جستجو
در گفت‌وگو با دو کارگردان فیلم کوتاه بررسی شد؛

محمد آهنگر کارگردان فیلم کوتاه «امروز جمعه است» و سهیلا پورمحمدی کارگردان فیلم کوتاه «جان داد» معتقد هستند که برای رونق گرفتن اقتصاد سینمای کوتاه باید اکران این فیلم‌ها در گروه هنر و تجربه تداوم داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران به نقل از ایلنا، بسته فیلم کوتاه «ژنریک؛ شش فیلم شش نگاه» اولین بسته فیلم کوتاهی است که پس از حدود سه سال در سینماهای کشور در گروه هنر و تجربه اکران شده است. در این بسته فیلم «پرتاب ناگهانی یک فیل» به کارگردانی نازنین چیت‌ساز (۱۱دقیقه)، «جان داد» به کارگردانی سهیلا پورمحمدی (۱۵ دقیقه)، «خنده بی‌دلیل گوزنها» به کارگردانی سجاد ایمانی (۲۰دقیقه)، «کبود» به کارگردانی علی توکلی (۲۰ دقیقه)، «کپسول» به کارگردانی امیر پذیرفته (۲۰ دقیقه) و «امروز جمعه است» به کارگردانی محمد آهنگر (۱۴دقیقه) اکران شده‌اند.

با توجه به اینکه از زمان اکران فیلم کوتاه در سینماهای کشور مدتی نسبتاً طولانی می‌گذرد لازم است با تجربه اکران این شش فیلم آسیب‌شناسی دقیقی در حوزه نمایش آثار کوتاه صورت بگیرد تا سینمای کوتاه نیز با استفاده از فرصت اکران بتواند چرخه‌ای اقتصادی داشته باشد یا حداقل میزان مخاطبان آن نسبت به گذشته افزایش پیدا کند؛ اتفاقی که قطعاً در رشد و پیشرفت سینمای کوتاه کشور تأثیر چشم‌گیری خواهد داشت.

در گفتگو با دو تن از فیلمسازانی که در این بسته فیلم کوتاه اثرشان به نمایش در آمده این موضوع را مورد بررسی قرار دادیم که در ادامه مشروح این دو گفتگو را می‌خوانید:

با شکل‌گیری اقتصاد برای سینمای کوتاه فاصله داریم

محمد آهنگر کارگردان فیلم کوتاه «امروز جمعه است» اظهار داشت:  بسته «ژنریک؛ شش فیلم شش نگاه» اولین تجربه اکران فیلم کوتاه در هنر و تجربه نیست اما پس از آغاز به کار دوباره گروه هنر و تجربه پس از سال‌های درگیری با کرونا این اولین تجربه است. با توجه به این مسئله و شرایطی که وجود دارد استقبال نسبتاً خوبی از این بسته فیلم کوتاه صورت گرفت و اتفاقاً در شهرهای غیر از تهران استقبال بیشتری شاهد بودیم و در اصفهان این استقبال به نظر من فوق‌العاده بود.

آهنگر خاطرنشان کرد: در تهران هر روز اکران داریم اما در شهرستان‌ها هفته‌ای یک بار چهارشنبه فیلم‌های این بسته اکران می‌شوند و تا جایی که می‌دانم صندلی‌های سالن‌ها پر می‌شوند و در فضای مجازی هم شاهد استقبال خوبی هستم و پیام‌هایی را دریافت می‌کنم که به نظرم استقبال مثبتی صورت گرفته است.

این کارگردان درباره انتخاب فیلم‌های بسته «ژنریک؛ شش فیلم شش نگاه» اظهار داشت: انتخاب فیلم‌ها با معیار تنوع گونه و ژانر صورت گرفته است، در واقع در این بسته با شش فیلم با شش جهان مختلف مواجه هستیم، فیلم کمدی فانتزی، تریلر جاده‌ای، درام تلخ جاده‌ای، کودک و… در این بسته شاهد هستیم و به نظرم کسی که بلیت تهیه کند و به تماشای فیلم‌ها بنشیند با انواع مختلف فیلم‌ها و سلایق مختلف مواجه است و به نظرم با رضایت از سالن بیرون می‌آید.

وی افزود: فیلم کوتاه مخاطب خاص خودش را دارد، هرچقدر که به آن پرداخته شود و از اکران‌هایی اینچنین حمایت شود، فیلم کوتاه به سالن‌های سینما بیاید افراد دیگری که می‌توان آن‌ها را بیننده عام دانست هم کم‌کم به دیدن فیلم‌های کوتاه می‌آیند و سینمای کوتاه هم مثل فیلم‌های بلند گروه هنر و تجربه که قبلاً استقبال کمتری از آن صورت می‌گرفت و الان به رونق بیشتری رسیده، فیلم کوتاه هم به رونق خواهد رسید.

این کارگردان در ادامه اظهاراتش خاطرنشان کرد: برگزاری پاتوق‌های فیلم کوتاه که بعضاً توسط انجمن سینمای جوان ایران برگزار می‌شود و در بیشتر شدن میزان مخاطبان این سینما تأثیرگذار است و می‌بینیم که به مرور شاهد افزایش استقبال از این پاتوق‌ها هم هستیم. از طرفی چند پلتفرم در کشور ما فعال هستند که به صورت تخصصی فیلم کوتاه اکران می‌کنند و همه این اتفاقات منجر به استقبال بیشتر می‌شود. رسانه‌ها هم می‌توانند با بها دادن به فیلم کوتاه، این سینما را بیشتر به سمت موفقیت سوق دهند.

آهنگر درباره شکل‌گیری اقتصاد سینمای کوتاه گفت: اینکه انتظار داشته باشیم سینمای کوتاه اقتصاد داشته باشد مسئله غیرممکنی نیست اما دستیابی به آن بسیار سخت است. به نظرم سینمای کوتاه برای حرفه‌ای شدن راهی طولانی در پیش دارد و اتفاقاتی چون اکران آنلاین،‌ اکران بسته‌های فیلم کوتاه، برگزاری جشنواره‌ها و پاتوق‌های فیلم کوتاه قدم‌های اولیه برای رسیدن به این مهم هستند ولی همانطور که می‌دانیم امروز سینمای بلند داستانی هم با مشکل مخطاب و بازگشت سرمایه مواجه است و در این شرایط برای فیلم کوتاه نمی‌توان انتظارات چندانی داشت. در واقع این توقع زیادی است اما قطعاً ناممکن نیست. اکران بسته «ژنریک؛ شش فیلم شش نگاه» گام مثبتی است که می‌تواند به بقیه جریان بدنه فیلم کوتاه کمک کند و از مردم می‌خواهم که به دیدن فیلم‌های این بسته بیایند.

اکران فیلم کوتاه باید تداوم داشته باشد

سهیلا پورمحمدی کارگردان فیلم کوتاه «جان داد» اظهار داشت: وقفه زیادی بین اکران بسته فیلم کوتاه در گروه هنروتجربه ایجاد شد که دلیل آن را می‌توان به شیوع کرونا و دیگر مسائل اجتماعی مربوط دانست و به همین دلیل هم به نظر می‌رسد که اقبال مخاطبان نسبت به سینمای کوتاه کاهش پیدا کرده است و بسته «ژنریک؛ شش فیلم شش نگاه» هم با استقبالی که انتظار می‌رفت روبرو نشد.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: متأسفانه مخاطبی که فیلم کوتاه را پیدا کرده بود و استقبال از سینمای کوتاه کم‌کم بیشتر می‌شد، با وقفه‌ای نسبتاً طولانی که رخ داد این ارتباط شکل‌گرفته کم‌رنگ شد و از طرفی شرایط اجتماعی این روزها باعث شد که استقبال از این بسته فیلم کوتاه کمتر از اندازه‌ای باشد که انتظار داشتیم.

وی افزود: متأسفانه کاهش میزان مخاطبان سینما حتی در گروه هنر و تجربه نیز مشهود است، در این گروه فیلم‌هایی اکران می‌شود که مخاطبان خاص خود را دارد،‌ مخاطبان سینمای هنر و تجربه صرفاً برای سرگرمی به سینما نمی‌آیند و به دنبال دریافت محتوایی ارزشمند هم هستند اما همین مخاطبان خاص و باهوش هم امروز انگیزه و رغبتی به سینما رفتن ندارد. البته یکی از دلایل کمبود مخاطب را هم می‌توان به فیلم‌ها مربوط دانست که من نمی‌توانم در این زمینه داور خوبی باشم چرا که یکی از فیلم‌های اکران شده فیلمی است که به کارگردانی من ساخته شده است. البته اینکه می‌گویم استقبال از این بسته خوب نبوده تحلیل و برداشت من است و ممکن است دیگر کارگردانان نظر دیگری داشته باشند. من با آخرین بسته فیلم کوتاهی که در گروه هنر و تجربه اکران شده این فروش را مقایسه می‌کنم و به نظرم می‌شد که فیلم‌ها فروش بیشتری هم داشته باشند.

این کارگردان در ادامه خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که بازگشت مخاطب فیلم کوتاه به سینما نیازمند یک پروسه زمانی است و نباید تصور کنیم که تجربه‌های قبلی نتیجه‌بخش بوده و حالا اکران فیلم کوتاه می‌تواند با استقبال روبرو شود. مدتی طولانی گذشته و شرایط تغییر کرده و برای دستیابی به سینمای کوتاهی که حرفه‌ای باشد، به این معنا که در آن سرمایه و اقتصاد جریان داشته باشد با تداوم اکران فیلم کوتاه در سینماها ممکن است.

پورمحمدی در پایان تأکید کرد: به نظر من گروه هنر و تجربه همیشه باید بسته اکران فیلم کوتاه را داشته باشد. ما در چند سال اخیر شاهد بودیم که جشنواره فیلم کوتاه هر سال با بیشتر شدن میزان مخاطبانش همراه بوده و فیلم کوتاه نسبت به سال‌های قبل مخاطبان بیشتری دارد، مردم به دیدن این آثار می‌آیند و کم‌کم از آن استقبال می‌کنند. در صورتیکه اکران در هنر و تجربه تداوم داشته باشد. یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه شود انتخاب دقیق‌تر و کارشناسی‌شده‌تر فیلم‌ها است چرا که مخاطب هنر و تجربه انتظار بالایی از سینما دارد و فیلم‌ها را با جدیت دنبال می‌کند و اگر فیلم‌های کوتاه ضعیفی در این گروه اکران شوند قطعاً آسیب‌زننده به کلیت سینمای کوتاه است.

علاقه‌مندان می‌توانند بسته فیلم کوتاه «ژنریک، 6 فیلم، 6 نگاه» را در اکران‌های تخصصی گروه سینمایی هنروتجربه، در سالنهای سینمایی سراسر کشور تماشا کنند.

از لینک زیر می‌توانید بلیت تهیه کنید.

موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره س...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *