جستجو

رییس بخش فیلم کوتاه جشنواره لوکارنو با توصیه به فیلمسازان جوان در مطالعه دقیق قوانین جشنواره ها گفت: لوکارنو به دنبال کشف مقوله‌های گسترده، فراملیتی و نگاهی مولف و نشنیده شده است.

 

به گزارش ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، نشست تخصصی «برنامه‌ریزی پخش فیلم کوتاه» با حضور شارلوت کورچت، رییس بخش فیلم کوتاه جشنواره لوکارنو و اجرای رامتین شهبازی و ترجمه غزال بخت‌آزاد شامگاه شنبه 10 آبان، در لایو اینستاگرام سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران برگزار شد.

رامتین شهبازی در ابتدای این نشست گفت: نشست امشب را به هنرمند سرشناس، شاپور غریب تقدیم می‌کنیم که اگرچه به عنوان کارگردان فیلم بلند بیشتر شناخته می‌شود اما بر گردن فیلم کوتاه ایران نیز حق زیادی دارد.

سپس شارلوت کورچت با اشاره به مشخصات جشنواره لوکارنو بیان کرد: در بخش فیلم کوتاه جشنواره لوکارنو رقابت شرایط به خصوصی دارد چون کارگردانانی می‌توانند آثار خود در این رویداد به نمایش بگذارند که تا پیش از آن فیلم بلندی نساخته باشند. امسال جشنواره شرایط ویژه‌ای به واسطه کرونا داشته است و فیلم‌های کوتاه به صورت آنلاین پخش شدند. در جشنواره لوکارنو بخش جانبی هم برای فیلم‌های تجربی در نظر گرفته شده است. همچنین بخش خارج از مسابقه در این جشنواره وجود دارد که آثار فیلمسازان مطرح جهان در این بخش به نمایش در می‌آید.

وی خطاب به فیلمسازان گفت: پیش از آنکه فیلم خود را برای یک جشنواره ارسال کنید، حتما به قوانین آن رویداد دقت کنید تا وقت و منابع مالی خود را هدر ندهید. در جشنواره‌ای مانند لوکارنو نباید اکران بین‌المللی برای فیلم خود داشته باشید، حتی یک اکران در کشوری دیگر ممکن است مانع حضور شما در این جشنواره سینمایی شود. بسیاری از جشنواره‌ها چون کن و ونیز هم چنین چارچوبی را برای فیلم‌هایی که می‌پذیرند در نظر گرفته‌اند با این تفاوت که فیلم در کشور فیلمساز هم نباید پیش از حضور در جشنواره به نمایش درآید.

اهمیت کمک گرفتن از پخش کنندگان معتبر

کورچت ادامه داد: برای حضور در جشنواره‌های مختلف همواره این پرسش برای فیلمساز ایجاد می‌شود که فهرست جشنواره‌ها را از چه منبع معتبری می‌توان تهیه کرد. این مسئله بسیار مهم است و سایت‌های معتبر و مقالاتی هم که دربردارنده فهرست جشنواره‌های مناسب و معتبر جهان هستند از جمله منابع قابل دسترس برای این امر است.

این سینماگر تاکید کرد: سپس این سوال برای فیلمساز پیش می‌آید که آیا فیلم را به یک جشنواره ارسال کند یا به پخش کنندگان بسپارد، در چنین شرایطی اگر تهیه کننده خوبی دارید حتما نظر او را جویا شوید. اما اگر اینطور نیست، باید بدانید که جشنواره‌هایی در جهان برای نمایش فیلم هزینه‌ای دریافت می‌کنند که اگر مشکل مالی ندارید می توانید از این طریق اقدام کنید اما اگر بودجه کافی برای این امر ندارید بهترین روش کمک گرفتن از پخش کنندگان معتبری است که در این حوزه سال‌هاست مشغول فعالیت هستند.

او سپس به معرفی سایت‌های معتبر برای پذیرش فیلم‌هایی با موضوع مشخص در جشنواره‌های مختلف پرداخت.

در ادامه این نشست رامتین شهبازی پرسشی را درباره سیاست‌های حمایتی جشنواره لوکارنو مطرح کرد که کورچت اینطور پاسخ داد: در جشنواره فیلم لوکارنو برنامه‌ای به نام آکادمی فیلمسازان وجود دارد که از جمله شرایط آن می‌توان به ساخت حداقل یک فیلم کوتاه و ارسال انگیزه نامه از ساخت فیلم اشاره کرد که در صورت داشتن این شرایط فیلمسازان برای همکاری مشترک دعوت می‌شوند اما جشنواره لوکارنو به طور کلی حمایت خاصی برای تولید ندارد و جشنواره‌هایی چون ونیز، کن و برلین چنین رویکردی را در قالب بخش‌های جنبی به حمایت از فیلمسازان می‌پردازند.

در ادامه شهبازی درباره اینکه بخش تجربی در جشنواره فیلم لوکارنو چه نگاهی به آثار این حوزه دارد؟ پرسشی را مطرح کرد که این سینماگر گفت: این بخش جانبی است و در سال 2019 سرهای در حال حرکت نام گرفت. در زمینه فیلم‌های تجربی هم آثاری که به نوعی در آن تلفیقی از فیلم‌ها و تصاویر یا انیمیشن و … وجود دارد، پذیرفته می‌شوند.

فیلم‌های تجربی و کلاسیک برای لوکارنو مرز بندی مشخصی ندارند

کورچت همچنین درباره رویکرد اصلی این جشنواره در بخش اصلی توضیح داد: در بخش اصلی جشنواره سلیقه عمومی بیشتر به فیلم‌هایی که دارای ساختار روایی هستند تمایل دارد و از فیلم‌های تجربی کمتر استقبال می‌شود. بیشتر فیلم‌هایی در این بخش پذیرفته می‌شوند که احساسات ویژه‌ای را در مخاطب بر می‌انگیزند. به طور کلی فیلم تجربی و کلاسیک در حال حاضر مرزبندی چندان مشخصی ندارد.

او همچنین در پاسخ به پرسشی درباره مخاطبان جشنواره لوکارنو، گفت: مخاطبان جشنواره لوکارنو بیشتر محلی هستند و چون زمان جشنواره هم در اواسط تابستان است و بخشی از مخاطبان به واسطه تعطیلات در این رویداد سینمایی حضور پیدا می‌کنند. همچنین مخاطبان بین‌المللی که بیشتر جوان و دانشجو هستند اقبال خوبی به این رویداد داشته‌اند. جشنواره همچنین جوانان علاقه‌مند را از نقاط مختلف جهان گردهم آورد تا بتوانند در کمپی که این جشنواره را ایجاد کرده با هزینه نه چندان زیادی حضور پیدا کرده و از برنامه‌های این رویداد سینمایی بهره ببرند.

کورچت درباره رویکردی که در قبال فیلم های ارسالی به جشنواره دارند نیز بیان کرد: من به عنوان عضو کمیته انتخاب باید دنبال فیلم بگردم و محور این جست و جو هم یافتن فیلمسازان جوان است. اما نکته مهم برای فیلمسازان حضور در جشنواره‌های متعدد و متنوع است.

در پی مقوله گسترده، فراملیتی و نگاهی مولف و ناشنیده ایم

در ادامه شهبازی درباره اینکه جشنواره لوکارنو توانسته نگاه جدیدی را برای فیلمسازان و همچنین مخاطبان جشنواره ایجاد کند یا خیر؟ پرسشی را مطرح کرد که کورچت در این باره گفت: جشنواره هر سال استراتژی مشخصی دارد و به دلیل بین‌المللی بودن همواره دنبال یک مقوله گسترده، فراملیتی و نگاهی مولف و ناشنیده است.

در بخش دیگر این نشست نوبت به پرسش مخاطبان رسید و کورچت در پاسخ به اینکه جشنواره فیلم لوکارنو برای پذیرش فیلم‌های کوتاه مبلغی را دریافت می‌کند یا خیر گفت: بله، اما جشنواره لوکارنو از فیلمسازان جوان حمایت می‌کند اما فیلمسازان باید در نامه‌ای به دبیرخانه جشنواره شرایط خود را شرح دهند تا جشنواره درباره دریافت نکردن هزینه از فیلمساز تصمیم‌گیری کند.

او در پاسخ به اینکه جشنواره لوکارنو بیشتر از پخش‌کنندگان فیلم می‌پذیرد یا فیلمسازان توضیح داد: تفاوتی بین این دو وجود ندارد و اولویت بندی برای پذیرش فیلم هم در نظر گرفته نشده است.

سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری سیدصادق موسوی با برگزاری نشست‌های تخصصی «37-20» تا 17 آبان ادامه دارد.

موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره س...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *