افشین اخلاقی فیض آثار که با فیلم کوتاه «هاجرو» در چهلمین جشنواره فجر حضور دارد؛ اهمیت ندادن به فیلم و فیلمساز کوتاه را به خطر انداختن آینده سینما میداند.
به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران به نقل از پایگاه خبری فیلم کوتاه کارگردان فیلم کوتاه «هاجرو» درباره راهیابی فیلمش به جشنواره فجر گفت: حضور در جشنواره فجر واقعا برای من مهم است. بله ما در جشنواره فجر بیشتر دیده میشویم. همین که مورد توجه رسانهها، تلویزیون و… قرار میگیریم، این برخوردهای جدی، امتیاز فجر است. اما آینده فیلم کوتاهی که نمیداند چه زمانی و کجا اکران دارد، جلسات نقد و بررسی ندارند و… چیست؟ تا زمانی که بخواهیم با فیلم کوتاه اینگونه برخورد کنیم نباید توقع داشته باشیم که سینما خیلی عمیق جلو برود. در جشنواره فیلم کوتاه تهران آثاری که از فیلمسازان کوتاه میبینیم به مراتب افتخارآمیزتر از آثار در سینمای بلند است، خب ما این اتفاق را در نطفه خفه کنیم؟ آینده سینما را از همینجا سرکوب کنیم؟ مثل یک تیم فوتبال، آن ردهای که با استعدادند و میخواهند به تیم ملی برسند را نبینیم؟ هنوز در سیاستها، ارزشها، برابری و برخورد یکسان فیلم کوتاه و بلند مشکل داریم. صحبت از اهمیت ندادن به یک یا چند فیلمساز یا فیلم کوتاه در جشنواره نیست، صحبت از به خطر انداختن آینده این سینماست.
وی افزود: اگر اهمیت دادیم تهیهکنندگان هم به این سمت متمایل میشوند. از این نسل، سال بعد و در قسمت بلند ممکن است همین استعدادها را جذب کنیم و خروجی بگیریم. مثلا آرین وزیردفتری فیلمسازی که فیلم بلند در جشنواره امسال دارد از بدنه فیلم کوتاه است و در سالهای قبل دیگر فیلمسازان کوتاه مثل برادران ارک و محمد کارت و… که فیلمهای بلند موفقی ساختهاند.
اخلاقی فیض آثار در خصوص ایده اولیه «هاجرو» گفت: این فیلم اقتباسی از کتاب داستانی «فصل پنجم» از خالد نویسا نویسنده افغان است. از طریق دوستی با این کتاب و داستانهای آن آشنا شدم و دیدم چقدر فضای قصهها در نگارش و متن جذاب است. ایده از اینجا شکل گرفت که من جذب این قصه شدم و بعد فیلمنامه اقتباسی را خواندم، با چارچوب فکری خودم و تعامل به فیلمنامه «هاجرو» رسیدیم.
وی درباره ژانر و ساختار فیلم خود بیان داشت: «هاجرو» اجتماعی است، یعنی یک دغدغه اجتماعی را بیان میکند. هر فیلمی قصهای و تمی دارد که به فضای فکری و دغدغهای فیلمساز در آن زمان بستگی دارد. مثلا آقای مهرجویی بزرگ در اقتباسی فیلم «گاو» را کار میکنند جلوتر میرود و نگاهی فلسفی را بیان میکند. بستگی به تلنگری که جامعه میزند دارد. فیلمساز احساس میکند که جامعه نیاز به خنده دارد کمدی میسازد. احساس کند در جامعه نفاق و جدایی است مثل اصغر فرهادی، جدایی را میسازد. من هم در تمام فیلمهای کوتاهم، خطی را دنبال میکنم. آن خط، نگاه به نقش مادر و زن در نسل آینده است. تا به این موضوع مهم، حق و دین خودم را ادا نکنم از آن نمیگذرم.
نویسنده و کارگردان فیلم «پیربانو» ادامه داد: من از طبقه فقیر جامعه آمدهام. پدرم نانوا بود. با آدمهای مختلفی مراوده داشتم. فقر که شکل میگیرد تجاوز، دزدی و… در پی دارد و باعث تمام معضلات میشود. در بحث حقوق زنان این فقر، نابرابری در جامعه هست. این نابرابری هم جامعه را به هم میریزد. وقتی زنان کشوری را سرکوب کنیم که قرار است مادران آینده فرزندان کشور شوند چه فرقی میکند این قصه در افغانستان، پاکستان یا هندوستان باشد؟ قصه «هاجرو» در افغانستان میگذرد، اما فرقی ندارد. مهم این نگاه جهان سومی به زن است. این رفتار، مثل کرونا در هر نقطه از جهان تاثیرگذار و مانع آرامش کلی جهان است.
کارگردان فیلم «به چشم خواهری» در مورد پرداختن فیلمسازان به موضوعات اجتماعی بیان داشت: امسال در جشنواره فیلم کوتاه و در نقد و بررسیها مطرح شد که پرداختن به حقوق زنان یک موضوع چرک و گاه سیاهنمایی و تکراری است. موضوع اعتیاد هم تکراری است، ولی فیلم گوزنها ساخته میشود. سالها بعد سعید روستایی، ابد و یک روز را میسازد. پس، پرداخت مهم است. ما باید پیشگام باشیم و کشوری شویم که با پرداختن به این موضوعات در جهت حل آن اقدام کنیم. برابری ایجاد کنیم و به فکر مادران و زنان این سرزمین در عمل باشیم.
افشین اخلاقی فیض آثار درباره ادامه فعالیتهای خود بعد از «هاجرو» گفت: درحال نگارش فیلمنامه هستیم. به شخصه تا وقتی روی فیلمنامهای صد در صد نشوم و آن را بارها و بارها بازنویسی نکنم و خود را به چالش نکشم و نظر افراد معتمدم را نگیرم پیشتولید را شروع نمیکنم. در ساخت فیلم مدعی هستم که حتما باید تلنگری به جامعه بزنم، عمیق بررسی کنم. درحال نگارش فیلمنامه «بینوایی» هستم که سال آینده انشاالله با نام «سورچرون» جلوی دوربین میرود.
چهلمین جشنواره فیلم فجر به دبیری مسعود نقاشزاده از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه ۱۴۰۰ برگزار میشود.