جستجو
تسنیم گزارش می‌دهد:

 

سی‌و‌نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران امسال با تنوع ژانری پا به میدان گذاشته است؛ از کمدی و ترسناک تا کودک و نوجوان و دفاع مقدس، فضای جشنواره را متنوع و جذاب کرده است.

 

به گزارش ستاد خبری سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به نقل از تسنیم، سی و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران فردا آغاز به کار خواهد کرد. جشنواره‌ای با قدمت طولانی که سالانه پذیرای چند هزار اثر ارسالی است و همین آن را به یکی از بزرگترین جشنواره‌های سینمایی منطقه تبدیل کرده است.

اما امسال این جشنواره یک رکورد بزرگ زده است؛ جشنواره فیلم کوتاه تهران امسال از 31 کشور جهان، بیش از 5 هزار فیلم دریافت کرده است. چیزی که در سال گذشته هزار فیلم کمتر بوده است. همینطور این جشنواره در بخش ملی خود نیز 2 هزار فیلم ثبت نامی داشته که این نکته نیز در خور توجه است. بنابراین امسال جشنواره فیلم کوتاه تهران 7 هزار فیلم ثبت نامی از ایران و جهان داشته که نشان‌دهنده بزرگی و گستردگی این جشنواره است.

البته یکی از مؤلفه‌هایی که توانسته به بزرگی این جشنواره بیافزاید، اسکار کوآلیفای بودن این جشنواره است. امتیازی بزرگ برای جشنواره‌ای ایرانی که در آن یک فیلم که می‌تواند ایرانی هم باشد به جشن اسکار معرفی می‌شود. این امتیاز در خاورمیانه تنها برای دو رویداد سینمایی است که یکی از آنها جشنواره فیلم کوتاه تهران است.

همچنین حضور 70 درصدی فیلم‌های شهرستان‌ها نشان می‌دهد که جوانان شهرستان‌ها ظرفیت و استعداد بسیار بالایی در عرصه سینما دارند.

گذشته از آمارهای قابل توجه جشنواره امسال، مهم‌ترین وجه تفاوت و برجسته این جشنواره با رویدادهای مشابه آن در سال‌های قبل، تنوع گونه‌ها یا همان ژانرهای سینمایی است. چیزی که سال‌های قبل توجه کمی به آن بود و بیشتر در حد مطالبه از فیلمسازان و انتظار بود. اما امسال این ایده عملی شده و به اعتراف دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران، هر باکس فیلم کوتاه جشنواره یک فیلم کمدی دارد و در مجموع 10 فیلم کمدی کوتاه در این جشنواره وجود دارد. در ژانر فانتزی 9 فیلم، در رازآلود 5 فیلم، در وحشت 3 فیلم، در جنگی 2 فیلم، در درام 20 فیلم، در کودک 2 فیلم، در ملودرام 6 اثر و در تجربه‌گرا 2 فیلم دیده می‌شود.

اما طبق پیگیری‌های خبرنگار تسنیم نشان می‌دهد که یکی از نقاط برجسته این دور از جشنواره، حضور 200 فیلم استاندارد و با کیفیت به اذعان داوران و منتقدین جشنواره فیلم کوتاه تهران است که باتوجه به تنوع ژانری می‌توان گفت که 200 فیلم باکیفیت و در انواع ژانرهای سینمایی داریم.

نکته آخر حضور فیلم‌هایی در فضا و حس و حال انقلاب، دفاع مقدس و دینی است. در جدول برنامه‌های جشنواره فیلم کوتاه امسال شاهد بخش مجزایی با عنوان فیلم‌های کوتاه دفاع مقدس هستیم که بی‌سابقه است. این موضوع نشان‌دهنده توجه جشنواره امسال به این بخش مهم و حیاتی سینمای کشور است که کمتر مورد توجه قرار گرفته قرار دارد. شاید امسال که آغاز تحول و جریان سازی سینمای دفاع مقدس باشد، حضور فیلم‌های کوتاه دفاع مقدس بتواند این مسیر را ادامه دهد و برای سال‌های آتی شاهد ادامه این جریان با فیلمسازانی باشیم که امسال مشق فیلمسازی دفاع مقدس را در سینمای فیلم کوتاه انجام دادند.

بنابراین می‌توان جشنواره فیلم کوتاه امسال را جشنواره‌ای متفاوت و پرقدرت توصیف کرد. جشنواره‌ای که اولین دور خود در دولت جدید را برگزار می‌کند و البته برای مدیران این رویداد محل آزمون و خطا نیز هست.

تماشای فیلم‌های درام و فانتزی در...
حضور استاندار فارس در دفتر انجمن...
همزمان با حضور در جشنواره کن از ...
محسن جهانی سرپرست انجمن سینمای ج...
سیدوحید سیدحسینی به‌عنوان سرپرست...
تک‌نوازی در نشست فیلم کوتاه تبریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *