جستجو

فصل دوم از سلسله مباحث کارگاهی در تولید فیلم با برگزاری کارگاه «تکنیک ایده‌پردازی و نگارش فیلمنامه کوتاه» در انجمن سینمای جوانان بوشهر رقم خورد.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، در فصل دوم این سلسله مباحث کارگاهی در دفتر بوشهر۷ فیلم‌نامه ازهنرجویان که در فصل اول به نگارش درآمده بود، بررسی و فیلمنامه «شبی که صبح نشد» نوشته پریا عباسی انتخاب شد تا طی مراحل بازنویسی در فصل دوم کارگاه تولید به مرحله دکوپاژ برسد.

 پس از بررسی فیلمنامه نهایی جهت تولید با حضور ستاره عارف‌کشفی (از مدرسان و فیلمنامه‌نویسان موفق کشور) کارگاهی با عنوان «تکنیک ایده‌پردازی و نگارش فیلمنامه کوتاه» برگزار شد و با توجه به تفاوت بارز فیلمنامه کوتاه و بلند، طی سه جلسه ۴ ساعته نگارش فیلمنامه کوتاه با تأکید بر بخش ایده‌پردازی به‌عنوان مهم‌ترین بخش فیلمنامه کوتاه به صورت کارگاهی آموزش داده شد.

بنابراین گزارش،  هنرجویان در جلسه اول این کارگاه با تکنیک‌های پرداخت ایده با استفاده از روش‌هایی که ذهن آنها را هر چه بیشتر از فضای ذهنی معمول دور می‌سازد تا ایده‌هایی بدیع‌تر پرورش دهند، آشنا شدند.

روز دوم این کارگاه، به تدریس و تمرین نکات اساسی که معمولاً در تدریس مغفول می‌ماند، پرداخته شد و شیوه نگارش صحنه و نیز دیالوگ‌نویسی با استفاده از تمرین‌هایی بر اساس ایده جلسه اول با هنرجویان کار شد.

در نشست پایانی این کارگاه در روز سوم نیز از هنرجویان خواسته شد تا یکی از ایده‌های کارگاه را در قالب صحنه ابتدا و انتهای فیلمنامه بنویسند و تمرین‌های آنها در جمع خوانده شد و با هم‌فکری تمامی هنرجویان به طرحی کامل و دارای ویژگی‌های یک فیلمنامه کوتاه استاندارد تبدیل شد.

شایان ذکر است با نظرسنجی صورت گرفته از شرکت‌کنندگان، کارگاه «تکنیک ایده‌پردازی و نگارش فیلمنامه کوتاه» بسیارعالی ارزیابی شد.

فصل اول این مباحث کارگاهی تحت عنوان «اقتباس ادبی» با حضوراستاد احمد آرام در بوشهر برگزار شده بود.

جایزه رِمی «ورلد فست» آمریکا به ...
پوستر ششمین همایش مطالعات فیلم ک...
فیلم‌ساز لرستانی جایزه‌اش را به ...
کتاب «مجموعه فیلم‌نامه کوتاه» ، ...
«پیام خصوصی» در جشنواره کونکوردی...
از فیلم‌سازی با پول تو جیبی تا آ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *