جستجو

رییس حوزه هنری آذربایجان غربی گفت: واحد هنرهای تصویری این نهاد تا پایان سال جاری تولید هشت عنوان فیلم کوتاه در بخش‌های مستند، انیمیشن و ۱۰۰ ثانیه‌ای را در اولویت و دستور کار خود دارد.

 

به‌ گزارش روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران به نقل از ایرنا، احد هوشمند روز شنبه 3 دی ماه 1401 در گفتگو با خبرنگار ایرنا درباره 8 فیلم کوتاه که در دستور کار حوزه هنری آذربایجان غربی قرار گرفته است، توضیح داد: فیلم‌های مستند «گردان جندالله» به کارگردانی سینا حسین پور با موضوع نقش گردان‌های مردمی در مبارزه با گروه‌های ضد انقلاب و «اورمیانا» به کارگردانی مهدی حیدری با نگاهی اجتماعی به مساله خشک شدن دریاچه ارومیه به بهانه بررسی زندگی آرتمیا از جمله فیلم‌هایی هستند که در واحد هنرهای تصویری حوزه هنری آذربایجان غربی در دست تولید است.

وی اظهار کرد: حوزه هنری آذربایجان غربی همچنین تولید فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای «اهدای زندگی» به کارگردانی فیروزه قاسمی با موضوع اهدای عضو، «بالاتر از عشق» به کارگردانی امین اسدی با موضوع سرپرستی فرزندان، «خونه رنگ پریده» به کارگردانی احسان سلطانی با موضوع اعتیاد، «سکوت بی ادعا» به کارگردانی سعید علی‌نژاد با موضوع پدر و انیمیشن‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای «بلاک و نقطه‌ها» را به ترتیب به کارگردانی محمد کاظمی و محسن پورحسن با موضوع فضای مجازی و انسجام ملی را در دستور کار خود دارد.

به گزارش ایرنا، واحد هنرهای تصویری حوزه هنری آذربایجان غربی یکی از مراکز تولید فیلم‌های کوتاه در بخش‌های مختلف از جمله مستند داستانی و انیمیشن است که در همین راستا از ابتدای سال جاری فیلم‌های کوتاه «سُس و رویاهای من» را تولید و عرضه کرده و سال گذشته نیز ۲ فیلم کوتاه تولید کرده است.

براساس این گزارش فیلم کوتاه امروز در جهان یک ژانر شناخته شده‌است.

نخستین فیلم‌های تاریخ سینما فیلم‌های کوتاه بودند و فیلم‌سازان بزرگی نظیر «جوزپه تورناتوره پیر پائولو پازولینی، کن لوچ، آلن رنه» سینما را با فیلم کوتاه شروع کردند در ایران نیز بهرام بیضایی، ناصر تقوایی، عباس کیارستمی سینما را با فیلم‌های کوتاه آغاز کردند.

«خروج کارگران از کارخانه» را می‌توان نخستین فیلم برادران لومیر به حساب آورد که نخستین فیلم کوتاه تاریخ سینما نیز محسوب می‌شود.

در ایران سینمای کوتاه در مهر ماه ۱۳۴۷ توسط بصیر نصیبی با نام سینمای آزاد ایران راه اندازی شد و به مرور شکل گرفت وی با تلاش‌های بی وقفه خود توانست در سراسر ایران نمایندگی‌هایی را فعال کند هر چند تلویزیون آن دوران حمایتهای مادی از سینمای آزاد کرد اما فیلمسازان آن کوشش کردند که مستقل بمانند. بسیاری از فیلمسازان پس از انقلاب از سینمای آزاد وارد سینمای حرفه‌ای شدند از جمله کیانوش عیاری، مهدی صباغزاده، داریوش ارجمند، فریدون جیرانی و سینمای کوتاه در حال حاضرگرچه از سویی به وسیله انجمن سینمای جوانان ایران حمایت می‌شود که سازمانی دولتی است و فیلمسازانی نظیر: بهمن قبادی، تورج اصلانی، آرش رصافی، داریوش غریب زاده، امید وفایی، امیرشهاب رضویان، ابوالفضل عطار، محمدرضا فرطوسی، شهرام مکری، امیرعلی اعلایی، ایرج سالاروند، وحید موسائیان، داریوش یاری، مسعود امینی تیرانی را پرورش داده‌است.

تشکیل انجمن صنفی فیلم کوتاه ایران در خانه سینما در شهریور سال ۱۳۸۲ از نقاط عطف فعالیتهای سینماگران فیلم کوتاه ایران است که توانستند به عنوان یک صنف مستقل مطرح شوند. برنامه‌ای به اسم ۸ میلی‌متری در شبکه رادیو نمایش به فیلم کوتاه و سینمای مستند و تجربی اختصاص دارد. این برنامه به تهیه کنندگی و سردبیری قاسم اورنگی می‌باشد که خود مستندساز است.

تماشای فیلم‌های درام و فانتزی در...
حضور استاندار فارس در دفتر انجمن...
همزمان با حضور در جشنواره کن از ...
محسن جهانی سرپرست انجمن سینمای ج...
سیدوحید سیدحسینی به‌عنوان سرپرست...
تک‌نوازی در نشست فیلم کوتاه تبریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *