جستجو

صمد علیزاده کارگردان فیلم کوتاه «ناهید» معتقد است اکثر فیلمسازهای کوتاه با مدیوم سینمای کوتاه آشنا نیستند و بیشتر اوقات فریب فضاها و روایت‌های فیلم‌های بلند را می‌خورند و می‌خواهند به هر نحوی آب یک دریا را در یک برکه بگنجانند.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، صمد علیزاده کارگردان جوان سینمای کوتاه که فیلم کوتاه «ناهید» را نویسندگی وکارگردانی کرده و حضوری موفق در جشنواره‌های داخلی و خارجی داشته، درباره جایگاه سینمای کوتاه ایران به خبرگزاری پانا گفت: «خوشبختانه سینمای کوتاه ایران، به دلیل مهیا بودن بستر‌های مختلف از جمله امکانات تجهیزاتی و عوامل حرفه‌ای و رسانه به جایگاه مستقل رسیده است و چه در سینمای داخلی و چه خارجی حرفی برای گفتن دارد و امیدوارم این درخشش همچنان پا برجا باشد و چه بسا به جایگاه بالاتری دست یابد.»

  • متاسفانه اکثر فیلم‌سازهای کوتاه با مدیوم سینمای کوتاه آشنا نیستند

وی در پاسخ به این پرسش که سینمای کوتاه چقدر موفقیتش را از فیلمنامه دارد؟ و اینکه آیا فیلمنامه (با ایده‌ای جدید) در ماندگاری فیلم کوتاه موثر است یا خیر، توضیح داد: «اگر صادق باشم، درصد کمی از فیلم‌ها دارای این ویژ‌گی هستند. متاسفانه قصه‌ اکثر فیلم‌های‌کوتاه وام گرفته از قصه‌های سینمای بلند است و متاسفانه اکثر فیلم‌سازهای کوتاه با مدیوم سینمای کوتاه آشنا نیستند و بیشتر اوقات فریب فضاها و روایت‌های فیلم‌های بلند را می‌خورند و می‌خواهند به هر نحوی آب یک دریا را در یک برکه بگنجانند. این روند را می‌توانیم در اکران‌های جشنواره‌های داخلی شاهد باشیم. از طرفی برخی در دام ایده می‌افتند و آن ایده را بدون هیچ قصه‌ای روایت می‌کنند. بنابراین قطعا فیلم‌های‌ کوتاهی که دارای این قابلیت‌های درست هستند، مسیر درست‌تری را طی می‌کنند و هم دیده می‌شوند و هم ماندگار. نمونه‌ای بسیار خوب برای این منظور، فیلم کوتاه «حیوان» ساخته برادران ارک است.»

 

  • فیلم کوتاه؛ تمرین فیلم‌سازی نیست!

علیزاده درباره دلیل مقبولیت سینمای کوتاه ایران نیز بیان کرد: «اینکه تفکر سینمای کوتاه (فیلم‌سازها) از فرمت تجربه‌گرایی (از بعد اینکه این مورد که فیلم کوتاه تمرینی است برای ساخت فیلم بلند) خود را جدا ساخت و متوجه این موضوع شد که می‌تواند یک مدیوم مستقل باشد، تغییر مهمی ایجاد کرد و باعث جدی گرفتن این مدیوم در عرصه‌ فیلم‌سازی شد. به نظر من هر چه این مدیوم جدی گرفته شود، به مقبولیت آن در سینمای ایران می‌افزاید.»

این کارگردان جوان درباره ساخت فیلم کوتاه «ناهید» و شرایط ساخت آن گفت: «فیلم کوتاه «ناهید» اولین فیلم‌ من به حساب می‌آید و به دلیل اینکه قرار بود به صورت پلان‌سکانس کار کنم، شرایط را کمی دشوار کرده بود. ما سه روز اول فیلم‌برداری را بدون ضبط نهایی به پایان رساندیم و کم مانده بود که به دلایلی پروژه را کنسل کنیم. اما با حمایت رضا نصرتی حبیبی تهیه‌کننده و تیمی که از صمیم قلب همراه من و فیلمم بودند باعث شد «ناهید» درست دم اذان صبح زاده شود.»

وی در پاسخ به اینکه غایت فیلم‌سازهای کوتاه کجاست، توضیح داد: «جواب این سوال به نظرم می‌تواند خیلی شخصی باشد. غایت هر هنرمند در مسیر زندگی شغلی‌اش می‌تواند متفاوت باشد اما غایت این مسیر برای من جاودانگی‌ست و این جاودانگی می‌تواند با ماندگاری آثار اتفاق بیفتد و قطعا حضور در جشنواره‌ها و یا ساخت فیلم بلند بعد از تجربه‌ ساخت فیلم کوتاه، نه اینکه اصل باشد اما همراه و کمک کننده است در مسیر هر فیلم‌ساز و اهمیت خاص خودش را دارد.»

 

  • «هنر و تجربه» و اکران آنلاین و اکران‌های جشنواره فجر؛ کمکی برای عمومی کردن فیلم کوتاه

علیزاده درباره بحث اکران فیلم کوتاه و اینکه باید به چه صورتی رقم بخورد تا برای این سینما کمک‌کننده باشد، گفت: «وجود «هنر و تجربه» و تاثیرگذاری آن در رابطه با دیده شدن فیلم‌های کوتاه را نمی‌توانیم انکار کنیم و به شخصه از همان بدو تولد «هنر و تجربه» مخاطب و دوستدار همیشگی‌اش بودم. اما با این سرعتی که تکنولوژی پیش می‌رود و پلتفرهایی هم ایجاد شده، امکان اکران آنلاین فراهم شده اما آنچنان که باید، به شناخت عمومی نرسیده است. فراهم کردن اکران عمومی فیلم‌های کوتاه در جشنواره‌ فیلم فجر که به نظرم تنها جشنواره‌ سینمایی است که عموم مردم ایران با آن آشنا هستند، بستر مناسبی می‌تواند برای این شناخت عمومی باشد. از طرفی تبلیغات محیطی برای اکران‌ فیلم‌های کوتاه اتفاق نمی‌افتند. خیلی از مردم عام حتی نمی‌دانند چیزی به اسم فیلم‌کوتاه وجود دارد. اگر تدابیری در این مسیر صورت بگیرد، قطعا سینمای کوتاه جایگاه بهتری را برای خود فراهم می‌کند.»

  • جشنواره‌های داخلی فیلم کوتاه از مسیر جا مانده‌اند!

کارگردان فیلم کوتاه «ناهید» در پایان درباره پیوستن جشنواره فیلم کوتاه تهران به لیست جشنواره‌های معتبر جهانی و تاثیر آن بر روند سینمای کوتاه، گفت: «این اتفاق برای سینمای کوتاه ایران، اتفاق مبارکی است و قطعا نور این درخشش تاثیر دو جانبه‌ای؛ از یک سو به سمت فیلم‌ساز‌های داخلی و از سوی دیگر به سینمای کوتاه جهانی که سینمای کوتاه ایران را جدی‌تر از قبل دنبال کنند. هر چند متاسفانه جشنواره‌های داخلی عوض اینکه مسیرشان را هر ساله قوی‌تر از قبل ادامه بدهند و این زنجیره را محکم‌تر کنند، از مسیر جا می‌مانند و به زبان ساده‌تر از برگزاری جا می‌مانند و تعطیل می‌شوند. بجای اینکه هر ساله شاهد متولد جشنواره‌های جدیدی باشیم، شاهد مرگ‌شان هستیم و این اصلا اتفاق خوبی نیست.»

صمد علیزاده فیلم‌ساز و عکاس متولد ۷۳ در شهر تبریز و فارغ‌التحصیل سینما است. فیلم کوتاه «ناهید» ساخته او، لوح سپاس بهترین فیلم رقابت بین‌المللی جشنواره فیلم فرایبورگ سوئیس و جایزه‌ بهترین فیلمنامه از سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران را از آن خود کرده است. این فیلم پیش از این نیز نامزد سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌کوتاه سی و نهمین جشنواره فیلم فجر بود جایزه‌ بهترین فیلم از جشنواره ساباط یزد، جایزه‌ بهترین کارگردانی از جشنواره‌ مهر سلامت اصفهان و جایزه‌ ویژه‌ هیات داوران جشنواره فیلم کوتاه امید را گرفته است.

تجسم یک باور کهن
موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *