جستجو

 

تی‌یام یابنده کارگردان فیلم کوتاه معتقد است فیلم کوتاه تنوع بصری و همیشه حرف‌های تازه‌ای برای گفتن دارد. او می گوید پاندمی کرونا، تجربه‌های جدیدی را رقم زده است و باید با آن هماهنگ شد.

تی‌یام یابنده کارگردان فیلم کوتاه درباره برگزاری سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: با توجه به شرایط خاص بیماری که در دنیا حاکم است، در حال حاضر حفظ سلامتی مهم‌ترین نکته است اما جشنواره‌ها در چند ماه گذشته موضوعات و شرایط مختلفی را تجربه می‌کنند زیرا کارهای گروهی در هنر و سینما به شدت آسیب دیده است بنابراین دست‌اندرکاران رویدادها سعی می‌کنند با فرمت‌های دیگر و چیزی تحت عنوان «نیونرمال» کار کنند.

وی افزود: برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران با رعایت پروتکل‌های بهداشتی قطعا اتفاق خوبی است. این رویداد حتی می‌تواند به صورت آنلاین هم برگزار شود به شرط اینکه تضمینی به بچه‌های فیلم کوتاه برای رعایت حق کپی رایت‌شان داده شود. به نظرم باید به این روند عادت کنیم.

این فیلمساز بیان کرد: با توجه به اینکه ما در دنیای رسانه‌ها زندگی می‌کنیم، مقوله «تصویر» در حال باز کردن و هموار کردن راه خود است از همین رو برای فیلم کوتاه فضا باز شده به طوری که حتی یک سری پلتفرم‌های آنلاین به وجود آمده است که سریال‌های پنج دقیقه‌ای ارایه می‌دهند. وقتی شما در مترو یا در صف انتظار هستید می‌توانید اپیزودهایی از آن‌ها را ببینید. به همین صورت مدیا در حال شکل گرفتن است اما کافی است اشل آن را بدانیم و هرچیزی را در قالب آن ارایه ندهیم.

یابنده با اشاره به مصداقی از ایده‌پردازی و اجرا در پلتفرم‌های نوین توضیح داد: این روزها حتی دنیل شرمن چیزی تحت عنوان «سینمای عمودی» را مطرح کرده و فیلمی با گوشی ساخته‌است بنابراین اینکه یک قاب جدید را در این شرایط معرفی می‌کند، قابل تامل است. می‌خواهم بگویم که به هر حال شرایط بدی داریم که برای گریز از بیماری به تنهایی پناه می‌بریم بنابراین در چنین شرایطی می‌توانیم خودمان را با تصویر سرگرم کنیم.

وی با اشاره به وضعیت فیلم کوتاه بیان کرد: دلیل اینکه فیلم کوتاه ایرانی در دنیا دیده می‌شود، وجود تنوع، تجربه و استقلال در آثار این حوزه است، حوزه فیلم کوتاه به بچه‌ها اجازه می‌دهد تجربه‌های مختلفی داشته باشند و زبان‌های شخصی خود را به سینما ارایه دهند. در واقع همان قصه‌های بومی و درد و رنج هایی که در سینمای بلند سال‌هاست می‌بینیم در فیلم کوتاه به گونه ای دیگر بازنمایی می‌شوند این در حالی است که داستان‌های سینمای بلند نیازمند فرمی جدید برای کشاندن مخاطب به سینما هستند، نمی‌توانیم به خودمان دروغ بگوییم و باید آمار سینما را در نظر داشته باشیم.

وی در پایان بیان کرد: آثار کوتاه به جشنواره‌های سینمایی می‌روند و دیده می‌شوند؛ فیلم‌هایی که در ژانرهای مختلف ساخته می‌شوند و سعی می‌کنند حرف‌هایی تازه را در 10 دقیقه بیان کنند و تاثیر بگذارند. تنوع بصری و فرهنگی بیشتری هم دارند و از آن یکدستی درام اجتماعی خارج شده‌اند. در فیلم کوتاه می‌شود قصه ها و فضاهای مختلف را به تصویر کشید.

سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری سیدصادق موسوی از 7 آبان آغاز می‌شود.

تجسم یک باور کهن
موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *