جستجو

 

کارگردان “سوکار” بر این اعتقاد است که فیلم کوتاه توانایی تاثیرگذاری شدید در کوتاه مدت و کمترین زمان ممکن بر مخاطب را دارد؛ وجهی که فیلم بلند نمی‌تواند آن را داشته باشد.

به گزارش ستاد خبری سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، داریوش غریب‌زاده، کارگردان موفق عرصه فیلم کوتاه که فیلم‌هایی چون بومرنگ، لاک‌پشت، مرد آبی و سوکار را در کارنامه دارد، در گفت و گو با جام جم درباره جشنواره فیلم کوتاه به جام‌جم گفت: از سال ۷۳ به‌طور مستمر با این جشنواره بوده‌ام، چه آن‌موقع که خودم فیلم داشتم و چه وقتی فیلم نداشتم و فقط به دلیل علاقه‌ام برای تماشای فیلم‌ها می‌آمدم و اتفاقات جشنواره را رصد می‌کردم. قضاوت ما درباره این رویداد به این بستگی دارد که از چه زاویه‌ای بخواهیم به آن نگاه کنیم. اگر بخواهیم از این زاویه نگاه کنیم که چقدر در معرفی کارگردان‌های بزرگ به سینمای ایران سهم داشته‌، این جشنواره نقش خیلی مهم و پررنگی داشته است و نمره قبولی می‌گیرد.
این مدرس سینما و برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه از بیست ‌و ‌ششمین جشنواره فیلم فجر، نقطه ضعف جشنواره فیلم کوتاه را در سال‌های اخیر مربوط به دنبال کردن خصوصیات فرهنگی کشور دانست و گفت: به‌طور مثال وقتی در سال‌های ۷۴، ۷۵ و ۷۶ برای دیدن فیلم‌ها به این جشنواره می‌آمدم، در مجموع فیلم‌هایی را می‌دیدم که خیلی جذابیت داشت. یعنی من که از بوشهر می‌آمدم، فیلم‌های جذاب مختلفی از شمال، شرق و غرب کشور می‌دیدم و با اقلیم‌ها، آیین‌ها و آدم‌های متفاوت ایران آشنا می‌شدم. تنوع فرهنگی بشدت در جشنواره فیلم کوتاه تهران وجود داشت و یکی از وجوه بارزی بود که ما را عاشق این جشنواره کرده بود، اما متاسفانه در سال‌های اخیر این موضوع سیر نزولی را طی کرده است. این تنوع فرهنگی و خرده فرهنگ‌ها، باعث همنشینی و دوستی فیلمسازان نقاط مختلف کشور شد که هنوز هم پابرجاست.
غریب‌زاده درباره دلیل این مساله توضیح داد: دلیل این وضعیت شاید یکسان شدن فرهنگ‌ها و غالب شدن فرهنگ شهرنشینی مرکزمحور است. دیگر حتی ما در بوشهر هم خانه‌ها و کوچه‌هایمان را شبیه تهران می سازیم. شاید جشنواره فیلم کوتاه مقصر این اتفاق نباشد، اما متاسفانه آن دستاورد گذشته را ندارد.
این کارگردان در پاسخ به این که مزیت فیلم کوتاه به فیلم بلند چیست، گفت: فیلم کوتاه مزیتی بر فیلم بلند ندارد، مثل این می ماند که بگوییم مزیت خودکار بر مداد چیست! هرکدام یک کارکردی دارد و هیچ کدام هم نمی‌تواند جای همدیگر را بگیرد. اما فیلم کوتاه توانایی تاثیرگذاری شدید در کوتاه مدت و کمترین زمان ممکن بر مخاطب را دارد؛ وجهی که فیلم بلند نمی‌تواند آن را داشته باشد. شما در فیلم بلند باید یک ساعت و نیم بیننده را پای اثر بنشانید و در اواخر آن است که فیلم تاثیر شدید خودش را می‌گذارد. من این ویژگی فیلم کوتاه را خیلی دوست دارم و برای همین به فیلم کوتاه و داستان کوتاه علاقه‌مندم.

سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۵ تا ۳۰ مهرماه سال‌جاری برابر با ۱۷ تا ۲۲ اکتبر ۲۰۱۷ به دبیری سیدصادق موسوی در پردیس سینمایی ملت برگزار می شود

تماشای فیلم‌های درام و فانتزی در...
حضور استاندار فارس در دفتر انجمن...
همزمان با حضور در جشنواره کن از ...
محسن جهانی سرپرست انجمن سینمای ج...
سیدوحید سیدحسینی به‌عنوان سرپرست...
تک‌نوازی در نشست فیلم کوتاه تبریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *