جستجو
کیوان شمشیربیگی در گفت‌وگو با پانا:

یک فیلمساز و مدرس سینما معتقد است که انجمن سینمای جوان توانسته ساختار خود را در امر آموزش، تولید و هدایت فیلمسازان به رویدادها و سینمای حرفه‌ای جا بیاندازد و موفق عمل کند.

 

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، کیوان شمشیربیگی تهیه‌کننده، کارگردان، نویسنده و مدرس انجمن سینمای جوانان ایران در گفت‌وگو با پانا درباره برگزاری آزمون فیلمسازی دوره یکساله در این نهاد بیان کرد: «پیش از دوران کرونا، دوره‌های دو ساله‌ای برای آموزش سینما برگزار می‌کردیم که در آن‌ها امکان آموزش بنیادی‌تری فراهم‌بود و توانایی‌هایشان به طور تخصصی در رشته‌های مورد علاقه‌شان پرورش داده می‌شد. همچنین سرفصل‌های گزارش‌نویسی و داستان نویسی داشتیم که در دوره‌های فیلمسازی تعاملی همگی به اصطلاح به صورت کنسروی و مختصر به هنرجویان منتقل شد و پرداخت‌ دقیق به مباحث را به ناچار کنار گذاشته بودیم. من با دوره‌های فیلمسازی تعاملی موافق نبودم هرچند تجربه‌های از سر اجباری به دلیل محدودیت‌های کرونا بود و تا حدی به استمرار ارتباط با هنرجویان منجر شد اما هنرجویان، فیلمسازی را به طور تجربی و عملی درک نکردند.»

وی افزود: «در حالی که درباره میزانسن‌ها در دوره‌های حضوری به یک تحلیل می‌رسیدیم و درباره همه جزییات بحث و گفت وگو می‌کردیم. درحالی‌که در دوره‌های تعاملی هنرجو باید خود این بخش را پیش می‌برد و این امتیاز و تعهد انجمن سینمای جوانان ایران به هنرجو که او را در هر مرحله‌ای همراهی می‌کند، چندان قابل اجرا نبود.»

این فیلمساز درباره روند آموزش و ظرفیت‌های آن در کرمانشاه بیان کرد: «فرصت‌های زیادی برای فیلمسازی در این استان وجود دارد. ما حتی در دوره‌های تعاملی نیز از یکسری آموزش‌ها جا و غافل نماندیم و حالا با برگزاری آزمون فیلمسازی در آبان ماه از فضای تعاملی عبور خواهیم کرد. اما شاید از منظری آن هم تجربه خوبی بود و می‌توانیم از تجارب برگزاری آن استفاده کنیم و ترکیبی از فضای تعاملی با حضوری را داشته باشیم به شرط آنکه فیلمساز جوان رها نشود و نوعی راهنمایی جمعی از سوی استادان برای پیشبرد فیلمسازی‌اش تا پایان تحویل و به سرانجام رساندن آن داشته باشد.»

شمشیر بیگی درباره همزمانی روند آموزش، تولید و جشنواره در انجمن گفت: «این فرم از حمایت علاقه‌مندان تنها در آکادمی های معتبر دنیا می‌افتد که هنرجو از آموزش شروع کرده و در نهایت به نتیجه برسد، حتی در دانشگاه‌های هنری و سینمایی نیز چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد. این فرصت بی‌نظیر است و انجمن با ظرفیت جمع و جوری که در دفاتر متعدد خود در سراسر کشور دارد توانسته ساختار خود را در امر آموزش، تولید و هدایت فیلمسازان به رویدادها و سینمای حرفه‌ای جا بیاندازد و موفق عمل کندبه نظرم این نهاد می‌تواند با شرایط خاص‌تری این نقش و جایگاه را پررنگ‌تر کند و آن پرداختن جدی‌تر به فیلمسازان و رصد کردن آن‌ها در همه شهرهاست. چنانچه امروز در شوراهای پیچینگ این انرژی گذاشتن صورت می‌گیرد.»

وی ادامه داد: «فکر می‌کنم لازم است برای ارتقای بیشتر فیلمنامه‌های ارائه شده به لحاظ تکنیکی نیز توجه ویژه‌تری صورت بگیرد. در واقع بهتر است از شرایط کمی در تولید فاصله بگیریم و کارها کیفی‌تر شوند. همچنین از تهیه‌کنندگانی دعوت کنیم تا پای کار بیایند و از فیلمسازان کوتاه حمایت کنند. ما به راه‌اندازی یک بانک فیلمنامه در فیلم کوتاه هم نیاز داریم که ویترینی باشد برای حل معضل همیشگی فیلمنامه در سینمای ایران و می توان با یک سازوکار حرفه‌ای فروشگاهی برای عرضه و تقاضای فیلمنامه‌ها ایجاد کرد. چراکه ما قطعا فیلمنامه‌نویسان خوبی داریم که هنوز فرصت ارائه کارهایشان را پیدا نکرده‌اند و ارتباطی با فیلمسازان ندارند تا قصه‌هایشان را ارائه کنند.»

 

علی خسروی سرپرست انجمن سینمای جو...
«آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه ...
آیین تجلیل از چهره‌های شاخص هنر ...
پایان فیلم‌برداری «چهارشنبه سوری...
تماشای فیلم‌های درام و فانتزی در...
حضور استاندار فارس در دفتر انجمن...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *