علی نوری اسکویی:
جریانسازی سینمای کوتاه در دستان تهیه کنندهها/ انیمیشن کوتاه ایران یکی از برندهای سینمای دنیا است
علی نوری اسکویی، نویسنده، کارگردان و تهیه کننده سینما درباره وضعیت سینمای کوتاه ایران و ظرفیت ها و تاثیر تهیه کنندگی در این سینما و جایگاه سینمای انیمیشن ایران توضیح داد.
به گزارش ستاد خبری سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران بهنقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علی نوری اسکویی، نویسنده، کارگردان و تهیه کننده سینما که سابقه کارگردانی فیلم و داستانی و انیمیشن کوتاه را در سطح ایران و بینالملل دارد، در گفتگو با خبرنگار سینمایی باشگاه خبرنگاران جوان درباره ظرفیت های فیلم کوتاه اشاره کرد و گفت: فیلم کوتاه مجالی برای تجربه و ساختن زیرساخت های سینمای نوین آینده است، فیلم کوتاه به عقیده من جایی است که روزنه های امید و موج های فیلمسازی نوین همیشه از آن نشات میگیرد و ردپای آن در تمام حوزه های سینما در سطح کلان به وضوح در دیده میشود.
عضو انجمن صنفی فیلمنامه نویسان امریکا و مدرس کالج UCMT درباره ظرفیت های تهیه کنندگی فیلم کوتاه توضیح داد: تهیه کنندگی در فیلم کوتاه، باتوجه به ظرفیت هایی که از این سینما اشاره کردم، میتواند به عنوان محوریترین جریانساز این سینما نقش آفرینی کند و این جریانسازی را تا به جریانسازی فضای کلی سینمای بلند آینده از نظر فرم، محتوا و نیروی متخصص هدایت کند.
وی اضافه کرد: به عنوان مثال خاطرم هست که ورود تکنیک های دیجیتال در عرصه فیلمسازی در ایران، ابتدا در سینمای کوتاه رواج پیدا کرد و بعد از آزمون و خطا هایی که در این حوزه صورت گرفت، فیلم های بلند قابل قبولی در سینمای ایران تولید شد.
نوری اسکویی با تاکید بر اینکه تهیه کنندگی فیلم کوتاه پر اهمیتترین جایگاه سینمای کوتاه است، عنوان کرد: به نظر من اینکه بگویم تهیه کنندگی فیلم کوتاه، صرفا تامین هزینه های مالی و امکانات تولید است، یک مقداری بیانصافی و وهن این جایگاه است، زمانی که جریان های بزرگ و تاثیرگذار سینمای دنیا مانند Netflix هر از چند گاهی شروع میکنند به تولید فیلم های کوتاه، از این بابت است که آن ها میدانند برای کشف استعداد و ایجاد تغییر در جریان فیلمسازی باید از سینمای کوتاه آغاز کنند.
تهیه کننده فیلم سینمایی «درخت خاموش»، تازهترین محصول مشترک ایران و ترکیه، درباره عدم نگاه حرفهای به مساله تهیه کنندگی در سینمای کوتاه ایران گفت: متاسفانه نگاه به بخش های مختلف سینما در ایران کاملا حرفهای نیست و نگاه سطحی به مساله تهیه کنندگی فیلم کوتاه میتواند آسیب های بزرگی به سینمای ایران بزند و فرصت رشد و ارتقای آن را بگیرد؛ نگاه حرفهای به مساله تهیه کنندگی واقعا نگاه باارزشی است که میتواند حتی در بازه زمانی کوتاه مدتی، ثمره های قابل قبولی را به ارمغان بیاورد.
کارگردان انیمیشن «رهایی از بهشت» در ادامه باتوجه به سابقهای که در سینمای انیمیشن دارد، درباره وضعیت انیمیشن کوتاه در ایران تصریح کرد: برای تعریف وضعیت سینمای انیمیشن در ایران باید بگویم که در دوره های اخیر، در جشنواره های مهم و معتبر انیمیشن مانند جشنواره بینالمللی دوسالانه هیروشیما جوایز مهمی را دریافت کردهایم و انیمیشن در ایران جزو بستر های سینمایی است که در سال های اخیر توانستهایم مسیر درستی را در آن طی کنیم و به خوبی توانستهایم جریانسازی کنیم.
نوری اسکویی در پایان با اشاره به اینکه سینمای انیمیشن ایران، سینمای با آبرویی در سطح بینالملل است، گفت: ایران یکی از برند های انیمیشن کوتاه در دنیا است و جشنواره های معتبر انیمیشن علاقه دارند برای رنگ دادن به سطح کیفی خود، از حضور فیلم ایرانی استفاده کنند.
سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار 27 مهر تا 2 آبان 1401 برگزار میشود.