جستجو
محمد علیزاده در پاتوق فیلم کوتاه مطرح کرد؛

محمد علیزاده کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و منتقد سینما، در دهمین جلسه از هفتمین فصل پاتوق فیلم کوتاه عنوان کرد که تنوع ژانر در بین فیلم‌های کوتاه نوید سینمای متفاوتی را در آینده می‌دهد.

به‌گزارش روابط‌‌‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، دهمین جلسه از هفتمین فصل پاتوق فیلم کوتاه با نمایش 4 فیلم کوتاه «آواها در موج‌ها» به ‌کارگردانی نوید زارع، «فشن» به ‌نویسندگی و کارگردانی فردین انصاری، «جاده بی‌انتها» به‌ نویسندگی و کارگردانی مهدی مرعشی و انیمیشن تلفیقی کوتاه «انباشتگی» به ‌نویسندگی و ‌کارگردانی فرهاد نجفی‌فرد برگزار شد.
در این رویداد محمد علیزاده، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس به‌عنوان کارشناس ویژه جلسه دهم، پس از اکران آثار با کارگردانان فیلم‌های به نمایش درآمده به گفت‌و‌گو نشست و آثار را مورد تحلیل و بررسی تخصصی قرار داد.

علیزاده در ابتدای صحبت‌های خود ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری نشست‌های پاتوق فیلم کوتاه و حضور در جمع اهالی فیلم کوتاه، درباره چهار فیلمی که روی پرده به نمایش درآمد، عنوان کرد: چهار فیلمی که در این مجموعه تماشا کردیم به ویژه سه فیلم ابتدایی، خوشبختانه هیچ کدام از این فیلم‌های کوتاه که بضاعت و امکانات تولید آن هم مشخص است، آپارتمانی نبودند؛ به عنوان فیلم‌ساز این نکته را عرض می‌کنم که با وجود شرایط تولید در حال حاضر، تولید یک فیلم کوتاه در یک لوکیشن می‌تواند بسیار به‌صرفه‌تر باشد، اما خوشبختانه هیچ‌کدام از این آثار به این سمت نرفته بودند و خروجی این انتخاب، پلان‌های سینمایی و البته لوکیشن‌های زیبا در آثار است.

ظهور فیلم‌سازان نسل جدید

وی با تاکید بر اینکه باتوجه به هزینه‌های تولید، فعالیت در سینمای کوتاه دشوار شده است و فیلم‌سازهای جوان کار سختی در پیش دارند، ادامه داد: نکته قابل توجه دیگری که در این چهار فیلم مشاهده کردم، تنوع و تفاوت ژانرهای استفاده شده در آن‌هاست. ما در بین این چهار اثر فیلم فانتزی، درام، جاده‌ای و آخرالزمانی داریم که همه این‌ها نوید ظهور فیلم‌سازان نسل جدیدی را می‌دهد که پا به عرصه‌های متفاوتی گذاشته‌اند و حاضر هستند شرایط و موقعیت‌های سخت را به خود تحمیل کنند تا به موقعیت بهتری دست پیدا کنند.

«آواها در موج‌ها»؛ پرداخت مینیمال، بدون پیچیدگی

علیزاده با نقد و بررسی فیلم «آواها در موج‌ها» به ‌کارگردانی نوید زارع درباره این کارگردان جوان گفت: نوید زارع جزو کارگردان‌های مولف سینمای کوتاه است و در بیشتر فیلم‌هایی که تولید کرده است، تهیه‌کننده، کارگردان و نویسنده اثر خود وی بوده است که این یکی از ویژگی‌های خوب یک فیلم‌ساز جوان است، زیرا می‌تواند تمام آن چیزی که در ذهن دارد، برای مخاطب به تصویر بکشد.
وی درباره سادگی در بیان محتوا در فیلم کوتاه «آواها در موج‌ها» توضیح داد: یکی از خوبی‌های این اثر که می‌تواند حتی به اثر ضربه بزند، پرداخت مینیمال یا بدون پیچیدگی و به دور از نگاه‌های فلسفی است. در کنار این نگاه هنری در بیان داستان، فیلم نیاز به ابهام‌هایی دارد که تعلیق را در دل فیلم‌نامه ایجاد کند که در نتیجه منجر به کشش داستان برای مخاطب شود، اما باید توجه کرد که تعلیق و نگاه مینیمالیستی مانند یک چاقو دو لبه در سینمای بلند و کوتاه است که باید با حساسیت با آن‌ها برخورد کرد.

انتخاب ژانر مناسب برای مضمونی تلخ

منتقد جلسه دهم پاتوق فیلم کوتاه در بخش دیگری از این جلسه درباره فیلم کوتاه «فشن» ساخته فردین انصاری توضیح داد: من این فیلم و دیگر آثار فردین انصاری را در گذشته دیده بودم، این فیلم‌ساز به خوبی توانسته با استفاده از ژانر فانتزی و این نوع پرداخت سینمایی، مضمونی که به شدت تلخ است را به خوبی روایت کند. انتخاب ژانر برای بیان محتوا اینجا قابل اعتنا است و اگر محتوای فیلم «فشن» در قالب یک فیلم اجتماعی ساخته می‌شد، قطعا یا مخاطب آن را پس می‌زد یا مجوز پخش دریافت نمی‌کرد؛ پس اهمیت انتخاب ژانر در این فیلم کاملا قابل مشاهده است.
علیزاده با اشاره به اینکه زاویه نگاه انصاری در «فشن» به موضوعات وجه تمایز او با دیگر آثار است، عنوان کرد: «فشن» کمتر تقلید کرده است و بیشتر از موضوعات مختلف وام گرفته است و به مسائل مشابه و تکراری با نگاهی متفاوت نگاه کرده است و این حاکی از خلاقیت فیلم‌ساز است.

لزوم چینش دقیق یک صحنه سینمایی

این منتقد در ادامه درباره فیلم کوتاه «جاده بی‌انتها» به‌ نویسندگی و کارگردانی مهدی مرعشی (که در این جلسه حضور نداشت)، گفت: فیلم «جاده بی‌انتها» با بازی پیام احمدی‌نیا روایت داستان یک شخصی است که برای پیدا کردن یک مغنی برای روستای خود پا به یک جاده می‌گذارد. یکی از مهم‌ترین نکته‌هایی که در کارگردانی فیلم کوتاه مطرح است، چینش یک صحنه سینمایی است. ما دراین فیلم صحنه‌هایی را داریم که میزانسن‌ها به خوبی شکل نگرفته‌اند و نتوانسته‌اند به خوبی چینش سینمایی برای یک اثر را شکل دهند که در نتیجه به نگاه مخاطب درباره فیلم ضربه می‌زند.

انباشتگی؛ تمثیل نامناسب

علیزاده در پایان با نقد و بررسی انیمیشن «انباشتگی» به ‌نویسندگی و ‌کارگردانی فرهاد نجفی‌فرد اظهار کرد: اصولا سینما و قاب‌هایی که در انواع فیلم‌های سینمایی برای سازنده فراهم می‌شود، بهره بردن از یک سری تمثیل‌ها و استعاره‌هاست که می‌تواند محتوای مدنظر و پیام یک فیلم‌ساز را به مخاطب انتقال دهد. گاهی این تمثیل‌ها «تمثیل قریب» است که مخاطب در این شرایط دلیل و وجه شبه استفاده از قاب‌ها برای استفاده در یک اثر سینمایی را متوجه می‌شود و یک سری آثار هم «تمثیل‌ بعید» دارند که ابهام‌های متعددی در ذهن مخاطب ایجاد می‌کنند؛ این فیلم ازتمثیل بعید استفاده کرده است که کمتر مورد پسند من به عنوان مخاطب است.

دهمین جلسه فصل هفتم پاتوق فیلم کوتاه، دوشنبه‌ 27 تیرماه ساعت 15 با اجرای محیا ساعدی برگزار شد و یازدهمین جلسه فصل هفتم پاتوق فیلم کوتاه هم، دوشنبه‌ 3 مردادماه ساعت 15 در پردیس سینمایی چارسو، سالن شماره 6 برگزار می‌‌شود و شامل نمایش آثار و جلسه نقد و بررسی خواهد بود.

لازم به ذکر است، دو هفته بعد از برگزاری جلسه یازدهم پاتوق فیلم کوتاه، به مناسبت دهه اول محرم برگزار نمی‌شود.

موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره س...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *