به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، شصت و چهارمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان (آسوریک) در مراسمی با حضور رئیس سازمان سینمایی، مسئولان استان سیستان و بلوچستان و چهره‌های فرهنگی و هنری با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

اختتامیه این رویداد فرهنگی و هنری شامگاه پنجشنبه در سینما هلال زاهدان برگزار شد.

در این مراسم حسین مسگرانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان و دبیر جشنواره آسوریک بیان کرد: از تمام کسانی که در برگزاری این جشنواره همراهی کردند، از استاندار و معاون محترم، رئیس دانشگاه زاهدان و شهردار محترم تشکر می کنم. استان سیستان و بلوچستان تنها یک استان نیست. با نگاه عدالت فرهنگی، ما در اینجا به ۳ دفتر نیاز داریم. در این استان فقط در زاهدان دفتر انجمن سینمای جوان را داریم و نیازمند دفتر در زابل و ایرانشهر هستیم.

وی افزود: بسیاری از هنرمندان نیز در کنار ما درخواست دارند، این جشنواره در شهرهای مختلف این استان برگزار شود‌. حضور هنرمندان موجب می‌شود واقعیت‌های استان بیان شده و این چهره خاکستری ترسیم شده، تصحیح شود.

در ادامه این مراسم علی زینی‌وند معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان با تقدیر از دست‌اندرکاران جشنواره آسوریک عنوان کرد: به همه چهار گوشه ایران تا شهرهای عظیم صدای هنرمندان می رسد. در این ایام که با تنش‌های اقتصادی روبرو هستیم، صدای هنرمندان راحت‌تر شنیده می‌شود. سینمای کشور به سیستان و بلوچستان بدهکار است و باید جبران کند.

زینی‌وند افزود: این استان با گنج‌های نهان و کلکسیونی از ظرفیت‌های رنگارنگ است. این‌ها در چند دهه اخیر توسط سینماگران دیده نشده‌اند. چهره‌ای خشن، غیر واقعی و چهره‌ای که بخش کوچکی از واقعیات استان است، در آثار سینمایی به تصویر کشیده شده است.

وی بیان کرد: بیش از ۲۰ درصد از حراست مرز‌ کشورمان با دو کشور پرمسئله پاکستان و افغانستان بر عهده این استان است. چرا سینمایی‌ها فقط این بخش را دیدند؟ چرا سینماگران فقط دنبال درو کردن جوایز هستند؟ مشکل مواد مخدر مشکلی جهانی است. چرا تنوع محیطی استان تصویر نمی شود و چرا بخشی‌نگری در برخی برنامه‌های صدا و سینما نسبت به سیستان و بلوچستان وجود دارد؟

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان یاداور شد: نباید در نام بردن این استان، تنها سیستان یا بلوچستان را بگویند. باید درباره قومیت‌ها و مذاهب با احترامی به طول تاریخ صحبت شود. باید از امروز چهره خشن و نازیبای سیستان و بلوچستان را نمایش ندهند‌. دیگر بس است.

زینی‌وند ادامه داد: بیایید از سرزمین‌های زیبای میوه‌های استوایی، تاریخ هامون، دریای چابهار و شهر سوخته را نشان دهید. از قومیت‌ها، مذاهب، آداب و رسوم دیرینه عشایر سیستان و بلوچستان صحبت کنید. از میزبانی اتباع کشورها، از مرزداری، از ایستادگی در برابر بیگانگان، از شهدا و مقابله با ترانزیت مواد مخدر فیلم بسازید. البته بعضی فیلمسازان نیز اقداماتی کردند.

وی گفت: باید جشنواره‌ها سلسله‌وار در سیستان تکرار شود. ماهی یک‌بار زیبایی‌های این استان را به نمایش بگذارید و در مدت زمان کوتاهی چهره حقیقی استان سیستان و بلوچستان را به تصویر بکشید.

در ادامه این مراسم از خانواده‌های شهید منصور برخوردار، مرحوم علی‌اصغر شهری و مرحوم استاد عباس حداد با اهدای لوح تقدیر شد.

جشنواره آسوریک

اجرای موسیقی گروه گلداز، بخش دیگری از این برنامه بود.

در ادامه این برنامه، با حضور حبیب ایل بیگی قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی، علی جعفری معاون مالی و اداری انجمن سینمای جوانان ایران و حسین مسگرانی دبیر جشنواره آسوریک آیین نکوداشت مهدی نجارپیشه و سید جواد موسوی برگزار شد.

در ادامه جایزه عباس حداد به صورت مشترک به مجید امینی برای فیلم تعویضی و مسلم آقاکوچک‌زاده برای فیلم غرقاب اهدا شد.

در آیین اختتامیه شصت و چهارمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان، حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در سخنانی عنوان کرد: جشن شما که گرامیداشت فعالیت سینماگرانی است که در این جشنواره زحمت کشیدند، به استعدادیابی کمک می کند. از وظایف زیرمجموعه‌های سازمان سینمایی استعدادیابی است. چهره‌های درخشان این جشنواره‌ها فیلمسازان بعدی ما هستند و جای خوشبختی است فیلمسازان جوان در جشنواره‌های مختلف می درخشند.

وی افزود: “ایران تنها تهران نیست” شعار سازمان سینمایی است. جهت گیری و بودجه‌ها باید بر اساس این مهم تبیین شود و مدیران در سال جاری جهت‌گیری خود را بدین سمت بردند‌. رقم حمایتی ۱ میلیاردی از فیلمسازان جوان در سال ۹۸ به ۵ میلیارد رسید و این نشان از اهمیت توجه به فیلمسازان جوان در استان‌ها و شهرستان‌ها دارد.

رئیس سازمان سینمایی مطرح کرد: با افتخار درخواست شما برای برگزاری جشنواره سال آتی در استان سیستان و بلوچستان را می‌پذیریم و باید حق و استعداد این منطقه را نشان دهیم. امیدواریم تا دو- سه ماه آینده با همراهی استانداری شاهد تاسیس نمایندگی انجمن سینمای جوان در دو شهر ایرانشهر و زابل و درخشش فیلمسازان جوان این منطقه باشیم.

وی از استانداری، شهرداری و دستگاه های همراه در استان سیستان و بلوچستان تقدیر کرد و یادآور شد: امور فرهنگی جز با همراهی دستگاه‌ها محقق نمی‌شود. پیشاپیش به برگزیدگان این جشنواره که چهره‌های درخشان آینده سینمای ایران هستند تبریک می‌گویم.

 

در ادامه این مراسم با حضور وحید پورمردان مدیرکل محیط زیست استان، مسعود شیخ ویسی، مهدی رخشانی، محمود میربزرگ، مهدی سالارپور برگزیدگان بخش ویژه عکس بدین شرح معرفی شدند:

۱. تندیس جشنواره و مبلغ ۳۰۰۰۰۰۰۰ ریال برای بهترین عکس بخش ویژه به جواد شیدا برای عکس ” طبیعت بی جان شهر من ” از تهران

۲ .دیپلم افتخار و مبلغ ۲۰۰۰۰۰۰۰ ریال برای عکس دوم در بخش ویژه به قاسم شیشه گری از تهران

۳. لوح تقدیر و مبلغ ۱۰۰۰۰۰۰۰ ریال برای عکس سوم در بخش ویژه به شایان جوان خوشدل برای عکس ” پاینده رود ” از تهران

سپس برگزیدگان بخش ویژه فیلم بدین شرح معرفی شدند:

۱. تندیس ویژه و مبلغ ۵۰۰۰۰۰۰۰ ریال به عنوان بهترین فیلم برای محمدهادی اسفندیاری به خاطر فیلم کوتاه “اوچی” از تهران

اسفندیاری بعد از دریافت این جایزه گفت: از انجمن سینمای جوان به عنوان خانه امن برای هنرآموزانی مثل من تشکر می‌کنم. از داوران نیز تشکر می‌کنم و این انتخاب باعث شد من امیدوارنه به کارم ادامه بدهم.

۲. لوح افتخار و مبلغ ۳۰۰۰۰۰۰۰ ریال به عنوان نفر دوم برای محمد حسنی به خاطر ” اینجا به تمام آزادی‌ام فکر می‌کنم” از تهران

۳. لوح افتخار و مبلغ ۲۰۰۰۰۰۰۰ ریال به عنوان نفر سوم برای محسن شیرزایی به خاطر ” توتن سوار” از زاهدان

۴. لوح تقدیر برای آقای هادی رحیم‌دل به خاطر “هوادار” از یزد

در ادامه این برنامه، شهرداری زاهدان از ۶ فیلمساز (۳فیلمساز به انتخاب انجمن سینمای جوان زاهدان و ۳ فیلمساز به انتخاب شهرداری زاهدان) با اهدای هدایایی تقدیر کرد‌.

داوود عرب، ژیلا نمرودی و سعید دورانی به انتخاب انجمن سینمای جوان زاهدان و محمددین دشتی، معصومه میرکازهی و صادق سهرابی به انتخاب شهرداری زاهدان جایزه شهرداری این شهر را دریافت کردند.

آقای اسماعیل‌زهی پدری دختر مرحومی که با اهدای عضو به چند نفر زندگی بخشیده بود، به نمایندگی از طرف انجمن اهدای عضو از صادق سهرابی به خاطر ساخت اثری در این باره تقدیر کرد.

در ادامه با معرفی هیئت داوران بخش عکس و با حضور بهنام صدیقی، صادق سوری و سعید پوراسماعیلی معاون آموزشی و فرهنگی انجمن سینمای جوانان ایران برگزیدگان بخش عکس بدین شرح معرفی شدند:

۱. لوح تقدیر و مبلغ ۱۵۰۰۰۰۰۰ ریال به عنوان عکس سوم برای سحر شمسی پور به خاطر عکس ” زنگ ورزش ” از شهرکرد

۲. دیپلم افتخار و مبلغ ۲۰۰۰۰۰۰۰ریال به عنوان عکس دوم برای احسان کمالی به خاطر عکس ” فرشته سیاه ” از بجنورد

۳. تندیس جشنواره و مبلغ ۲۵۰۰۰۰۰۰ریال به عنوان عکس اول برای محمد عباسی به خاطر عکس ” جنگ تا سیل” از آبادان

۴. لوح تقدیر و مبلغ ۱۰۰۰۰۰۰۰ ریال به عنوان بهترین استعداد جوان برای خانم فاطمه اسماعیلی به خاطر عکس ” دوچرخه سوار” از زاهدان

۵. لوح تقدیر و مبلغ ۱۰۰۰۰۰۰۰ ریال در بخش مجموعه عکس برای کیوان جعفری به خاطر مجموعه عکس “بیرق رزق” از تهران

۶. تندیس جشنواره و مبلغ ۳۰۰۰۰۰۰۰ریال به عنوان بهترین مجموعه عکس برای رضا کامران سامانی به خاطر مجموعه عکس ” معدن نمک ” از سامان

سپس با معرفی هیئت داوران بخش فیلم‌نامه و با حضور علی‌اکبر قاضی نظام، مریم اسمی‌خانی و محمد مهدی علم الهدی و جواد سلمانژاد، برگزیدگان بخش فیلم‌نامه بدین شرح معرفی شدند:

۱. لوح تقدیر و مبلغ ۱۰۰۰۰۰۰۰ ریال برای محسن مرادی به خاطر فیلمنامه ” نام من هیچکس” از تهران

۲. لوح تقدیر و مبلغ ۱۰۰۰۰۰۰۰ریال برای ناصر فکور به خاطر فیلمنامه ” جاراراکا” از تهران

۳. لوح تقدیر و مبلغ ۱۵۰۰۰۰۰۰ ریال به عنوان نفر سوم برای محسن شیرزایی به خاطر فیلمنامه “ناقوس دریا” از زاهدان

وی از همراهی مهرداد اسکویی برای تمام آموزش‌هایی که به علاقمندان فیلمسازی در استان سیستان و بلوچستان داشته تقدیر کرد.

۴. دیپلم افتخار و مبلغ ۲۰۰۰۰۰۰۰ ریال به عنوان نفر دوم برای محمدرضا بابادی به خاطر فیلمنامه “عزراییل ” از اهواز

۵. تندیس جشنواره و مبلغ ۲۵۰۰۰۰۰۰ ریال به عنوان نفر اول برای امیر اخوان به خاطر فیلمنامه ” ماده شیر وحشی” از تهران

وی پس از دریافت جشنواره گفت: خدا را شکر که سیستان و بلوچستان را دیدم.

۶. تندیس جشنواره و مبلغ ۳۰۰۰۰۰۰۰ ریال جایزه نقدی به عنوان بهترین فیلمنامه اقتباسی برای پویا نبی به خاطر فیلمنامه “ناتمام…” از تهران

جشنواره آسوریک

در ادامه مراسم اختتامیه شصت و چهارمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان(آسوریک)، با معرفی هیئت داوران بخش فیلم و با حضور آرش رصافی معاون تولید انجمن سینمای جوانان ایران، وحید گلستان، مجید برزگر، محمود دولت کردستانی مدیرکل صدا وسیمای سیستان وبلوچستان، رضا عرب و مازیار مشتاق گوهری رئیس انجمن سینمای جوان زاهدان برگزیدگان این بخش بدین شرح معرفی شدند:

* بخش بهترین پژوهش در فیلم مستند:

تندیس جشنواره و مبلغ ۲۵۰۰۰۰۰۰ ریال برای حجت الله عدالت پناه به خاطر فیلم ” ترال ” از تهران

وی در این بخش گفت: فیلم من به سیستان و بلوچستان هم ربط دارد. از کنار دریای خزر آمدم و برای اینجا فیلم ساختم. چراکه همه جای ایران سرای من است.

* بخش فیلم‌نامه:

تندیس جشنواره و مبلغ ۲۵۰۰۰۰۰۰ریال برای پریسا الیاسی برای فیلم ” مات ” از تهران

تهیه کننده این فیلم به نمایندگی این جایزه را دریافت کرد و گفت: امیدوارم تهیه کنندگی در سینمای کوتاه به رسمیت شناخته شود. از متولیان خواهان این مهم هستم.

* بخش تصویر برداری:

تندیس جشنواره و مبلغ ۲۵۰۰۰۰۰۰ ریال برای وحید بیوته به خاطر فیلم داستانی” مرگ تدریجی ” از تهران

* بخش تدوین:

تندیس جشنواره و مبلغ ۲۵۰۰۰۰۰۰ ریال برای سیامک سلیمانی به خاطر فیلم داستانی یونس از تهران

وی در این بخش گفت: من قدر انجمن را می دانم ما مفاخر رشک برانگیزی داریم اما در خدمات فرهنگی در حقمان اجحاف شده و به آنچه شایسته بودیم نرسیدیم. انجمن سینمای جوان مانند روزنه عمل کرده و شما را از رخوت به جهان سینما وارد می کند ومسیر زندگی شما را تغییر می دهد. باید قدردان بنیانگذاران و مسئولان آن بود.

* بخش صدا:

تندیس جشنواره و مبلغ ۲۵۰۰۰۰۰۰ ریال برای امید کریم مقدم به خاطر طراحی و ترکیب خالقانه صدای فیلم تجربی ” اگر این فیلم را می بینید هنوز زنده اید! ” از زاهدان

وی پس از دریافت جایزه گفت: از دست اندرکاران جشنواره تقدیر می کنم و خواستار حمایت از دو فیلمنامه خودم هستم.

* جایزه ویژه هیئت داوران: 

۱. دیپلم افتخار و مبلغ ۱۰۰۰۰۰۰۰ ریال برای مریم کاظمی به خاطر بازی تأثیرگذار در فیلم داستانی ” کوتَه” از تهران

۲. دیپلم افتخار و مبلغ ۱۰۰۰۰۰۰۰ ریال برای رحمان عساکره به خاطر شخصیت اصلی فیلم مستند ” آبشار” از آبادان

سپس با حضور حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی، جعفر صانعی مقدم مدیرعامل موسسه هنر و تجربه، حسین مسگرانی دبیر جشنواره آسوریک، علی زینی‌وند معاون سیاسی و اجتماعی استانداری، محمد میهنی مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، مهرداد اسکویی و حسین ریگی دیگر جوایز بخش فیلم به شرح زیر اهدا شد:

* بخش بهترین فیلم پویانمایی:

۱. لوح افتخار برای آمنه منشی زاده به خاطر فیلم “پریوش ” از تهران

۲. تندیس جشنواره و مبلغ ۳۰۰۰۰۰۰۰ ریال برای میرعلی حسینی اصلی به خاطر فیلم ” پدر ” از تهران

* بخش بهترین فیلم تجربی:

۱. لوح افتخار و مبلغ ۱۰۰۰۰۰۰۰ ریال برای حدیث متقی به خاطر فیلم ” او که چهارم بود ” از تهران

۲. تندیس جشنواره و مبلغ ۳۰۰۰۰۰۰۰ ریال برای امید کریم مقدم به خاطر فیلم ” اگر این فیلم را می بینید هنوز زنده‌اید! ” از زاهدان

* بخش بهترین فیلم مستند:

۱. لوح افتخار و مبلغ ۱۰۰۰۰۰۰۰ ریال برای سیمین سرابندی به خاطر فیلم ” بیوس” از زاهدان

۲. جایزه ویژه هیئت داوران، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۰۰۰۰۰۰۰ ریال برای تورج کالنتری به خاطر فیلم ” کنارِگود” از تهران

۳. تندیس جشنواره و مبلغ ۳۰۰۰۰۰۰۰ ریال برای مختار عبداللهی به خاطر فیلم ” خط بغض ” از شهرکرد

وی پس از دریافت این جایزه گفت: من بختیاری، از شهرستان لردگان هستم و به ایرانی بودنم می بالم. شک نکنید سیستان و بلوچستان در این بالندگی سهم بسزایی دارد. جایزه حلال ترین نانی است که می توان بدست آورد و از هیئت داوران سپاسگزارم.

*بخش بهترین فیلم داستانی:

۱. جایزه ویژه هیئت داوران، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۰۰۰۰۰۰۰ ریال برای بهار توفیقی به خاطر فیلم “چهار از پنج” از تهران

۲. جایزه ویژه هیئت داوران، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۰۰۰۰۰۰۰ ریال برای مهرشاد گلکاریان به خاطر فیلم ” قانون دایره ” از تهران

۳. تندیس جشنواره و مبلغ ۳۵۰۰۰۰۰۰ ریال برای سیامک سلیمانی به خاطر فیلم ” یونس ” از تهران

وی در این بخش گفت: هیچ دفتر و شهرستانی نیست که بودجه تولیدشان افزایش نیافته باشد و این مهم به همت مدیریت معاون سینمایی و رئیس انجمن سینمای جوانان ایران است.

* جایزه بزرگ جشنواره: 

تندیس جشنواره و مبلغ ۵۰۰۰۰۰۰۰ ریال برای شادمهر راستین به خاطر فیلم داستانی ” مرگ تدریجی ” از تهران

شصت و چهارمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان “آسوریک” ۹ تا ۱۲ دی ماه سال ۱۳۹۸ در استان سیستان و بلوچستان، شهر زاهدان برگزار شد.

جشنواره آسوریک