جستجو

 

حورا طباطبایی که با فیلم کوتاه «ویار» در چهلمین جشنواره فجر حضور دارد؛ حضور فیلم کوتاه در جشنواره فجر را موثر می‌داند.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران به نقل از «پایگاه خبری فیلم کوتاه»، کارگردان فیلم کوتاه «ویار» درباره راهیابی به جشنواره فجر گفت: حضور در جشنواره فجر باعث بیشتر دیده شدن فیلم کوتاه می‌شود. ده فیلم کوتاه به جشنواره راه پیدا کرده و در این چند روز سوال پرسیده و اهمیت داده می‌شود که داستان فیلم چیست یا کارگردان فیلم کیست؟ این پرسش‌ها نشان از بیشتر دیده شدن فیلم کوتاه و باز شدن راه برای این قشر از فیلم‌سازان دارد و حضور در جشنواره قطعا موثر است.
حورا طباطبایی درباره ایده اولیه «ویار» گفت: ایده این فیلم مربوط به فیلم‌نامه‌نویس کار، پیوند اقتصادی بود. طی صحبتی که با پیوند داشتم فکر کنم همین اتفاق برای او افتاده بود که باید خبر مرگ یکی از فامیل‌ها را به فردی برساند. قصه فیلم از اینجا شروع شد حالا ما این قصه را کمی خلاصه‌تر و جذاب‌تر در «ویار» نشان دادیم.
طباطبایی در خصوص ژانر فیلم و داستان ساخت آن بیان کرد: این فیلم، یک کمدی سیاه است. دو روز فیلم‌برداری کامل از صبح تا شب داشتیم و برای جشنواره آموزشگاه هشت میلی‌متری، فیلم را ساختیم. اولین جایی هم که اکران شد همان جشنواره هشت میلی‌متری بود. من تا آن زمان فیلمی که جایی اکران شود نساخته بودم. فیلم‌نامه را که خواندم و طی تمرین با گروه احساس کردم که بعضی صحنه‌های این فیلم بامزه شده یا اگر درست اجرا شود ممکن است که خنده مخاطب را بگیرد. پس از ساخت و در اکران، عکس‌العملی که از مردم دیدم این بود که بیشتر زمان فیلم می‌خندند و تماشاگر با داستان (نحوه رساندن خبر فوت) ارتباط گرفته و احساس رضایت دارد.
طباطبایی که تا قبل از «ویار» بازیگری را دغدغه اصلی خود می‌دانست، ادامه داد: الان فیلم‌سازی برای من مسئله تازه و هیجان‌انگیزی شده است. به فیلم‌سازی در این ژانر علاقه پیدا کردم، ولی نوشتن فیلم‌نامه و بعد، اجرای درست در این گونه از فیلم‌سازی دشوار است. در این ژانر باید همه چیز درست و سرجای خود باشد وگرنه مخاطب آن را پس می‌زند. اگر فیلم‌نامه خوبی در هر ژانری ببینم که آن را دوست داشته باشم به ساخت آن فکر خواهم کرد.
وی در خصوص مزایای فیلم‌نامه، بازی خود و بازیگران در فیلم افزود: از موارد جذاب فیلم‌نامه این بود که با یک مسئله جدی، کمدی رفتار می‌شود. با بازیگران همه در یک کلاس بودیم و همه را چند سال است که می‌شناسم. فیلم‌نامه نویس در جریان انتخاب بازیگر بود، کاملا آنها را می‌شناخت و براساس شخصیت و کاراکتر هر بازیگر در مسیر فیلم‌نامه پیش می‌رفت، یعنی شخصیت‌ها براساس بازیگران نوشته شد. چالش، نقش خانم باردار بود که تصمیم گرفتم با توجه به تضاد با شخصیتم آن را بازی کنم. خانم بارداری که اصلا اعصابش سرجایش نیست در کنار شوهری که با توجه به نقش، ظاهر خوب و مظلوم دارد ولی در نهایت به فکر خود و بچه است. اوایل به عنوان بازیگر، جلوی دوربین استرس داشتم. دوست داشتم پشت دوربین باشم و نتیجه کار را ببینم. کات می‌دادم و بازی خود و بازیگران را می‌دیدم. بعد با خود گفتم که فکر کن اینجا صحنه تئاتر است و کاری نمی‌شود کرد آن موقع بود که جلوی دوربین راحت‌تر بازی کردم و در نهایت رسیدیم به آن پایان‌بندی دوست‌داشتنی فیلمنامه که قابل حدس و پیش‌بینی برای مخاطب نبود. همه این موارد باعث شد کار به نتیجه برسد و نتیجه خوبی داشته باشد.
طباطبایی درباره تجربه ساخت فیلم و برنامه‌های آتی خود پس از جشنواره گفت: من قبل از «ویار» فیلمی ساختم که که اصلا فیلم موفقی نبود فیلم‌نامه و موضوعی سخت که برای کار اول انتخاب درستی نبود. در فیلم «ویار» متوجه شدم که چقدر همان شکست، کمکم کرده است که مجدد راه بیفتم. اینجا هم اشتباه داشتم، اما اشتباهاتی جدید را تجربه کردم. اکنون هم در حال تمرین برای اجرای یک تئاتر هستیم و همین طور دنبال فیلم‌نامه خوب برای فیلم بعدیم هستم.
چهلمین جشنواره فیلم فجر به دبیری مسعود نقاش‌زاده از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

 

موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره س...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *