‌های خود گفت:‌ سریال «سیمرغ» باعث شد که در راه هنر بیفتم و امیدوارم راه پدرم را در راه هنر ادامه دهم.

محمد حسین اسماعیلی، دبیر نخستین جشنواره فیلم کوتاه اینترنتی نیز با بیان اینکه یکی از پایه‌های اصولی در فعالیت‌های هنری به ویژه سینما، فعالیت های آموزشی است،‌ بیان کرد: یکی از مهمترین دیدگاه‌های انجمن سینمای جوانان ایران نیز بحث‌های آموزشی است و دفاتر انجمن در استان‌های مختلف، در خصوص بحث آموزش برنامه‌ریزی خوبی دارند.

او اضافه کرد:‌ یکی از اقداماتی که در این راه انجام شد این بود که حاصل و خروجی این دوره‌های آموزشی مورد ارزیابی قرار بگیرد تا آسیب شناسی شود.

دبیر نخستین جشنواره فیلم کوتاه اینترنتی با بیان اینکه مهمترین خروجی تولیداتی است که هنرجویان انجام می‌دهند،‌ خاطرنشان کرد: در همین راستا فراخوانی داده شد تا از سوی انجمن سینمای جوان، کسانی که دوره‌ها را گذرانده‌اند، فیلم‌هایشان را برای ما ارسال کنند.

اسماعیلی با بیان اینکه فراخوان این جشنواره برای آثار تولیدی بین سال‌های ۹۲ تا ۹۴ بود، افزود: حدود یک‌هزار فیلم تولید شده بود که انجمن سینمای جوان، ۴۷۰ فیلم را به دبیرخانه ارسال کرد و توسط هیئت انتخاب مورد ارزیابی قرار گرفتند.

او در پایان با اشاره به اینکه  این جشنواره نشان داد فارغ التحصیلان این کلاس‌ها، می‌توانند آثار خوبی خلق کنند، عنوان کرد: امیدوارم با این حمایت‌ها که در انجمن سینمای جوانان ایران انجام می‌شود، بتوانیم گام‌های موثری در این راه برداریم.

پس از قرائت بیانیه جشنواره فیلم کوتاه اینترنتی، اکبر عالمی که برای اهدای جوایز این بخش به روی صحنه آمده بود، تاکید کرد: صدای پای هنرمندان خلاق و توانا برای اینکه بتوانند در صحنه سینمای ۱۱۶ ساله ایران و در مجامع بین‌المللی افتخار آفرینی کنند، از طرف من شنیده شد.

سپس برگزیدگان این جشنواره نیز معرفی شدند که بر این اساس مریم صبوری برای فیلم «کادوی تولد»،‌ فرزاد بهمن‌پور برای فیلم «سه بار الف» و سمیه براتی برای مستند «سیاه مال» جوایز اول تا سوم را دریافت کردند. همچنین محدثه بهراد برای فیلم «آرزو» و یلدا عدلی برای فیلم «کوک» نیز مورد تقدیر قرار گرفتند.

در ادامه مراسم وحید احمدی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم و دبیر کل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) با بیان اینکه معمولا در جمع هنرمندان نباید صحبت کلاسیک کرد و باید حرف دل زد، گفت: معمولا در مجامع این چنینی احساس شادی می‌کنم. با توجه به مسئولیتی که دارم به مسئولان دبیرخانه گفتم که خیلی در مورد علم و فناوری حرف می‌زنیم اما اثرگذاری خاصی ندارد و باید از طریق هنرمندان این امر محقق شود.

او بیان کرد:‌ سال گذشته جشنواره‌ای در حوزه عکس و کاریکاتور داشتیم که اثرگذاری آن در حوزه علم و فناوری بود. شما می‌دانید آثار کوچک اثرات بزرگی دارد.

دبیر کل شورای عالی عتف، با تاکید بر اخلاق علمی، تصریح کرد: پژوهش در کشور ما اولویت چندم است؛ حتی در دانشگاه‌های ما  اول حقوق افراد را می‌دهند و بعد از آن هزینه صرف پژوهش می‌کنند.

احمدی اضافه کرد: در دانشگاه‌ها تکلیف کردیم که ۱۵ درصد از بودجه‌ها باید برای پژوهش هزینه شود اما کمتر از ۱۰ درصد بودجه دانشگاه‌ها صرف این مهم می‌شود.

او خطاب به هنرمندان تاکید کرد: با هر شیوه و فکری که خلاقیت دارد، به حوزه علم و فناوری ورود پیدا کنید. باید هنر به کمک فرهنگ‌سازی در این حوزه بیاید و با این رویکرد از شما درخواست می‌کنیم که ورود پیدا کرده و آثار موثری را بسازید.

دبیر کل شورای عالی عتف در پایان با تاکید بر ساخت آثار در حوزه علم و فناوری، خاطرنشان کرد: از آثاری که در این حوزه ساخته می‌شود،‌ حمایت می‌کنیم.

در ادامه فیلم‌های برگزیده سی و سومین جشنواره فیلم کوتاه تهران به انتخاب شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری معرفی شدند که بر این اساس مهرداد خمامی‌پور، سعادتعلی سعیدپور، روح الله مولوی، محمدرضا حافظی،‌ شکوفا کریمی، ‌سید مسلم طباطبایی،‌ نازنین سبحان سربندی، رامین بهادری، سامان آریان‌پور، علیرضا دهقان و‌ احسان ملازاده، جوایز فیلم‌های برتر جشنواره سی و سوم از نگاه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری را دریافت کردند.

در ادامه این مراسم محمد حسین تمجیدی، مدیر نخستین همایش بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، درباره جزییات برگزاری این همایش توضیحاتی ارائه داد و گفت: در بازده چهار و نیم ماهه فراخوان این همایش اعلام و از سراسر کشور مقالاتی ارائه شد. ۵۱ مقاله به دبیرخانه رسید که ۳۱ مقاله به داوری اصلی و در نهایت ۲۶ مقاله به داوری نهایی راه پیدا کرد. از این میان ۱۱ مقاله برای قرائت در صحن همایش انتخاب شدند.

در پایان این مراسم پروانه احمدی، وحید آبرود، احمد خوش نیت، کامبیز حضرتی، رامتین شهبازی، محمدعلی صفورا، یوکابد عارفی، مجید کیانیان، زینب لطفعلی خانی، علی منوچهری و مائورو گومز از کلمبیا به عنوان برگزیدگان همایش بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، معرفی شدند.

موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره س...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *