جستجو

میک هانیگن داور بخش مسابقه بین‌الملل سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران می‌گوید ما در این جشنواره به دنبال استعدادهای جدید هستیم.

 

 

به گزارش ستاد خبری سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، میک هانیگن مدیر عامل جشنواره Indie Cork ایرلند و یکی از اعضای هیئت داوران مسابقه سینمای بین الملل سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: آنچه که در فیلم کوتاه وجود دارد اصالت و هوای تازه‌ای است که در فیلمسازان جوان دیده می‌شود. ما همه موافق هستیم که فیلم کوتاه یک هنر است و این هنر می‌تواند مواردی چون اجتماع، عرفان یا سیاست را در خود داشته باشد. همه این مفاهیم اجتماعی، معنوی و حتی سیاسی در فیلم کوتاه به صورت خیلی فشرده بیان می‌شوند ولی طول فیلم کوتاه همانقدری است که باید باشد و به اندازه است. بعضی اوقات به دنبال جدیدترین کارها از فیلمسازانی می‌گردیم که پیش از این می‌شناختیم، اما در فیلم کوتاه ما بیشتر به دنبال صداهای جدید و استعدادهای جدید هستیم. کاری که من، محمد فهیمی و سایر دوستانم در این جشنواره انجام می‌دهیم این است که استعدادهای جدید را شناسایی ‌کنیم و سکویی شویم برای دیده شدن آن‌ها و این فرصت را فراهم کنیم تا در آینده برای فیلمسازی تشویق شوند.
وی درباره شناخت از سینمای ایران اظهار کرد: به اندازه کافی با سینمای فیلم کوتاه آشنا نیستم و خیلی خوشحال شدم که من را دعوت کردند تا به اینجا بیایم و در کنار دوستان باشم. در این چند روز آثاری که دیدم بسیار نویدبخش بودند. ما آثاری از انیمیشن، سینمای تجربی، مستند و کوتاه دیدیم و من صدای تازه‌ای می‌شنوم که مختص به سینمای فیلم کوتاه ایران است. در هر کجای دنیا صداهای متفاوتی رادر هر جشنواره می‌شنویم اما در اینجا فیلم‌ها لهجه خاص و ساختار خودشان را دارند.
عضو هیئت مدیره فدراسیون انجمن‌های فیلم ایرلند، درباره معیارهای انتخاب اثر برتر عنوان کرد: به عنوان داور ما یکسری مسئولیت داریم. ابتدا اینکه آثار هنری باشند، فیلم محصول سینما و هنر است و باید سبک خاص فیلمساز را همراه داشته باشد. جوایزی که ما انتخاب می‌کنیم و ارائه می‌دهیم، موجب می‌شود تا برنامه‌ریزان فستیوال‌های دیگر نیز به آن نگاه کنند. ما می‌خواهیم فیلمی را انتخاب کنیم که ارزش این جایزه را داشته باشد. آن چه که ما انتخاب می‌کنیم باید مایه افتخار جشنواره فیلم کوتاه تهران باشد و باید فیلمی را انتخاب کنیم که جشنواره شرمنده آن نباشد و با افتخار بگوید این فیلم برتر جشنواره است. امتیاز بزرگ فیلم این است که باید جدید باشد و از نظر فرم و محتوا و موضوع تازگی داشته باشد.
هانیگن در ادامه درباره تیم داوری و حضور در کنار سایر اعضای هیئت داوری نیز گفت: بسیار این همکاری برایم لذت بخش است، آنچه که من هرروز چشم انتظارش هستم، این است که فیلم‌ها را ببینیم و بعد درباره آن‌ها با دوستانم صحبت کنم و این برای من یک امتیاز ویژه است. من این چالش را دوست دارم. وقتی یکی از اعضا می‌گوید من این فیلم را دوست دارم ما می‌پرسیم که چرا این فیلم را دوست داری و او پاسخ داده و دلایل خود را عنوان می‌کند. من برای تک تک این اعضا احترام زیادی قائل هستم چرا که در این میان فیلمساز، کارگردان، تهیه کننده حضور دارد. آدم‌های بسیار بااستعدادی هستند که بودن درکنارشان برای من باعث افتخار است. ما دوروز سخت را پشت سر گذاشتیم و امیدوارم که تصمیم نهایی را بگیریم و کمی استراحت کنیم. امیدوارم بتوانیم تهران را ببینیم؛ حضور در این جشنواره برای من تجربه بسیار خاصی بود.

تجسم یک باور کهن
موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *