جستجو

تصاویر متحرک، با هر میزان از حفظ و مراقبت فیزیکی ، در برابر آسیب های ناشی از گذشت زمان و محیط اطراف مصون نیستند.بدیهی است که شرایط نامناسب نگهداری باعث تسریع روند فرسودگی تصاویر متحرک می¬شود و گاه به نابودی مطلق آن¬ها می¬انجامد.
به گزارش روابط عمومی سازمان سینمایی؛ فیلمخانه ملی ایران در مدت سه دهه گذشته ، با بهره گیری از تمام توان و دانش فنی متخصصان تلاش کرده است از وارد آمدن هر گونه خسارت به آثار دیداری و شنیداری این گنجینه ملی جلوگیری کند ،و نما به نما و صحنه به صحنه این فیلم¬ها را برای استفاده آیندگان از دستبرد زمان و زمانه مصون و محفوظ نگه دارد.
آن‌ها که از دور یا نزدیک فعالیت‌های فیلمخانۀ ملی ایران در سه دهۀ گذشته را دنبال کرده‌اند، و به وظایف آن آشنایی دارند می‌دانند که بر حسب برنامه، در هردوره‌ای موضوعی مهم در صدر برنامه‌ها و اولویت‌های این میراث‌دار اسناد دیداری و شنیداری کشور قرار داشته است : روزی ساماندهی مخزن‌های آشفتۀ انباشته از فیلم، روزی دیگر جست‌وجو برای یافتن حلقه‌ها و تصاویر گم‌شده، روزی در پی یافتن پوسترها و عکس‌ها و اسنادی که دستخوش تاراج ایام شده بودند، و روز و روزهایی دیگر برای ترمیم و مرمت نما به نمای فیلم‌ها و تک‌تک عکس‌ها و پوسترها و اسناد باقی‌مانده تاریخ سینما، و البته آن‌چه دراین میان هیچ‌گاه فراموش نشده تلاش برای فراهم‌کردن مناسب‌ترین شرایط مطلوبِ محیطی، ایمن‌سازی و تأمین استانداردهای لازم برای افزایش طول عمر آثار این گنجینۀ ملی بوده است.
چند صباحی است ، فیلم‌هایی که به‌طرز معجزه‌آسایی از گذر ایام و تباهیِ شیمیایی نجات پیدا کرده‌اند با به¬کارگیری فن‌آوری‌های دیجیتال و دانش فنی متخصصان ایرانی با‌چنان کیفیتی ترمیم و احیا می‌شوند که شگفتی همگان را برانگیخته‌است. واقعیت این است که اگر چه مرمت و بازیابی فیلم‌ها، به تنهایی، ضامن حیات ابدی یک فیلم نیست؛ اما بی‌تردید از امکانات نجات ¬بخش، بسیار مهم و ارزنده در امر حفظ و نگه‌داری آثار سمعی و بصری محسوب می‌شود.
به این نکته باید اذعان داشت که ابداع هر دانش فنی (از جمله فرآیند اصلاح و مرمت فیلم و آثار تصویری) فرزند زمانه و دورۀ تاریخی خویش است و نه فقط از امکانات و محدودیت‌های فن‌آوری‌های روز تأثیر می‌پذیرد، بلکه متأثر از تعبیر و تفسیر و دیدگاه‌های کسانی است که در هر دوره¬ای اصلاح و مرمت فیلم‌ها به دست توانای آن‌ها سپرده می‌شود. به همین دلیل است که حکایت اصلاح و مرمت هر فیلم، حکایتِ آدم‌ها و عشق و شور و فهم آن‌ها نسبت به فیلم‌ها ومیراث ملی است.
فیلمخانه ملی ایران ،پس از برنامه¬ریزی طولانی مدت ، از چند سال قبل با ترمیم و احیای فیلم¬های “اون-شب که بارون اومد” و “گاو” قدم در این راه سخت و دشوار گذاشت، وبا فیلم¬های “باد صبا” این راه را ادامه داد.با نمایش عمومی این فیلم¬ها در مراسم ، جشن¬ها و جشنواره¬های داخلی و خارجی گزارش¬های مفصلی درباره شیوه و روند بازسازی و مرمت دیجیتال این فیلم¬ها در مطبوعات و سایت¬های فرهنگی و هنری منعکس شده است.
روند بازسازی و مرمت تعداد دیگری از فیلم¬های مهم تاریخ سینمای ایران، اگرچه به کندی، اما همچنان ادامه دارد.”برای آزادی”(بلندترین فیلم مستند حسین ترابی)یکی دیگر از این فیلم¬ها است که سند ارزشمندی از وقایع روزهای انقلاب محسوب می¬شود.

فیلمخانه ملی ایران
۲۱شهریور ۱۳۹۵

«فیلم‌جُستار» از هر تعریف و قاعد...
جایزه رِمی «ورلد فست» آمریکا به ...
پوستر ششمین همایش مطالعات فیلم ک...
فیلم‌ساز لرستانی جایزه‌اش را به ...
کتاب «مجموعه فیلم‌نامه کوتاه» ، ...
«پیام خصوصی» در جشنواره کونکوردی...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *